Online samenwerken met klanten is de toekomst

mensen met radars aan het werk it governance digitale samenleving

Online samenwerken met klanten is de toekomst. Althans, als het aan de professionals binnen de financiële branche ligt. Dit blijkt uit onderzoek van Hyarchis, aanbieder van Enterprise Content Management en online collaboration oplossingen. Bijna 90 procent van de respondenten is het eens met deze stelling. Slechts 7 procent is het oneens en 5 procent heeft geen mening. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect, waarin 500 professionals uit de bankenwereld en de verzekerings-, hypotheken- en pensioenbranche zijn ondervraagd. Online samenwerken met klanten is een belangrijke ontwikkeling, aangezien financiële instellingen steeds meer te maken krijgen met de self-directed customer. Deze klant is niet tevreden met de traditionele one-size-fits-all benadering en wil zelf bepalen hoe en wanneer hij geholpen wordt.

Als er ingezoomd wordt op de verschillen tussen de branches, kan geconcludeerd worden dat er een grote contradictie bestaat tussen de verzekerings- en hypothekenbranche. Professionals uit het verzekeringswezen zien een toekomst waarin klanten bijvoorbeeld documenten uploaden in een mijn-omgeving, het meest voor zich. De hypotheekprofessionals daarentegen het minst. Dergelijke tegenstellingen zijn verklaarbaar, aangezien de diverse branches verschillende belangen dienen en te maken hebben met bijvoorbeeld andere privacyregels en wet- en regelgeving.

Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: “Het doet mij goed om te zien dat de financiële branche inziet dat men niet meer om online samenwerken heen kan. De tijd kan niet worden tegengehouden en de self-directed customer staat voor de deur. De periode waarin we afwachtend waren op dit gebied is voorbij. Hoe eerder organisaties zich deze ontwikkeling eigen maken, hoe beter zij straks de klantervaring kunnen optimaliseren. En dat is belangrijk: financiële instellingen die achterop raken, lopen het risico dat klanten bij de concurrent gaan shoppen.”

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden in het onderzoeksrapport ‘Online samenwerken in de financiële branche: survival of the fittest’ en is hier te downloaden

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...