SRC start campagne #Ad voor transparantie reclame social media

Met de nieuwe campagne #Ad vraagt de Stichting Reclame Code (SRC) nogmaals aandacht voor sluikreclame door influencers op social media. De campagne focust vooral op adverteerders, makers/influencers en de mediaconsument.

De stichting spoort vooral influencers aan open te zijn over of ze al dan niet betaald zijn voor het noemen van een merk in bijvoorbeeld een vlog of post. Bekende Nederlandse influencers, waaronder Rianne Meijer en Koen Kardashian, en influencermarketingbureau IMA, steunen #Ad.

De Stichting Reclame Code bracht afgelopen mei al een geüpdatete versie uit van de in 2014 verschenen Reclamecode Social Media. Door de populariteit van influencers is hier vijf jaar later influencermarketing aan toegevoegd.

In deze markt gaan jaarlijks miljoenen euro’s om. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden. Zo weten zowel merken als influencers beter hoe zij samen reclame kunnen maken op een transparante en betrouwbare manier.

 

Kern

Kernboodschap is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders. Vooral wanneer er sprake is van bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product.

Het maakt niet uit of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is. De consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. #Ad maakt iedereen daarop attent.

 

Evaluatie

De nieuwe update is het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media uit 2014. Die is uitgevoerd met hulp van de in de SRC deelnemende brancheorganisaties. Dit zijn bijvoorbeeld DDMA (initiator van de code uit 2014), BVA, IAB Nederland, MMA, NDP Nieuwsmedia, VEA, Screenforce en Thuiswinkel.org.

De wijzigingen kwamen tot stand in samenspraak met adverteerders, media, influencer marketing professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers. Alle betrokken partijen zullen het komende jaar de regels plus toelichting actief onder de aandacht brengen bij hun achterbannen, influencers en de consument.

 

Lachwekkend

Deze lente besteedde ook ICT/Magazine aandacht aan het fenomeen influencers. Social influencing is uitgegroeid van een enigszins lachwekkend digitaal fenomeen naar een gigantische industrie waarin veel geld verdiend wordt. Zo berekende de Economist dat influencers met zo’n 100.000 volgers al gauw een paar duizend dollar opstrijken voor één social media posting.

De jonge generatie weet inmiddels niet beter. Volgen en gevolgd worden is de normaalste zaak van de wereld. Hoog tijd dat u zich verder gaat verdiepen in dit fenomeen.

De kracht van de beïnvloedingsindustrie komt duidelijk naar voren in de documentaire Fyre op Netflix. Daar is te zien hoe influencers in staat zijn om in een hele korte tijd een groot publiek te mobiliseren.

 

Gerelateerde berichten...