Na vier jaar is AVG nog steeds een uitdaging

avg

Europese bedrijven worstelen met AVG en de bescherming van de privacy. In het rapport ‘Four years into GDPR: How EU businesses responded to the new privacy compliance challenge’ geeft ruim 70 procent van de ondervraagde CEO’s en marketing executives aan dat het belangrijk is om de online privacy van gebruikers te beschermen. Een grote meerderheid (73,5%) zegt ook dat het respecteren van de privacy van gebruikers een positieve impact heeft op hun business. En dat ze het zien als een zakelijk voordeel. Toch geeft 63,3 procent aan dat het een uitdaging is om aan alle EU-privacyregels te voldoen.

Wetgeving vier jaar oud

Het is inmiddels vier jaar geleden dat de Algemene Gegevens Verordening (AVG) of ‘GDPR’ in werking trad. Ter gelegenheid daarvan heeft Piwik PRO 260 CEO’s en marketing executives van kleine, middelgrote en grote ondernemingen ondervraagd uit 27 EU-landen, waaronder de Benelux.

Positieve impact

Interessant is dat de respondenten de invoering van de AVG als een positieve ontwikkeling ervaren. Driekwart is het ermee eens dat privacywetten zoals de AVG nodig zijn in de wereld van vandaag. De belangrijkste motivaties voor AVG-compliance zijn het versterken van vertrouwen onder klanten (55,8%). En het handelen in overeenstemming met de waarden van het bedrijf (46,3%). Opvallend daarbij is dat het risico op een boete voor slechts een relatief klein deel van de respondenten (27,7%) reden is om te zorgen voor compliance. Slechts 7,3% procent zegt dat de AVG een negatieve impact heeft gehad op hun business.

Toch heeft niet meer dan de helft van de respondenten ook geverifieerd of hun marketingtools inderdaad voldoen aan alle regels. Van deze groep heeft vervolgens slechts 49% veranderingen doorgevoerd aan de hand van de resultaten van hun audits.

Marketingtools

De meest gebruikte marketingtools bij Europese bedrijven zijn e-mailmarketing software (55,6%), sociale media (41,4%) en platforms voor het beheren van klantrelaties (CRM, 28,4%). Slechts 14,7% gebruikt tools zoals contentmanagementsystemen (CMS) en slechts 16,5% zet tools in om de ervaring van gebruikers te optimaliseren, zoals A/B-testsoftware.

Meer bewustzijn nodig over AVG-regels

Gevraagd naar de wettelijke basis voor het verzamelen van gebruikersgegevens in hun tools, zegt een meerderheid van de respondenten om toestemming te vragen van gebruikers. Dit geldt voor contentmanagementsystemen (CMS, 60%), advertentietechnologieën (53,2%), platforms voor e-mail automatisering (46,2%), sociale media (45,8%) en CRM’s (37,8%). Opvallende uitzonderingen zijn tools voor analyse en voor het optimaliseren van de gebruikerservaring, waarbij respectievelijk 40,6% en 39,5% van de respondenten aangaf dat ze een ‘legitiem belang’ zagen in het verzamelen van gebruikersgegevens.

Zorgelijk is daarbij dat respondenten voor 7% (optimaliseren van de gebruikerservaring) tot wel 44,6% (CRM’s) van de tools aangaf “niet te weten” of er wel een wettelijke basis was voor het verzamelen en verwerken van gebruikersgegevens. Dit kan erop duiden dat ondernemingen niet altijd bewust zijn van alle AVG-vereisten op dit gebied.

Data bewaren in VS

Ook blijkt uit de resultaten van de survey dat de meeste respondenten zich er niet van bewust zijn dat veel van hun gebruikersdata worden bewaard in de VS. Van 62,6% (sociale media platforms) tot 81,4% (e-mail automation tools) zijn de deelnemers van mening dat de data van hun tools binnen Europa worden opgeslagen. Voor slechts 7% tot 16% wordt gezegd dat de data in de VS worden bewaard, terwijl dit voor 7% tot 22% niet duidelijk is voor de respondenten.

Gerelateerde berichten...