.NL verliest aan populariteit door opkomst nieuwe extensies

Domeinnamen van nieuwe extensies, zoals .shop, .online en .fun, zijn in opkomst. Daarentegen neemt de groei van het aantal domeinnamen van de Nederlandse extensie .nl af.

Dat blijkt uit het domeinnaamonderzoek uitgevoerd door Hostnet. De groei van .nl neemt al af sinds 2013. In dat jaar steeg het aantal domeinnamen nog met 5,3% (SIDN, 2019). Afgelopen jaar was dit slechts 1,3%. Weliswaar meer dan de 0,7% in 2018, maar .nl haalt niet meer het niveau van vroeger.

“Als je kijkt naar het aantal .nl domeinnamen in de afgelopen 8 jaar, zie je duidelijk dat de groei afvlakt”, aldus Bas Schouten, Productmanager Domeinnamen bij Hostnet.

Populairder

Domeinnamen van nieuwe extensies zijn steeds meer in trek. In 2019 groeiden ze gezamenlijk met 19,1%. Zo steeg .shop met 3,9% vergeleken met 2018 (Ntldstats, 2019). En .online groeide zelfs met 34,3%. De grootste winnaar is .fun met een toename van 212,8%.

De populariteit van nieuwe extensies wordt mede veroorzaakt doordat (korte) domeinnamen bij de traditionele extensies, zoals .nl en .com, al bezet zijn. Schouten: “De kans is groter dat ondernemers met nieuwe extensies een domeinnaam registreren die korter, relevanter en herkenbaarder is.”

 

Toekomst

De verwachting is dat nieuwe extensies ook in 2020 en de jaren erna goed presteren. Schouten. “De uitgevende instanties investeren veel tijd en geld in nieuwe extensies. Ze bieden bijvoorbeeld een actieprijs aan of maken reclame om naamsbekendheid te genereren.

Vervolgens kom je op internet steeds vaker websites tegen die een domeinnaam hebben met een andere dan .nl. Daardoor worden ze gewoner bij het publiek.”

Het staat vast dat de extensies die de komende jaren worden uitgegeven een groot of klein deel van de markt gaan overnemen. Daarbij verwacht Schouten dat ze in de toekomst samen een steeds groter marktaandeel krijgen. “Ik ben benieuwd hoe de traditionele als .nl omgaan met de dreiging van de nieuwe”, aldus Schouten.

 

Gerelateerde berichten...

X