Twitter en IBM gaan samen gegevens analyseren

Twitter logo

Twitter en IBM sloten deze week een alliantie voor gezamenlijke gegevensanalyse. Hiermee komen gegevens van Twitter in handen van IBM en omgekeerd. Volgens beide partijen moet de samenwerking “leiden tot verandering in de manier waarop bedrijven zicht krijgen en houden op klanten, markten en trends,” zo stelt Twitter in een blog. De eerste integratie vindt plaats in de cloud. Hoe de beide partijen omgaan met privacy van bedrijven en individuele burgers is niet bekend gemaakt.

Door de samenwerking worden de Twittergegevens gecombineerd met cloud-gebaseerde analytics, customer engagement platforms van IBM. Dat levert een schat aan nieuwe data en nieuwe toepassingen op, ook voor klanten uit het bedrijfsleven. IBM en Twitter gaan de oplossingen die hieruit voortkomen samen ontwikkelen. Ze starten met het bankwezen, consumentenproducten, retail, reizen en vervoer. De eerste gezamenlijke oplossing zal Twitter-gegevens integreren met IBM ExperienceOne customer engagement. Zo kunnen marketing en customer service-professionals het sentiment en het gedrag van hun klanten beter in kaart brengen.

IBM zelf is van plan  Twitter-data te bieden als onderdeel van cloud-gebaseerde diensten als IBM Watson Analytics. Ondernemers en softwareontwikkelaars kunnen vervolgens ook  Twitter-data in nieuwe cloud-diensten inbouwen.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...