Oprichter WeTransfer opent WeMarket voor B2B

Internationaal handelen moet net zo makkelijk kunnen als iets kopen of regelen via Marktplaats, en net zo snel als bestanden via WeTransfer uitwisselen. Dat is de gedachte van bedenker van WeTransfer Bas Beerens bij de lancering van WeMarket. De bètaversie is inmiddels succesvol afgerond.

WeMarket laat bedrijven van alle productcategorieën wereldwijd handelen op één platform. Markten verkennen die anders nooit ontdekt zouden worden is de motivatie er achter. Sinds de bèta-fase die in de zomer van 2015 van start ging, handelen op dit moment meer dan 30 industrieën op WeMarket. Het aantal producten groeit snel, variërend van wijn tot consumentenelektronica en van geraffineerde olie tot fashion. Op dit moment bevat de marktplaats producten van merken als Nike, Samsung, Castrol, Riverdale Mills Corporation, Volkswagen en Dom Perignon.

Naar verwachting vertegenwoordigt online handel 27% van het totale aandeel van de B2B markt in 2020* met een geschatte waarde van 6,7 biljoen**. Kopers en leveranciers van over de hele wereld zoeken naar manieren het groeipotentieel van de digitale markt te benutten en WeMarket voorziet in deze behoefte.

“Kleine en grote bedrijven hebben er genoeg van om biljoenen euro’s mis te lopen door handelsmogelijkheden die op dit moment verscholen zijn in een ondoorzichtige en ouderwetse manier van handelen. Deze site belooft een eind te maken aan deze status quo, door internationale handel mogelijk te maken voor een verscheidenheid aan bedrijven. Het is 2016! Tegenwoordig kan contact maken eenvoudig en snel. WeMarket’s online marktplaats geeft bedrijven de mogelijkheid om moeiteloos met elkaar in contact te komen en letterlijk grenzen te overschrijden. Dit zal de wereldwijde handel stimuleren,” zegt Patrick Steenkist, CEO van WeMarket.

De site geeft bedrijven de mogelijkheid om betrouwbare relaties op te bouwen via WeMarket Karma, een geavanceerde betrouwbaarheidsrating, die gebruik maakt van statistieken die bestaan uit kredietwaardigheidsscores, bedrijfsprofielen en gebruikersbeoordelingen. WeMarket Karma meet bovendien impact en handelsgedrag van de kopers en leveranciers, zoals tijdige levering en betaling. WeMarket Insights biedt een gepersonaliseerd dashboard dat real-time updates geeft over vraag of aanbod van producten. Het platform geeft bedrijven daarnaast de mogelijkheid om producten te segmenteren, zodat bedrijven hun producten per land, industrie en productcategorie kunnen vermarkten.

“Je bedrijf laten groeien door nieuwe kansen te benutten is een aantrekkelijk idee. Maar het is vaak tijdrovend, aangezien betrouwbare relaties niet in een dag opgebouwd worden, toch? Wij geloven dat deze relaties in een fractie van een seconde gemaakt kunnen worden,” vertelt Gijs van den Broek, CCO van WeMarket. “Het draait allemaal om teruggeven. Wij gebruiken de grote hoeveelheid aan handelsdata die gegenereerd wordt door onze gebruikers, om ze te voorzien van de juiste tools waarmee zij kansen kunnen pakken die zij anders zouden missen.”

De feedback en nieuwe inzichten van bedrijven die sinds de bèta-fase handelen, zijn gebruikt om een verbeterde en sterkere marktplaats te bouwen. WeMarket’s gebruikers-georiënteerde marktplaats is intuïtief. Alle productvoorraadbestanden kunnen worden geüpload, zodat producten gemakkelijk geplaatst kunnen worden op de marktplaats. Dit en de integratie met service partners zoals UPS, Dun & Bradstreet, SGS en American Express zijn in de bèta-fase naar een hoger niveau getild. Dit zorgt voor een gestroomlijnde B2B handel op een persoonlijke manier zonder gedoe. WeMarket werkt met een Freemium model, wat betekent dat bedrijven zich kunnen inschrijven voor gratis en onbperkte handel. In de toekomst zullen betaalde premium opties worden toegevoegd.

* Bron: Forbes Frost & Sullivan research, 9 april 2015 – Future of B2B Online Retailing

** Bron: IHL Group, mei 2015 – Retailers and the Ghost Economy

 

 

Gerelateerde berichten...