Platform helpt problemen met softwarelicenties oplossen

Wat moet je als bedrijf doen als je problemen hebt met softwarelicenties en -contracten? Tot voor kort was het antwoord: slechts de fabrikant of de verkoper zelf. Sinds kort is er een andere oplossing: de Global Software Licensing Specialist Expert Circle (GSLSEC.org). Peter van Uden, oprichter van Quexcel, de startup die dit voorjaar als een van de 10 ict-bedrijven in Nederland de Microsoft Gold SAM (Software Asset Management) partnerstatus haalde, trekt de kar.

“Äls je het niet eens was met een gebruiksvoorwaarde uit een licentie kon je als bedrijf natuurlijk naar de verkoper stappen”, vertelt Quexcel-oprichter Peter van Uden. “Zij konden dan helpen met hoe je iets toepast of interpreteert, maar daar stopte het. Vervolgens kon je contact zoeken met de fabrikant. Maar vaak is dat een softwaregigant als Microsoft of Oracle. In je eentje kom je zelden of nooit bij de goede persoon of afdeling terecht. En daar zit je dan met je probleem.”

Van Uden besloot dat het tijd was voor een helpende hand. Want behalve dat de klant met het probleem zit wil de fabrikant van de software natuurlijk graag dat de klanten tevreden zijn.

Van Uden zocht naar specialisten in software-contracten. Hij vond ze in Duitsland en India en voegde zichzelf als Nederlands specialist eraan toe. Van Uden is nog bezig met een Noord- en een Zuid Amerikaanse vertegenwoordiging als uitbreiding op korte termijn.

“Het is een platform geworden van specialisten die allemaal goede contacten op strategisch niveau met softwarefabrikanten hebben”, aldus van Uden. “Gebruikers kunnen strategische problemen met licenties nu via de site kwijt. De leden van het platform bespreken de zaak en formuleren de grote hamvraag. Daarmee stappen we vervolgens naar de betreffende fabrikant en leggen het voor. Samen zoeken we dan naar een oplossing. De uitkomsten zetten we op een blog.”

Het platform draaide eerst een tijd op proef. Er lag bijvoorbeeld een zaak rond de overgang bij Microsoft van on premise naar de cloud. Er bleek een dubbele betaling in te zitten. Voor de grote bedrijven was er wel iets geregeld maar niet voor de middelgrote en kleine bedrijven. Van Uden: “Doordat we een aantal vragen hierover tegelijk konden bundelen waren we in staat die allemaal mee te nemen naar Microsoft. Zo werd het probleem snel verholpen. Vanaf 1 november zijn de voorwaarden aangepast.”

Garanties op succes geeft het platform overigens niet. Wel de garantie op een inhoudelijk antwoord. Maar ook daarmee kunnen bedrijven vaak al verder.

 

Geef een antwoord

Gerelateerde berichten...

X