Nederland koopt meer online diensten

mkb online aankopen online omzet

In de eerste helft van dit jaar kocht Nederland vooral meer online diensten. De verkoop van digitale producten en diensten groeide, terwijl fysieke goederen minder vaak online werden besteld. Ongeveer driekwart van de Nederlanders boven de 12 kocht  in het eerste halfjaar van 2022 iets online.

Thuiswinkle.org zocht uit hoe de cijfers van de eigen Thuiswinkel Marktmonitor overeen komen met de eerder gepubliceerde cijfers van het CBS in het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2022’.

Inhaalslag evenementen en groei streamingdiensten

Het CBS ziet vooral groei in de kaartverkoop voor evenementen: 34% van de Nederlanders kocht in 2022 ten minste één kaartje online in deze categorie, tegenover 9% in 2021. Thuiswinkel.org signaleerde deze groei ook al in Q1. Hier werd ook al duidelijk dat het aantal online kopers van kaartjes voor attracties en evenementen in het eerste kwartaal van 2022 drastisch steeg tot 27% (7% in 2021). In het tweede kwartaal is een vergelijkbare trend zichtbaar: 31% in 2022 en 20% in 2021.

Daarnaast ziet het CBS een groei in het aantal mensen dat online digitale producten of diensten koopt. Het gaat dan vooral om internetabonnementen (39%) en streamingdiensten voor muziek (37%). In 2021 was dat 35%. Desondanks blijft de verkoop van streaming van films en series toch de grote  koploper. Zeker 46% geeft aan dat ze in het eerste halfjaar van 2022 een aankoop in deze categorie deden. In de Thuiswinkel Markt Monitor is een vergelijkbaar resultaat in Q1, maar niet in Q2. De categorie media en entertainment groeit in Q1 van 31% naar 33%, maar krimpt in Q2 juist van 32% naar 29%.

Verschuiving

Het CBS ziet in haar onderzoek dat het aantal online bestellers in 2022 daalde ten opzichte van 2021. Zeker 54% van de online kopers schaft kleding, schoenen en accessoires aan. Dat is minder dan een jaar eerder, toen het op 59% van de Nederlanders uitkwam. De Thuiswinkel Markt Monitor ziet de verschuiving ook maar constateert dat in vergelijking met 2020 categorieën vaker stijgen of gelijk blijven in het aantal kopers.

Thuiswinkel verklaart dit verschil door de andere meetmethodes en onderzoeksgroepen van beide onderzoeken. Het CBS meet consumentengedrag bij consumenten vanaf 12 jaar, de Markt Monitor vanaf 15 jaar. Verder is de Thuiswinkel Markt Monitor een combinatie van consumentenonderzoek én Point of sale-data. Het CBS onderzoek focust zich op consumentenonderzoek en de definities van productgroepen verschillen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...