Onderzoek: jonge IT’ers verliezen liefde voor het vak

transformati

Jonge IT’ers dreigen hun liefde voor het vak te verliezen. Dat blijkt uit Europees onderzoek ‘Young Generation in Tech’. Belangrijkste oorzaken zijn slechte werkrelaties, angst voor ontslag, ontoereikende compensatie en een gebrek aan duidelijke loopbaanontwikkeling.

Bijna drie op de vier Nederlandse jongeren in de sector (73%) zijn onzeker over hun baanzekerheid. Zeker 30 procent verwacht haar of zijn baan te verliezen in de aankomende recessie.  Daarbij zegt drie van de vijf Nederlandse jongeren (59%) dat de recessie van invloed zal zijn op hun carrièreplan.

Arbeidsomstandigheden

De cijfers geven een goed beeld van de arbeidsomstandigheden van jonge IT’ers in de Europese techsector. Ze zijn zowel een schok als een waarschuwing voor een sector die er prat op gaat dynamisch, opwindend en plezierig te zijn. Nu de industrie een economische recessie doormaakt, concluderen de onderzoekers dat bedrijven meer nadruk moeten leggen op de loopbaanontwikkeling van hun werknemers en het opbouwen van positieve relaties op de werkvloer. Dit om te voorkomen dat hun beste talent de sector verlaat.

Meer dan 2.000 Gen Z en jongere Millennials, die werken in tech-startups en ondernemingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Spanje, het VK en Zweden, kregen vragen over hun ambities, angsten, drijfveren en belemmeringen. De steekproef omvatte zowel technische als niet-technische functies in engineering en productmanagement, marketing, sales, operations en C-Suite posities.

Bijna een derde (30%) van de ondervraagde 20- tot 30-jarigen zei dat hun huidige baan niet aan hun verwachtingen voldoet, Dit leidt tot een lage arbeidstevredenheid en treft vooral de jongere leeftijdsgroep (20-25 jaar). Ook zei 30 procent dat zij hun werkplek niet zouden aanbevelen aan vrienden of familie. Als oorzaken noemden zij een gebrek aan duidelijke loopbaanontwikkeling, een ontoereikende beloning en een gebrek aan goede relaties met hun managers.

Als maatregelen die kunnen zorgen dat werknemers in hun functie blijven, stond promotie op 1 met 37%. Een beter compensatiepakket voor de komende 12 maanden stond met 30% op de tweede plaats en aanzienlijke groei en succes van het bedrijf was nummer drie met 26%.

Promotie is belangrijkste drijfveer voor Nederlandse jongeren

Maar liefst 40 procent van de Nederlandse respondenten vindt een betere titel of een promotie iets wat hen zou kunnen verleiden om naar een ander bedrijf te verhuizen. Werkgevers in de techsector zouden dus meer aandacht moeten besteden aan carrièrepaden en promotieplanning. De gedreven ambitieuze jonge generatie die in de techsector belandt, verwacht dat ze kan groeien in hun carrière of dat de kansen krijgen om zich verder in de sector te ontwikkelen.

Compensatie is minder belangrijk voor jonge Nederlandse techneuten. Slechts 26 procent van de Nederlandse respondenten beoordeelde een beter compensatiepakket als iets dat hen zou verleiden om van baan te wisselen. Dit is tien procent minder dan het Europese gemiddelde van 36 procent.

Uit het Young Generation in Tech-onderzoek blijkt ook dat Gen Z en jongere Millennials in heel Europa de voorkeur geven aan banen die volgens hen meer zekerheid bieden. Het meest aantrekkelijke kenmerk bij het zoeken naar een baan was het toekomstpotentieel van een bedrijf (27%), op de voet gevolgd door baanzekerheid (25%). Baanzekerheid vonden respondenten zelfs zelfs belangrijker dan het aangeboden compensatiepakket (23%). Dit stond in alle regio’s op gelijke voet met flexibele werktijden of -modellen (25%).

Onder jonge techneuten in Nederland is het budget voor leren en ontwikkelen de meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarde (25%), net als flexibele werktijden (25%) en op de voet gevolgd door het vierdaagse werkmodel (23%). De meerderheid van de Nederlandse respondenten (70%) vindt de balans tussen werk en privé goed of beter dan verwacht.

Het dilemma van flexibel werken

Uit het onderzoek onder jonge IT’ers bleek dat flexibele werktijden door Nederlandse jongeren worden gezien als het meest gewaardeerde arbeidsvoordeel. Dertig procent is bij hun huidige bedrijf gaan werken vanwege een flexibel werkmodel. Toch zei bijna een op de vier dat het gebrek aan aanwezigheid op kantoor een van de dingen was die ze het minst leuk vonden aan hun baan.

In feite bleken over de hele linie relaties een belangrijke rol te spelen bij werktevredenheid. Een op de drie (35%) van de ondervraagde jongeren zei dat ze hun collega’s het leukste vonden aan hun bedrijf. Een op de vijf (18%) benoemde de slechte relatie met hun manager als een minder leuk aspect.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...