Luchtvaartmaatschappijen investeren steeds meer in cybersecurity

Nu de reissector steeds meer gebruikmaakt van connectiviteit, is 91% van luchtvaartmaatschappijen van plan de komende drie jaar meer in cyber security te investeren. Dit blijkt uit het jaarlijkse SITA Airline IT Trends onderzoek. Er blijkt consensus te zijn dat, hoewel er al veel gedaan wordt aan cybersecurity, er ruimte is voor aanvullende maatregelen.

Voor het onderzoek werden de 200 grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld ondervraagd. Er is vooruitgang op het vlak van cybersecurity. Drie jaar geleden gaf slechts 47% aan vergaande voorbereidingen te treffen om risico’s te beperken. Nu is dit percentage bijna verdubbeld naar 91%.

Adoptie van IoT

De focus op cybersecurity heeft ook te maken met de adoptie van ‘Internet of Things’. Dit is een ontwikkeling waarbij een groot aantal fysieke objecten verbonden worden met het internet. Dit maakt het mogelijk om objecten te traceren en data te verzamelen, analyseren en beheren. Hiermee neemt de vraag naar beveiliging echter ook toe. Het overgrote deel van de luchtvaartmaatschappijen (68%) investeert de komende drie jaar in IoT-programma’s. Vorige jaar was dit nog 57%.

Een belangrijk aandachtsgebied is het “connected” vliegtuig. 46% van de luchtvaartmaatschappijen is van mening dat het toepassen IoT in vliegtuigen zorgt voor een betere ervaring voor de reiziger. Momenteel beschikt 37% van de luchtvaartmaatschappijen over “connected” vliegtuigen. Dit aantal neemt toe tot twee derde in 2019. Internet via het device van de reiziger is een dienst die momenteel het meeste wordt aangeboden (33%). De komende drie jaar neemt het aantal diensten naar verwachting flink toe. Meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om bestemmingsdiensten en apps voor duty-free winkelen te gaan bieden. 70% verwacht het streamen van multimedia-bestanden op de devices van reizigers mogelijk te gaan maken.

Verschuiving

Het sentiment onder de IT-managers van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is overwegend positief. De meerderheid verwacht dat er komend jaar meer aan IT wordt besteed en dat is een grote verandering in vergelijking met 2015 toen stond slechts een derde hier positief tegenover.

Andere opvallende trends zijn een verschuiving naar meer in-house ontwikkelen van software en het meer uitbesteden van IT-processen. In de toekomst wordt naar verwachting een groter gedeelte van het IT-budget van een luchtvaartmaatschappij besteed aan innovatie in plaats van het continueren van de dienstverlening. Investering in innovatie stijgt naar 36% van de totale uitgaven aan IT- en telecommunicatiediensten in 2016.

Vliegmaatschappijen blijven investeren in het bieden van diensten via de smartphone van de reiziger. 79% verwacht op dit vlak de komende drie jaar grote investeringen te doen en nog eens 17% is van plan om hiervoor een pilotproject of R&D-programma op te zetten. Ook zal er veel geïnvesteerd worden in diensten voor reizigers op tablets. 71% van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om grote programma’s voor deze devices op te zetten, ten opzichte van 63% in 2015. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken social media-activiteiten en fysieke locaties om gerichte persoonlijke aanbiedingen te doen aan reizigers. Driekwart van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om dit te voor het eind van 2019 te gaan doen.

Ondanks het feit dat het grootste deel van de sector traceren van bagage hebben opgenomen in hun IoT-plannen, heeft een kwart van de respondenten geen concrete plannen voor IT-investeringen om te voldoen aan de IATA-richtlijn 753. Terwijl 77% denkt de klanttevredenheid te kunnen verbeteren door deze resolutie na te leven.

Gerelateerde berichten...