Het datacenter van de toekomst – BIT en Solcon slaan handen ineen

Datacenter Unica Schutte

Dat data hot is, mag geen nieuws meer heten. De explosieve groei van de hoeveelheid data en dataverkeer vereist dat de aanbieders van datacenters meegaan met hun tijd. Colocatie, waarbij bedrijven hun servers elders plaatsen, is anno 2014 belangrijker dan ooit.

Voor wie serverruimte huurt is een aantal zaken belangrijk. Vanzelfsprekend moet de apparatuur probleemloos kunnen werken qua koeling, stroomvoorziening en beveiliging. Maar daarnaast is geografische spreiding cruciaal in verband met eventuele rampen zoals brand of erger. En, misschien nog belangrijker, wat te denken van juridische spreiding in verband met de continuïteit? Deze en andere overwegingen brachten BIT en Solcon er recent toe een bijzondere samenwerking aan te gaan. Over de aanloop tot deze samenwerking en de enorme voordelen die het biedt voor de klanten, spreken we met Alex Bik, technisch directeur bij BIT, en met Peter van der Vlies, algemeen directeur van Solcon.

Van ISP naar datacenters
Alex Bik schetst kort waar BIT vandaan komt. “Net als Solcon hebben wij een achtergrond als internet service provider. In 1996 begonnen wij met het aanbieden van accesdiensten via modems. Een jaar later gingen we ook datacenterruimte verhuren. De serverruimte die we hiervoor hadden ingericht, groeide organisch in de loop der tijd. Rond 2005, toen we echt uit ons jasje groeiden, hebben we een nieuw pand gebouwd, met daarin een datacenter van vierhonderd vierkante meter. Dit was voor ons in die tijd enorm veel ruimte. We hebben toen besloten meer aandacht te besteden aan de verhuur van datacenterruimte. Onze  ISPactiviteiten zijn gezond en groeien nog steeds, maar onze focus is toen toch meer op de verhuur van datacenterruimte komen te liggen.”

Eerlijk en innovatief
Solcon is er trots op zichzelf ‘een echte Hollandse provider’ te noemen. Alles begon in 1996 op een zolderkamer in Dronten, in een tijd dat internet nog in de kinderschoenen stond. “Bij Solcon vormen termen als transparantie, openheid en eerlijkheid de kern van de activiteiten,” vertelt Peter van der Vlies. “Wij zijn, na onze oprichting in 1996, mede vanwege onze innovatiedrang sterk gegroeid met consumentenproducten, gericht op internet. Momenteel hebben we ruim 65.000 klanten.” Al in het begin introduceerde Solcon het telefoonfilter, de voorloper van het huidige bel-me-nietregister. “Maar,” benadrukt van der Vlies, “ondanks onze expertise op het gebied van internetfiltering, vinden we openheid van en vrijheid op internet enorm belangrijk.” Solcon is ook actief op de zakelijke markt waar het bedrijf nu 15.000 klanten bedient met diensten als stabiele internettoegang, telefonie, backup, hosting en co-locatie. Het bedrijf heeft twee eigen datacenters, één in Dronten en één in Apeldoorn.

m1401-02.p25.alexbik m1401-02.p25.petervandervlies

Geografisch en juridisch
Het datacenter dat BIT in 2005 bouwde, groeide binnen twee jaar tijd uit zijn jasje. Inmiddels heeft BIT twee datacenters, die beide op een flinke steenworp afstand van elkaar in Ede zijn gevestigd, en zijn er serieuze plannen voor een derde locatie: BIT-3. “Doordat onze huidige datacenters zo dicht bij elkaar staan, konden wij de klanten die geografische spreiding van hun data of apparatuur belangrijk vinden, niet bedienen,” vertelt Bik. “Solcon had eigenlijk het tegenovergestelde probleem,” licht Van der Vlies toe. “Onze klanten zitten op één locatie of op onze beide locaties. Daar zitten klanten tussen die weliswaar geografische spreiding willen, maar voor wie de afstand Dronten-Apeldoorn net even te ver is.” En dus besloten beide bedrijven tot een samenwerking. Daarmee konden BIT-klanten hun spullen verdelen over verder uit elkaar gelegen locaties en kregen Solcon- klanten de mogelijkheid de spreiding binnen een kleinere cirkel te houden. Van der Vlies brengt in herinnering dat vorig jaar drie datacenters failliet zijn gegaan. “Daar is een aantal mensen flink van geschrokken. Nu zijn wij gelukkig kerngezond, maar je kan het nooit weten. Met onze samenwerking is er nu voor de klant ook juridische scheiding, waardoor de dienstverlening overeind blijft, mocht er iets met ons of met BIT gebeuren. Kortom, met deze samenwerking zijn niet alleen de risico’s van  uitval van een datacenter door een storing, of een ramp nihil. De klant is ook nog eens beschermd tegen een eventueel faillissement van een van beide aanbieders. Deze samenwerking biedt de ultieme datacenterpropositie, wat op het gebied van continuïteit uniek is in Nederland.”

Dezelfde bloedgroep
Van der Vlies vertelt dat ze elkaar al lange tijd kennen van diverse community events, zoals van de DHPA (Dutch Hosting Provider Association) en van AMS-IX member meetings. “Dus we wisten eigenlijk al wel dat we qua stijl en visie van dezelfde bloedgroep zijn. Beide zijn we een no-nonsense bedrijf en houden we van openheid en transparantie. Geen van beide zijn we van de goedkope en kortlopende oplossingen, maar wij gaan voor degelijkheid en langdurige relaties. En door de geografische spreiding over twee locaties (Ede en Apeldoorn) en de juridische scheiding kunnen we  nu de ultieme combinatie aanbieden, waardoor we klanten alle mogelijke zekerheid kunnen bieden.” “Bovendien,” voegt Bik hieraan toe, “staan onze datacenters boven NAP, zijn er geen vliegvelden in de buurt en we zijn beide 100 procent Nederlands, wat in juridische zin ook de nodige voordelen heeft. Omdat onze bedrijven zo goed op elkaar aansluiten, maakt het ons in principe niet uit met wie de klant communiceert. Dat kan met Solcon, met BIT of met ons beide. En om het helemaal aantrekkelijk te maken, krijgen klanten die op beide locaties ruimte huren, gratis een snelle verbinding tussen beide datacenters. Ook dat is uniek!” Waar Van der Vlies nog aan toevoegt: “En dankzij de glasvezel tussen Ede en Apeldoorn en onze eigen DWDM-apparatuur, kunnen we nu tegen een gering maandbedrag zelfs een 10 gigabit verbinding tussen beide datacenters aanbieden.”

Gerelateerde berichten...

X