Startups AI gaan voor de wind

Vaardigheden

Start-ups in kunstmatige intelligentie (atriticial intelligence, ofwel AI) moest je een jaar geleden nog met een vergrootglas zoeken. Inmiddels kent ons land er een stuk of tien. En het gaat ze meteen voor de wind. De meesten hebben inmiddels grote klanten die hun slimme algoritmen dankbaar inzetten in de business.

In maart 2013 klopten Dominik Blattner en Elmar Weber aan bij de Amsterdamse incubator Rockstart. Ze vonden dat business process management (BPM) sneller, beter en vooral meer voorspellend kan worden door kunstmatige intelligentie. In mei 2013 presenteerden ze met hun bedrijf Cupenya de Operational Intelligence Solution. Vorig jaar zomer was de eerste versie gereed en diende zich meteen een klant aan: Volkswagen in Duitsland. Daarna raakte de orderportefeuille snel gevuld.

Met de algoritmes van Cupenja kun je bijvoorbeeld zien hoeveel procent van de klanten binnen drie tot vijf dagen zal betalen. Of bij welke groepen klanten extra aandacht nodig is om tijdige betaling te bevorderen.

Deze software is ook zelflerend en concentreren zich nu vooral op Invoice Management, Ticketing & Claim Handling en Order Processing.

Ook Xomnia, opgericht in februari 2013, kent een intensieve uitwisseling met de universitaire wereld. In dit geval met de UvA en de VU. Managing partner Ollie Dapper doceert aan de VU en de onderneming biedt veelbelovende afstudeerders een plek. Hier was Samsung de launching customer. De jonge Amsterdamse dwerg in AI struinde voor dit megabedrijf alle social media af op zoek naar opmerkingen van gebruikers over Samsung-telefoons. ‘Text mining’ heet dit in vakjargon. Xomnia schreef een algoritme waarmee patronen herkend werden in deze enorme berg van gegevens. Zowel over het geheel van de dataset als voor individuele klanten en groepen van klanten. Het bood de marketingafdeling van de reus nieuwe inzichten.

En dan hebben we Scyfer, niet te vergeten. Een spin-off van de UvA. Ook hier is het startjaar 2013. Scyfer richt zich op ‘Deep Learning’ op basis van de technologie van neurale netwerken. Eind juli 2015 ontving deze start-up van de EU een subsidie van ruim twee ton voor de ontwikkeling van een zelflerend medisch beeldanalyseplatform. Let op de term ‘zelflerend’, AI dus. Ook bij Scyfer gaat het dus om software die zichzelf – al doende – slimmer maakt.

Dit is het tweede deel in een serie over de business impact van toepassingen van kunstmatige intelligentie. Het eerste deel verscheen in de maarteditie 2015 van ICT/magazine.

Lees heel deel 2 van deze serie van Fred Teunissen online of in ICT/Magazine van augustus.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...