Nederlandse consument doet vooral online aankopen mobiel met smartphone

consumenten ACM webshop

De pc begint steeds meer terrein te verliezen bij online aankopen. Consumenten doen hun inkopen bij webshops vooral via de smartphone. In de APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) was mobiel in het derde kwartaal van 2018 al goed voor meer dan de helft van alle digitale transacties (52%).

Dat blijkt uit het derde Global Commerce Review-rapport van dit jaar van Criteo S.A. (NASDAQ: CRTO), het advertentieplatform voor het open internet. De resultaten zetten bedrijven die nog worstelen met mobiele versies van hun webshop aan tot snelle verandering.

 

Nederland koploper

In Europa groeide het mobiele aandeel door naar gemiddeld 43%. Nederland is in Europa en wereldwijd een van de voorlopers in mobiel shoppen. Hier was mobiel het afgelopen kwartaal goed voor 53% van de online aankopen.

Uit de resultaten komt naar voren dat Noord-Europa en Japan de trendsetters zijn in mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60% en 57%. Nederland volgt als vijfde met 53% mobiele transacties in het derde kwartaal. In ons land is dat aandeel flink toegenomen, een jaar eerder was mobiel nog goed voor minder dan de helft van de digitale aankopen (47% in het derde kwartaal van 2017). Verder valt op dat in Nederland, maar ook in de andere onderzochte landen, de smartphone sterk terrein wint ten opzichte van de tablet.

De data voor deze derde Global Commerce Review-rapport werd verzameld in het derde kwartaal van 2018. Voor het rapport werden gegevens over browsegedrag en aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd.

 

Andere resultaten:

  • Op werelddeelniveau is de APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) leider in mobiele transacties met 52%.Midden-Oosten en Afrika: 47%; Europa: 43%; Latijns-Amerika: 43%; Noord-Amerika: 40%
  • Op landenniveau is Zweden koploper mobiele transacties met 60%; dan Noorwegen: 57%; Japan: 54%; Verenigd Koninkrijk: 54%; Nederland: 53%; Denemarken: 52%; en Zuid-Korea: 51%.
    In Nederland is het mobiele aandeel in een jaar gestegen van 47% (Q3-2017) naar ruim 53% (Q3-2018). Dat percentage is onderverdeeld in 40,6% smartphone en 12,6% tablet
  • Rusland heeft van de onderzochte landen het laagste percentage mobiele transacties (31%)
  • Shopping apps leiden tot een hogere conversie vergeleken met websites. Conversie: mobiele website 5%; desktop 12%; app: 17%
  • Omnichannel retailers die fysieke en online verkoop combineren, beschikken over vier keer meer bruikbare verkoopdata dan single channel retailers.

 

Gerelateerde berichten...