BI Academy: Ben jij het investeren waard?

Laatst de meest geweldige radiocommercial ever gehoord: “Zou jij jezelf aannemen?”Toch een om over na te denken. Hoe actief ben je met je eigen ontwikkeling, je carrière? Ga je ervoor of sta je stil? Geeft je werkgever je de ruimte en kansen om je te ontwikkelen? Of als je zelfstandige bent: gun jij jezelf die tijd….? Of denk je alleen maar: dit kost mij geld….?

Het investeren in de ontwikkeling van je medewerkers is een belangrijk goed, vinden we bij BI Academy. De kwaliteit van je medewerkers bepaalt mede de kwaliteit van je organisatie. Als organisatie wil je voorop blijven lopen, weten wat er in de markt speelt, maar er vooral voor zorgen dat je de beste bent. Door alle nieuwe ontwikkelingen is dit geen eenmalige exercitie. Organisaties zullen continu bezig moeten zijn met ontdekken welke nieuwe ontwikkelingen voor hen interessant zijn. Daarnaast is het ook voor medewerkers belangrijk om zich te blijven ontwikkelen. Zo blijven ze interessant voor het bedrijf en de arbeidsmarkt.

BI podium opleidingshuis

Het aanleren van nieuwe vaardigheden is onmisbaar om mee te gaan met de snelle veranderingen in het vakgebied business intelligence en datawarehousing. Big data, IoT (Internet of Things) en Data Science zijn termen die op dit moment erg actueel zijn. Waar gaat dit eigenlijk over en wat moet én kan ik ermee?
Dit vergt een zekere inspanning van de organisatie maar zeker ook van de medewerkers zelf. De organisatie zal een opleidingsbeleid moeten ontwikkelen dat aansluit bij de visie en missie, ofwel de gewenste groei en toekomst van het bedrijf. Dit betekent ook dat je als organisatie moet weten welke functies en rollen je nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen. Maar nog belangrijker is het dat je als organisatie weet welke vaardigheden en competenties je nodig hebt om je doelstelling te behalen. Maak een inventarisatie van welke vaardigheden en competenties je in huis hebt en bepaal met je mensen waar en hoe ze zich gaan ontwikkelen.

Motiveren en stimuleren
Daarvoor zal tijd en geld vrijgemaakt moeten worden om de kennis, vaardigheden en kwaliteiten van je medewerkers hoog te houden. Niet geheel onbelangrijk is het motiveren en stimuleren van de medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Alleen als de organisatie zelf in staat is om nieuwe kennis te omarmen en toe te passen, zullen de medewerkers ook gemotiveerd zijn om deze kennis en vaardigheden op te doen.
Wat is er nodig om dit voor elkaar te krijgen:
1. Maak tijd en geld vrij om kennis, vaardigheden en de kwaliteiten van je medewerkers hoog te houden.
2. Motiveer en stimuleer medewerkers om zich te blijven ontwikkelen.
3. Geef als organisatie het goede voorbeeld. Laat zien dat je nieuwe kennis omarmt.
Maar ook de medewerker zal moeten investeren. Een gedeelte van zijn of haar vrije tijd misschien, maar zeker de motivatie en de wil om zich te blijven ontwikkelen. Stilstand is niet in het belang van de organisatie en zeker niet in het belang van de medewerker zelf.

De drie pijlers waar BI-Academy voor staat: Inspire, Explore & Challenge
Deze pijlers staan voor alles wat wij deelnemers willen bieden en waarop wij onze trainingen en onze docenten toetsen. Een training staat niet op zich en gaat niet om het leren alleen. Volgens ons is het belangrijkste dat de deelnemers het geleerde mee terug kunnen nemen naar de eigen werkplek. Alleen daar wordt het verschil gemaakt tussen zomaar een training en een goede training. Het succes van elke training is in belangrijke mate afhankelijk van de deelnemers. Zij bepalen immers of een training succesvol is in de mate waarin zij het geleerde in de eigen praktijk kunnen toepassen. Alle trainingen zijn daarom ingericht rondom onze drie pijlers.
Inspire: {1) Aansporen 2) Animeren 3) Aanblazen 4) Aanmoedigen 5) Bezielen 6) Drijven 7) Inblazen 8) Ingeven 9) Inboezemen 10) In geestdrift brengen 11) Overtuigend aansporen }

Om het geleerde in je op te nemen, vast te houden en uit te proberen in je eigen omgeving is het van belang dat de onderwerpen passen bij daar waar je in je carrière en ambitie staat. Met de motivatie om te leren zal je nieuwsgierig en leergierig zijn. En wil je geïnspireerd raken. Daarom is het belangrijk dat de onderwerpen passen bij dat waar je gepassioneerd van raakt, dat waar je op dit moment effectief baat bij hebt, maar die je ook inspireren om door te gaan, jezelf verder te ontwikkelen en het uit te proberen in je werkomgeving. Dit vraag ook dat het gegeven wordt door mensen, docenten, die kunnen inspireren.

Explore: {1) Doorzoeken 2) Doorzoeken van onbekend gebied 3) Doorzoeken van een onbekend gebied 4) Navorsen 5) Onderzoeken van een land 6) Onderzoeken 7) Verkennen }
Nieuwe dingen leren is niet meer of minder dan het zelf op onderzoek gaan. Al dan niet geholpen door medestudenten en docenten. Niet onderuitgezakt zitten luisteren, maar juist zelf actief uitzoeken, onderzoeken. De handvatten die je meekrijgt tijdens een training zouden je moeten aanzetten om uit te zoeken hoe dat bij jou op het werk gaat, om vakliteratuur en vakbladen te lezen en bij te houden, om in discussie te gaan met collega’s.

Challenge: {1) Challenge 2) Opvordering tot de strijd 3) Opzettelijk vertoon 4) Provocatie 5) Uittarting 6) Uitlokking }
Laat je uitdagen om over je eigen grenzen te gaan. Zoek naar dat stukje net buiten je bereik. Kom uit je comfortzone. Goede training, docent en medestudenten kunnen je daarbij helpen. Mits je daar open voor staat. Blijf je in je eigen comfortzone, dan sta je stil en kom je niet verder. Een challenge aangaan is niet altijd prettig, voelt oncomfortabel, maar brengt je uiteindelijk wel verder.

21st century skills
Naast de drie genoemde pijlers is het belangrijk dat de trainingen zich niet beperken tot alleen een vakinhoudelijke training. Juist de 21st century skills mogen niet vergeten worden. Het is niet alleen belangrijk dat iemand de juiste technische skills heeft om zijn of haar werk uit te voeren, maar zeker ook in staat is om dit over te brengen aan anderen. Alleen inhoudelijk goed zijn in je werk is tegenwoordig niet meer voldoende. Met de huidige projectmethodieken als Scrum en andere Agile-methoden gaat het juist om het werken in de groep. In deze groepen zitten niet alleen techneuten, maar zeker ook mensen uit de business. Juist in de communicatie tussen deze groepen wordt de meerwaarde behaald. Voor de meer technische medewerkers betekent dit met name het kunnen presenteren van zichzelf en het goed kunnen overbrengen van de oplossingen. Voor de meer business-georiënteerde medewerkers zijn begrip en inzicht in de techniek alsmede kennis van de wijze van communiceren, en van je oplossing, van groot belang om succesvol te zijn. Vandaar het belang van de 21st century skills-trainingen.

Remco Broekmans
Directeur BI Academy

Gerelateerde berichten...