Online marketing, deel 1: SEO is geen tool, maar een mindset

Search Engine Optimization (SEO) belooft gouden bergen. In de begindagen van deze marketingwetenschap, grofweg 20 jaar geleden,  was er weinig voor nodig. De zoekresultaten verhogen kon al met enkele goedgekozen woorden.

Dat was toen. Vandaag de dag vereist SEO echt wel iets meer dan wat gegoochel met woordjes en een techneut die dat allemaal op de juiste manier invoert.

De term SEO is voor veel bedrijven inmiddels een vies woord. En daarmee bedoelen we uiteraard niet dat het slechts één letter verwijderd is van een verzameling nare ziektes.

Voor veel bedrijven, met name in het MKB, is SEO een ‘black box’. Er is ruimschoots voldoende besef dat het binnen de hedendaagse marketingmix een onmisbaar element is.

Maar er is helaas onvoldoende kennis om het effectief in te zetten en er blijvend de vruchten van te plukken. Dit biedt ruimte voor (goedbedoelende) kwakzalvers, die zich SEO-expert noemen.

Dure stageplek

Aangezien veel executives liever niet zelf hun handen branden aan SEO, huren ze iemand in die ‘het’ voor hen doet. Op zich kan dat uitstekend werken, zolang die persoon maar integreert in het bedrijf. De me en een bewegend onderdeel vormt van het hele marketingapparaat.

Maar wanneer de organisatie zelf er nauwelijks serieus aandacht aan besteedt, bevindt de SEO’er zich op een eiland, waar zij/hij lekker zijn gang kan gaan. Zeker wanneer het iemand is met weinig praktijkervaring, kan zij/hij zonder problemen alle tijd van de baas gebruiken om te leren van de fouten.

SEO is namelijk een ervaringsvak. Deze situatie garandeert één ding: dat er maar een heel klein deel van de potentie die in SEO zit, wordt benut. Bovendien blijkt uit de praktijk dat de ingehuurde SEO’er op haar/zijn eilandje na enige tijd uitgeleerd is, en zichzelf met de opgedane schat aan kennis goed op de markt of als freelancer aan zijn eerste werkgever kan verkopen.

Bedrijven die SEO op deze achteloze manier aanvliegen, stellen eigenlijk een duur betaalde stageplek ter beschikking met een minimaal rendement. De gouden bergen worden met losstaande SEO nimmer bereikt. Of erger: ze worden helemaal niet meer op Google gevonden.

Toegankelijkheid, relevantie, PR

Het imago dat aan de term SEO kleeft, is dat van: ‘O, dat is toch woordjes op je website zetten, zodat je op Google wordt gevonden?’ Als daar alles mee gezegd zou zijn, zou dat echt een droom zijn.

En ongeloofwaardig bovendien wanneer je bedenkt dat je alleen met wat woordjes het algoritme van een bedrijf waar misschien wel duizend of nog meer knappe koppen werken, doorslaggevend zou kunnen beïnvloeden.

De werkelijkheid is dat je met behulp van SEO kunt werken aan een betere toegankelijkheid, een sterkere relevantie en een grotere autoriteit/populariteit van jouw bedrijf. Toegankelijkheid is sterk verbonden met de website van een bedrijf.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...

X