Protectionisme remt groei 70% internationale online ondernemingen

De groei van 70% van de internationale online ondernemingen wordt geremd door protectionisme. Een nieuwe generatie online ondernemingen betreedt snel de internationale markten, maar stuiten op toenemende barrières door regelgeving en importtarieven. Dat blijkt uit onderzoek.

Wereldwijd gezien doet 70% van de online ondernemingen internationaal zaken. Dit percentage ligt aanzienlijk veel hoger dan in andere handelssectoren. In exportland Nederland ligt dit percentage met 76% zelfs hoger, maar toch lager dan in andere Europese landen, zoals Frankrijk (84%), Italië (78%) en Spanje (77%).

 

Expansie

Deze ‘Global Natives’ groeiden gemiddeld 141% sneller in omzet en 15% sneller in het aantal medewerkers dan bedrijven die trager zijn met hun internationale expansie. Deze ‘Global Native’ ondernemingen stellen dat het toenemende protectionisme, importtarieven en regelgeving een gevaar vormen voor deze economische groei. Tot wel 38% van de nettowinst van deze ondernemingen wordt besteed aan het voldoen aan regelgeving en compliance. Daarbij zegt de helft van de respondenten dat deze kosten zelfs toenemen.

Uit het rapport blijkt verder dat Nederlandse bedrijven in eerste instantie uitbreiden naar de EU (38%), gevolgd door Noord-Amerika (15%) en Zuid-Amerika (11%). De wijze waarop dit soort bedrijven internationale markten betreedt, is typerend voor online ondernemingen. 50% geeft aan dat social media het belangrijkste kanaal is om producten en diensten internationaal aan te bieden, belangrijker dan advertenties (43%) en het lokaliseren van websites (40%).

Naarmate meer bedrijven internationaal uitbreiden, wordt het steeds belangrijker om ook internationaal talent aan te trekken. Bijna driekwart van de ondervraagde ondernemingen is tegen strikt immigratiebeleid. Slechts de helft zegt dat zij goed tot zeer goed worden ondersteund door hun overheid bij het aantrekken en aannemen van internationaal talent.

Enkele opvallende uitkomsten:

  • Bedrijven groeien sneller dan ooit. 60% van de online ondernemingen met internationale klanten is al in het eerste jaar van hun bestaan internationaal actief geworden. In Nederland is dat 64%
  • Globalisatie is een feit. 80% van de online ondernemingen is van plan om hun internationale activiteiten in de toekomst verder uit te breiden. 46% zegt zelfs de internationale activiteiten ‘aanzienlijk’ te willen uitbreiden. In Nederland ligt dit laatste percentage iets lager (37%)
  • Online tools maken het makkelijker voor ondernemingen om internationaal te opereren. 68% van de online ondernemingen zegt dat het, vergeleken met 5 jaar geleden, dankzij online tools nu makkelijker is om internationaal uit te breiden. Onder Nederlandse ondernemingen ligt dit percentage iets lager (60%)
  • Belastingen en regelgeving maken internationale uitbreiding moeilijker. Volgens de respondenten maken belastingen (38%) en regelgeving (36%) het moeilijker om internationaal uit te breiden. Nederlandse respondenten lijken hier minder last van te hebben (respectievelijk 24% en 25%)
  • Startende online ondernemingen voelen zich voldoende gesteund door hun overheid. Wereldwijd zegt ruim de helft (52%) van de respondenten tevreden te zijn over de steun die zij ontvangen van hun overheid bij het starten van een online onderneming. Onder de Nederlandse respondenten ligt dit percentage zelfs nog iets hoger (54%).

 

 

 

Gerelateerde berichten...

X