SaaS zorgt voor concurrentievoordeel

SaaS

De dominante opvatting over SaaS is dat er kosten mee bespaard worden. Het model kan echter ook tot fors concurrentievoordeel leiden, blijkt uit een studie van IBM.

SaaS speelt een steeds grotere rol in de ICT. Gartner voorspelt dat wereldwijd de SaaS-omzet zal stijgen van 18,2 miljard dollar nu, naar 45,6 miljard dollar in 2017.

Binnen bedrijven is de inkoper van SaaS-functionaliteit steeds vaker de Business-, en steeds minder vaak de IT-afdeling. En de business wil: meer productiviteit van medewerkers. Ondernemingen willen, kortom, met SaaS efficiënter worden.

IBM hield een enquête onder managers in meer dan 800 bedrijven en onderzocht de reden waarom ondernemingen voor SaaS kiezen. Nog steeds wordt TCO door de meeste ondervraagden als belangrijkste reden voor het gebruik van SaaS-diensten gegeven. Opvallend echter was dat inmiddels 47 procent van alle deelnemrs SaaS ook gebruikt om concurrentievoordeel mee te behalen.

Wie SaaS optimaal wil inzetten, moet IT en Business bij elkaar aan tafel krijgen, blijkt uit het onderzoek van IBM. Te gemakkelijk is in het verleden gebleken dat een van beiden voor SaaS koos zonder de inzet met de andere betrokkene te optimaliseren.

De business heeft lang het idee gehad, dat voor de inzet van SaaS geen uitgebreide IT-kennis nodig is. Terwijl IT dacht dat SaaS vooral vanwege TCO-argumenten interessant is.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X