Schikkingsvoorstel van $13 mln voor LinkedIn

LinkedIn

Reacties via e-mail gebruiken voor marketingdoeleinden mag niet. Naar verluidt deed het sociale medianetwerk LinkedIn dat toch met de gegevens van meer dan een half miljoen gebruikers. Als de Californische rechter Lucy Koh het schikkingsvoorstel goedkeurt krijgen de gedupeerden elk 16 dollar.

Het gaat om een schikking van in totaal 13 miljoen euro vanwege het feit dat LinkedIn zonder toestemming namen van leden inzette voor benadering van relaties via e-mail voor marketingdoeleinden. Connecties van leden werden zo benaderd om lid te worden van het netwerk.

Onduidelijkheid

Het netwerk had gebruikers alleen toestemming gevraagd voor het onderdeel Add Connections. Verdere uitleg ontbrak, waardoor gebruikers niet konden weten wat dat inhield. Juist deze onduidelijkheid is waar de rechter nu over valt. LinkedIn zelf beriep zich aanvankelijk op de vrijheid van meningsuiting. De rechter is het niet eens met deze stelling.

Het geschikte bedrag zal worden verdeeld onder de gebruikers die hierover zelf een klacht hebben ingediend. Dat zijn in totaal  550.000 gebruikers.

De uitbetaling aan individuele leden is ondanks het lage bedrag per persoon opmerkelijk te noemen. Eerder schikten techreuzen als  Google Facebook voor schikkingsbedragen die vervolgens werden doorgesluisd naar goede doelen.

De schikking komt na een juridisch getouwtrek van een kleine 3 jaar. In september 2013 stapte een groep gedupeerden naar de rechter met een tweetal beschuldigingen. Ten eerste had het netwerk volgens de klagers in hun accounts gehackt om zo de gegevens van hun contacten buit te maken. Deze beschuldiging werd een jaar later overigens afgewezen.

Het feit dat er per gedupeerde gebruiker in totaal 3 opvolgende mails naar de contacten waren gestuurd maakte de zaak volgens de rechter wel de moeite waard om verder te onderzoeken. Op dit onderdeel is nu dus een schikkingsbedrag vastgesteld.

 

Gerelateerde berichten...