Nederlandse student ontevreden over ICT-faciliteiten in het onderwijs

data

Een kwart van de studenten geeft de ICT-faciliteiten en applicaties binnen het onderwijs een magere voldoende. Dat is een 6 of lager. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse studenten van meer dan 150 verschillende onderwijsinstellingen.

Daarbij komt dat zeker 40 procent van de studenten niet optimaal gebruikmaakt van alle aangeboden onderwijsapplicaties. Een op de vier studenten heeft door de wirwar aan applicaties geen idee welke applicaties er beschikbaar zijn (25%). De resultaten staan in het rapport ‘De Digitale student: Hoe ICT in het onderwijs echt ervaren wordt’.

Frustraties met onderwijsapplicaties

Het onderzoek toont tevens aan dat studenten meerdere frustraties ervaren met de applicaties bij onderwijsinstellingen. De grootste frustratie is vaak opnieuw moeten inloggen (25%). Informatie die niet goed mobiel beschikbaar is (23%) en de eindeloze doorverwijzingen voordat de student de juiste informatie vindt (21%) staan op 2 en 3.

De frustraties richten zich ook op de onderwijsportalen. Dit zijn online locaties op het intranet of een website van de onderwijsinstelling. Hierin staan informatie en linkjes naar de verschillende onderwijsapplicaties voor studenten.

Het merendeel van de studenten wil in een onderwijsportaal snel de juiste informatie kunnen vinden (43%),. Ze willen minder vaak inloggen. Wanneer studenten snel bij de juiste informatie kunnen, gaat er niet langer tijd verloren aan het zoeken van opdrachten, informatie en applicaties. Daarnaast wensen studenten dat het onderwijsportaal altijd en overal beschikbaar (31%) en overzichtelijk (20%) is.

Het stoort veel studenten vooral dat ze steeds vaker digitaal onderwijs krijgen maar de ICT-faciliteiten tekort schieten.

 

Gerelateerde berichten...