Communicatie koppelen aan kennis

In 1876 kreeg Alexander Graham Bell het patent voor telefonie in Amerika. Bell was in de jaren daarvoor bezig om mensen met een gehoorbeperking met elkaar te verbinden door middel van gehoorapparaten. Uit deze behoefte om te verbinden ontstond uiteindelijk telefonie.

Anno 2014 is die behoefte niet veranderd, alleen verandert de invulling ervan mee met de technologische ontwikkelingen en met de eisen van de gebruiker. Maar in de kern blijft het gaan om de behoefte tot verbinden. De vorm van voice en telefonie zal met de komst van gadgets als Google Glass en wearables gaan veranderen. Maar wat gaat er nu precies veranderen en waarom zouden we als zakelijk Nederland massaal moeten overstappen op nieuwe technologie?

Bewuste keuze
Heel vaak horen we: dat is hip, dat wil ik ook! Zelden staan mensen en organisaties stil bij de vraag wat bepaalde software, hardware of een dienst onder aan de streep nu werkelijk voor hun betekent. Zakelijk gebruik van nieuwe technologie wordt steeds vaker gestuurd door individuele gebruikers binnen een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de iPad. Enkele jaren geleden kwamen de eerste medewerkers met hun iPad onder de arm de vergadering binnen om aantekeningen te maken. Toen werden ze uitgelachen. Inmiddels, enkele jaren later, kunnen we ons een professionele organisatie zonder tablets niet eens meer voorstellen.

Nu kunnen we allemaal wel onze eigen ‘gadgets’ meenemen maar dit is niet de juiste aanpak om efficiënter en flexibeler te gaan werken met nieuwe technologie. Het is ons inziens verstandiger om als organisatie eerst na te denken waar de huidige bedrijfsprocessen kunnen worden verbeterd. Vervolgens kijk je dan of en zo ja welke nieuwe technologieën daar ondersteuning bij kunnen bieden. De drijfveer is dan dus niet het willekeurig samenvoegen van gadgets en nieuwe technologieën, omdat die er nu eenmaal zijn, of omdat die zo hip zijn. Nee, de keuze voor iets nieuws is bewust genomen om bestaande bedrijfsmiddelen te combineren om zo efficiënter, flexibeler en betrouwbaarder te kunnen werken.

M1405.p22.iphoneboekenkast
De toekomst is nu

Bij de toekomst van communicatie en voice denken mensen al snel aan gadgets als Google Glass en wearables. Hoe cool en trendy deze devices ook zijn, het zijn uiterlijke expressievormen van toepassingen die in essentie al jarenlang – op een minder hippe manier weliswaar – in de praktijk worden gebruikt. Zaken als vast-mobiel integratie, private GSM netwerken en communicatie uit de cloud komen nu samen. Dergelijke technologieën worden al enkele jaren met veel succes toegepast in de consumentenwereld, maar krijgen nu ook voet aan de grond in zakelijk Nederland. Het is dan ook onze stellige overtuiging dat er op het gebied van zakelijke communicatie nog een duidelijke verbeterslag te maken is. Daarbij blijft het belangrijk om te bedenken dat niet elke technologie geschikt is voor iedere organisatie. Evenmin is het nodig dat elke toepassing direct wordt geïmplementeerd om verbeterstappen te kunnen maken. De communicatieoplossingen van SpeakUp kunnen worden gezien als modulaire bouwblokken, die gemakkelijk gestapeld kunnen worden op huidige bedrijfssoftware en kunnen worden toegepast binnen bestaande organisatieprocessen.

Gadgets komen en gaan
Er is niets mis met het gebruik van gadgets. Zij verbeteren onze communicatie-ervaring, maar an sich vormen zij niet de toekomst. Zoals in het verleden zullen ook in de toekomst gadgets en technologieën komen en gaan. Wij geloven dan ook in het zoveel mogelijk verbinden van bestaande bedrijfssoftware en processen met nieuwe technologieën en oplossingen. Medewerkers hebben dan – ook zonder een Google Glass of smartwatch – locatie- en tijdonafhankelijk toegang tot hun werkomgeving, waar ze net zo flexibel en efficiënt kunnen werken als met deze dure gadgets. Onze communicatiediensten kunnen verbinden en koppelen met bestaande software en hardware. Zo kunnen organisaties efficiënter gebruikmaken van de reeds vertrouwde CRM-pakketten en rapportagetools. Daarnaast kan in- en uitgaande communicatie beter gestroomlijnd worden. Medewerkers hebben betere toegang tot bedrijfsinformatie, zodat klanten het juiste antwoord krijgen op hun vraag.

Met of zonder App
Voor alles is er een App: je kunt eten bestellen, berichten versturen, foto’s plaatsen en online kleding kopen en betalen. Maar wat nu als mijn medewerkers geen toegang hebben tot een device met een App? Kunnen ze dan niet bellen? Zijn ze dan niet bereikbaar? De dienstverlening van SpeakUp werkt device-onafhankelijk. Je kunt gewoon bellen met je vaste toestel maar ook met je smartphone, tablet of pc. Zo kan je op iedere gewenste locatie en op elk device flexibel en efficiënt werken. Een App of onze ‘dial plan editor’ bieden daarnaast de ondersteuning om je communicatie te stroomlijnen zoals jij dat wilt. Zo kunnen medewerkers altijd en overal bereikbaar zijn zoals zij het willen, of juist niet tijdens bijvoorbeeld een vergadering. Maar de keuze ligt dan bij de gebruiker. Hij is niet langer afhankelijk van een haperende App of van een vast toestel dat niet binnen handbereik is.

Een totaaloplossing
Een totaalpakket voor communicatie zal voor iedere organisatie, afhankelijk van de behoefte, anders zijn. In ieder geval bestaat zo’n totaalpakket uit meer dan alleen voice en messaging. Juist de mogelijkheid om externe componenten te verbinden aan dit pakket maakt het tot een totaaloplossing. Wie de voordelen wil hebben van communicatie gekoppeld aan kennis, moet bedrijfscomponenten samenvoegen. Het betekent bijzonder weinig wanneer duizend mensen per dag een telefoongesprek voeren, tienduizend e-mails versturen en honderdduizend WhatsApp-berichten verzenden, zolang ze niet weten met wie ze communiceren. Zonder kwaliteit van communicatie gaat de boodschap snel verloren. En als dat in een specifieke situatie betekent dat medewerkers met een iPad 25 procent efficiënter kunnen werken dan adviseren wij direct gebruik te maken van de kracht van een dergelijk gadget. Maar tegelijkertijd leggen we daar dan een betrouwbare en integraal verbonden communicatiedienstverlening overheen.

In wezen is onze behoefte om te verbinden vandaag de dag niet anders dan ten tijde van Alexander Graham Bell. Maar geholpen door de techniek en onze expertise kunnen we de vorm waarin we dat doen toekomstbestendig maken.

Ook eens van gedachten wisselen over hoe de diensten van SpeakUp te koppelen zijn aan uw huidige bedrijfssoftware? Neem contact op met een van onze adviseurs via advies@speakup.nl

Over de auteur
Florian Overkamp is oprichter van en Managing Director bij SpeakUp.

Gerelateerde berichten...