Onderzoek: Nederlandse CEO tweet en ‘liket’ niet

consumenten

De Nederlandse CEO loopt nauwelijks warm voor sociale media. Minder dan de helft (45%) gebruikt bijvoorbeeld het populaire zakelijke netwerk LinkedIn. Ook aan Twitter heeft de CEO geen boodschap; slechts 18 procent heeft een Twitter-account. Dat blijkt uit recent onderzoek van datadiscoverybedrijf  Qlik. onder CEO’s van beursgenoteerde bedrijven en top 50 bedrijven in Nederland. Qlik ontwikkelde een app die de anatomie van CEO’s in Nederland in kaart brengt.

Facebook blijkt in dat onderzoek ook een ondergeschoven kindje. Slechts 15 procent van de CEO’s is daar te vinden. CEO’s van beursgenoteerde bedrijven zetten in vergelijking met boegbeelden van private organisaties sociale media minder in. Van deze CEO’s gebruikt 28 procent LinkedIn, heeft 8 procent een Facebook-account en is 8 procent actief op Twitter.

Sabine Palinckx, Country Manager Benelux van Qlik: “Gezien het feit dat een kleine misstap grote gevolgen kan hebben, begrijp ik dat je als CEO voorzichtig bent met social media. Onderzoek van Forrester toonde eerder aan dat veel CEO’s bang zijn per ongeluk bedrijfsgevoelige informatie te delen. Toch is het jammer dat ze de mogelijke kansen niet beter benutten. LinkedIn is het grootste B2B medium ter wereld en er zijn bijna 4,5 miljoen Nederlandse profielen. Dat laat zien dat je als CEO daar een flinke doelgroep kunt bereiken die je anders nooit zou aanspreken.”

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...