Nederlandse ScamCheck gelanceerd om betrouwbaarheid sites te toetsen

fraude

Veiliginternetten.nl, ECP en Thuiswinkel.org lanceren de Nederlandse versie van de scamadviser ‘ScamCheck’. Met de ScamCheck kan je als consument checken hoe groot de kans is dat een website onveilig is. “We zetten hiermee een belangrijke stap in de ondersteuning van consumenten en ondernemers om zich veiliger te gedragen op internet”, zegt Esther Mieremet van Veiliginternetten.nl.

Digitale mainport

Wereldwijd is het aantal gerapporteerde scams gestegen van 139 naar 266 miljoen. Zoals bekend, is Nederland een van de landen met de grootste dichtheid van digitale gebruikers ter wereld en is ons land inmiddels de digitale mainport van Europa. Het belang van veiligheid en weerbaarheid tegen fraude neemt daarom toe. Vooral ook omdat uit cijfers blijkt dat cybercriminelen niet alleen bedrijven aanvallen maar steeds vaker ook consumenten. ScamCheck werkt om die reden samen met consumenten en ondernemers. “Iedereen kan informatie aandragen over de (on)betrouwbaarheid van een website. Zo versterken we deze tool en houden we hem up to date”, zegt Marjolijn Bonthuis van ECP.

Hiervoor wordt input gebruikt van onder andere Nederlandse partijen zoals Thuiswinkel.org, Kamer van Koophandel en internationale partijen als Trustpilot (voor reviews), Quad9 (malware), ScamAdviser (scams) en Netsweeper (o.a. phishing). Daarnaast worden technische controles gedaan, zoals de oprichtingsdatum van een website en de domeinnaam. Dat geeft een eindresultaat op basis waarvan ScamCheck aangeeft hoe groot de kans is dat het om een veilige of onveilige website gaat.

Controle betrouwbaarheid website

ScamCheck is via de website van Veiliginternetten.nl te bereiken. Met de tool kun je direct controleren hoe groot de kans is dat de website een legitieme website is. ScamAdviser is zowel een belangrijke bron als de ontwikkelaar van ScamCheck. ScamAdviser werkt met een algoritme dat voortdurend verbeterd wordt en werkt op basis van een Trustscore (betrouwbaarsheidsscore). Door logische relaties te leggen tussen diverse databronnen wordt een Trustscore bepaald. Een webwinkel die bijvoorbeeld net een week oud is en al 300 positieve reviews toont in combinatie met andere kenmerken, kan mogelijk onbetrouwbaar zijn.

Gerelateerde berichten...