Slechts helft functionaliteiten zakelijke software in gebruik

Zakelijke gebruikers van software gebruiken 40 tot 60 procent van de functionaliteiten. De IT zelf denkt dat het tussen de 60 en 80 procent ligt. Dat blijkt uit onderzoek van NovioData in opdracht van Info Support onder 250 IT-verantwoordelijken en 300 eindgebruikers van zakelijke software. Weglaten van overbodige functionaliteit zou een kwart van het ontwikkelbudget kunnen schelen.

Waar 26 procent van de IT’ers verwacht dat het gebruik boven de 80 procent ligt, blijkt in de praktijk dat slechts 12 procent van de medewerkers software zo intensief gebruikt. Slechts 2 procent van de eindgebruikers zegt alle functionaliteiten te gebruiken.

Niet betrekken van eindgebruikers bij het ontwikkeltraject blijkt een van de oorzaken. Op de stelling ‘Eindgebruikers worden lang niet altijd betrokken bij het ontwikkeltraject van software’ antwoordt 31 procent (helemaal) mee eens.

Intussen gaat van elke euro die IT uitgeeft, 79 cent naar software. Daarbij wordt zo’n 74 procent van de tijd aan software besteed.

Henk van der Pol, Unitmanager Cloud Applicaties bij Info Support stelt dat functionaliteiten worden aangeboden omdat ze nu eenmaal beschikbaar zijn. “De vraag of eindgebruikers er op zitten te wachten wordt nauwelijks gesteld. Het zou een grote besparing opleveren als je een kwart van de overbodige functionaliteiten gewoon zou weglaten.”

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...