Bekijk het eens door de bril van Curasoft

Automatiseringstrajecten verslinden veel tijd en geld. Een organisatie met een ict-vraag zoekt een leverancier, met wie eerst wordt gepraat om tot een overeenkomst te komen. Vervolgens wordt er getekend, ontworpen en ontwikkeld. Het uiteindelijke product voldoet zelden volledig in onvoorziene en complexe situaties. Of de werkelijkheid is inmiddels zodanig veranderd dat de software achterhaald is. Al tijdens zijn studie Bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit van Twente begreep Dennis Vis: “Software moet veel flexibeler zijn.”

Vanuit die overtuiging is I&DT opgericht. Onder die vlag werd een technologisch framework ontwikkeld, CCIS® (Customer-Centered Information Systems). Software kan zich op basis van dit framework snel en eenvoudig aanpassen aan de veranderende informatiebehoeftes en processen binnen een organisatie. Dit is mede mogelijk dankzij hun gepatenteerde metadata gestuurde databasemodel. “Doordat onze software niet is gemaakt op basis van harde code kan het flexibel worden ingezet,” legt Vis uit. Aanvankelijk leverde I&DT software aan diverse branches, maar al snel spitste de focus zich toe op de gezondheidszorg, in het bijzonder op ZBC’s, ggz’s en de paramedische zorg. “Bij veel zorginstellingen zijn logistieke informatie, vakinhoudelijke informatie en financiële informatie ondergebracht in aparte applicaties, terwijl het vele malen efficiënter is als al die informatiestromen vanuit één bron te gebruiken zijn.”

Dit is nu precies wat de online softwaredienst Curasoft waarmaakt.

 

Zorgpaden

Curasoft heeft jaren van ontwikkeling, finetuning en toetsing aan de praktijk van alledag achter de rug. Vis: “We werkten hard aan de opbouw van een substantiële klantenbase voor de logistieke, vakinhoudelijke en financiële specialismen. Inmiddels weten we precies wat daar allemaal speelt, zodat onze software goed is uitgekristalliseerd en geen last meer heeft van kinderziektes. Met Curasoft kunnen wij multidisciplinaire zorgpaden automatiseren op basis van hun agenda. De zorginstelling bepaalt zelf hoe een logistiek pad in combinatie met een vakinhoudelijk pad en het financiële pad moet worden doorlopen, bijvoorbeeld afhankelijk van een bepaalde diagnose. Dankzij de Curasoft flexibiliteit kun je met diverse beslisbomen helemaal zelf bepalen hoe je dat ingericht wilt hebben.”

 

Eerste en tweedelijns

Curasoft werkt op ieder apparaat – PC, laptop, tablet of smartphone – met willekeurig welk besturingssysteem – Windows, iOS of Linux. Als SaaS-oplossing is het volledig schaalbaar en wordt er maandelijks afgerekend per gebruiker. Het pakket ondersteunt zowel eerstelijns als tweedelijns zorg, van planning, EPD tot de financiële afhandeling, verspreid over de diverse disciplines. Ook cliënten kunnen via hun eigen portaal toegang verkrijgen tot hun dossier, en zo deel uitmaken van het hele zorgproces. “Een nieuwe behandeling in Curasoft begint met het invullen van het BSN van de cliënt,” vertelt Vis. “Het systeem haalt dan bij de gemeente naw-gegevens op en de verzekeringsgegevens bij VECOZO. Curasoft heeft ook koppelingen met EVS, waardoor je ook medicatie kunt uitschrijven, met het DBC-informatiesysteem (DIS), Stichting Benchmark GGZ (SBG) en nog veel meer. Omdat het systeem weet in welke fase het zorgproces zit, weet het ook welke informatiebehoefte voor welke discipline op dat moment van belang is. Informatie staat links van het scherm en rechts staan de velden waar nieuwe informatie kan worden ingevuld. Is de behandelaar klaar met een specifiek onderdeel van de behandeling, dan worden aan de hand van de nieuwe input het EPD en de financiële zaken bijgewerkt.”

 

Flexibiliteit

Ieder zorgpad is volledig flexibel in te stellen, al beschikt het systeem over een flinke verzameling vooringevulde zorgpaden. Altijd en overal zijn de logistieke gegevens, de vakinhoudelijke gegevens en de financiële gegevens up-to-date beschikbaar, evenals diverse managementrapportages, die grafisch kunnen worden weergegeven.

Wanneer revalidatie in het zorgpad zit, krijgt de cliënt automatisch een e-mail met de afspraakbevestiging voor fysiotherapie én een link naar het cliëntenportaal. De vragen die hij daar kan invullen, helpen de fysiotherapeut in zijn voorbereiding. Bij een multidisciplinair pad wordt deze intake-informatie samengevoegd op het intakeformulier van bijvoorbeeld de psychiater. “Sjablonen voor formulieren en vragenlijsten kunnen geheel naar eigen inzicht worden opgesteld,” vertelt Vis. “En alle output kan de huisstijl van de instelling krijgen. Via de diverse beslisbomen in Curasoft kun je het EPD helemaal op maat maken. Zo kun je niet alleen alle gegevens binnen je EPD vastleggen, maar die input kan rapportages genereren voor bijvoorbeeld de oorspronkelijke verwijzer van de cliënt, zodat de zorginhoudelijke gegevens kunnen worden gekoppeld.”

 

De Curasoft-aanpak

Met Curasoft beschikt u over een agenda met DBC tijdregistratie, een geïntegreerd EPD met automatische verslaglegging, declaratie bij VECOZO, facturatie, DIS aanlevering en optioneel afname van online vragenlijsten via een beveiligd cliëntenportaal. De inrichting en implementatie van Curasoft wordt op scrum-basis gedaan, in de volgende fasen:

  1. Voorbereiding / Wij vullen de basisversie van Curasoft samen met key-users uit uw organisatie in op vakinhoudelijk en functioneel gebied.
  2. Inrichting / Met de uitkomsten uit Fase 1 richten we Curasoft samen met u in.
  3. Dataconversie / Uw bestaande data wordt geconverteerd naar uw Curasoft omgeving.
  4. Implementatie en training / Uw medewerkers worden getraind in het gebruik van Curasoft EPD, waarna ze het systeem zullen testen.
  5. Operationele ondersteuning / Wij ondersteunen u en uw eindgebruikers.
[einde kader]

 

Financiën

Geplande zorg is ook declarabele zorg. Vis: “Aangezien het systeem het zorgpad en de bijbehorende diagnose kent, weet het of de behandeling als eerstelijnszorg moet worden gedeclareerd of dat er een DBC moet komen. Uit de beschikbare informatie definieert het systeem zowel de DBC/DOT als de ggz/DBC en het paramedische declaratietraject. Voor de financiële verwerking geef je aan over welke periode je wilt declareren, waarna Curasoft een lijst opstelt met alle financiële zaken in het zorgpad. Er vinden allerlei controles plaats, waardoor je er zeker van bent dat de uitgaande digitale declaratie compleet is.”

Alle gangbare financiële pakketten kunnen aan Curasoft worden gekoppeld, zodat de input in Curasoft ook in de volledige boekhouding kan worden bijgewerkt.

 

Curasoft in de praktijk

OCA is een landelijke organisatie gespecialiseerd in het behandelen van mensen met lichamelijke en psychische klachten. Financieel directeur, Lucas IJsbrandy, is ervan overtuigd dat automatisering onmisbaar is bij instellingen die multidisciplinaire zorgpaden bieden. Al sinds 2006 gebruikt OCA Curasoft, al heette het toen nog anders. “Door de koppeling van communicatie aan zorgdossiers zijn alle betrokken professionals direct op de hoogte,” aldus IJsbrandy. “De inhoud van de zorgpaden is ingericht binnen de software en dit levert transparantie op voor patiënt en zorgprofessional. Daarnaast wordt er geautomatiseerd gerapporteerd aan verwijzers en andere betrokken medici. Zo wordt multidisciplinaire samenwerking ondersteund, zonder het overzicht te verliezen. Het is ook een prima managementtool.”

Een andere organisatie zegt het volgende over Curasoft: “Als ik een nieuw zorgproduct bedenk, heb ik dat binnen een middag in Curasoft ingeregeld.”

Curasoft is een compleet systeem waar de ZBC’s, ggz-instellingen en paramedici snel mee van start kunnen gaan. Het biedt flexibiliteit om zorgpaden op maat in te richten, zonder dat het maatwerk software wordt.

Op de beurs Zorg & ICT is Curasoft te vinden op stand 10D052. Dennis Vis geeft iedere dag een seminar over ‘Carrousel planning en zorgpaden in de praktijk’:

  • Woensdag 18 maart, 12:15 – 12:45
  • Donderdag 19 maart, 15:15 – 15:45
  • Vrijdag 20 maart, 13:00 – 13:30

 

Gerelateerde berichten...