Push ups Aflevering 1: crises en pushes in de ICT

De wereld waarin we leven verandert ingrijpend en snel. Het internet verandert alles. Nieuwe bedrijven verdringen traditionele bedrijven en nieuwe producten en diensten ontwrichten hele markten. De wereldwijde politieke arena bruist, ettert en is volop in beweging.

Juist de afdelingen Informatie & Technologie en Informatiemanagement zouden zich verplicht moeten voelen om het initiatief te nemen om binnen (en buiten) de organisatie te innoveren. Noblesse oblige. Samen met andere afdelingen binnen de organisatie of juist met partners en klanten buiten de organisatie, want die kunnen de andere veranderingen duiden en bedenken hoe we al die vernieuwing kunnen vertalen naar concrete toepassingen.

Er is bij de banken natuurlijk nooit een business-manager geweest, die zei: “Kunnen we de klanten dat geld niet gewoon uit de muur laten halen?” Natuurlijk niet! Er was natuurlijk een it’er, die zei: “Weet je wat we nu ook kunnen?”, met ingrijpende consequenties voor het business-model van banken. Als Business IT Alignment ooit al voldoende was, dan het is dat nu niet meer. Business IT Samenwerking (BITS) is nodig, in een uitermate hechte vorm. Meer dan ooit ís business IT, maar tegelijkertijd wordt IT als vak alleen maar belangrijker.

Bart Stofeberg en Eelco Rouw publiceren in ICT/Magazine de komende maanden een serie artikelen waarin we ingaan op de drie pushes; de technology push, de information push en de social push. Hierin laten we jullie kennismaken met voorbeelden van vernieuwing, van ontwikkelingen en experimenten van anderen, opdat jullie inspiratie kunnen opdoen om zelf te gaan experimenteren. We kunnen het ons niet veroorloven om niets te doen.

Lees het hele verhaal online of in de november-editie van ICT/Magazine

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...