Complete frontoffice voor de e-Overheid

De decentralisatie van rijksoverheidstaken op het gebied van werk, inkomen, zorg en jeugd staat voor de deur. Van gemeenten en andere lokale overheden wordt verwacht dat ze deze taken vanaf 1 januari 2015 volwaardig kunnen overnemen. In een gesprek met Frank de Goede, Algemeen Directeur van SIMgroep, inventariseren we de stand van zaken.

Voor lokale overheden komt 1 januari 2015 nu toch snel dichterbij. “Desondanks wordt de digitalisering in het sociaal domein nog beperkt opgepakt,” weet De Goede. “Met name in de informatievoorziening en de eenvoudige dienstverlening valt nog enorm veel te besparen. Zo worden uitkeringsspecificaties nog maandelijks op papier aan de mensen verstuurd. Die informatie kan met een DigiD inlog gewoon online worden verstrekt. Deze en andere besparingen zijn echt nodig om de kwaliteit van de ingewikkelder dienstverlening, die minder gemakkelijk te automatiseren is, te kunnen waarborgen.”

 

Geen nieuw wiel

Ook de burger is gediend met een slagvaardige e-Overheid. De Goede: “Door samenwerkingen en herindelingen van gemeenten wordt de fysieke afstand van de burger tot het gemeentehuis steeds groter. Daarom heeft de burger veel baat bij online dienstverlening. Bovendien schrijft minister Plasterk in zijn visiebrief dat de overheid in 2017 volledig digitaal moet kunnen werken. Kortom, redenen genoeg om hier nu echt werk van te maken.”

Dat het spannende tijden worden, is voor De Goede zeker. Wel heeft hij goede raad. “Onze boodschap – die door de VNG en KING worden onderschreven – is: ga niet het wiel opnieuw uitvinden. Op het gebied van e-Overheid hebben we de afgelopen jaren enorm veel kennis opgebouwd op het gebied van standaarden, interoperabiliteit, architectuur enzovoort. Deze basiszaken kunnen uitstekend dienen bij de decentralisaties in het sociale domein. Uiteraard is daarmee nog niet al het werk gedaan, maar we hoeven zeker niet meer vanaf nul te beginnen.”

 

Veiligheid

De frontoffice-oplossingen die SIMgroep levert voor de e-Overheid bestrijken de volgende drie terreinen: 1) Informatievoorziening (websites, apps, social intranet), 2) e-Dienstverlening (slimme en vooringevulde formulieren, gepersonaliseerd internet) en 3) Beleidsinformatie (transparantie van beleid, publicatie van stukken van de overheid, ondersteunen van papierloos vergaderen, live uitzenden van raads- of andere vergaderingen). De Goede benadrukt de veiligheid van SIMgroep: “Al onze oplossingen voldoen aan het normenkader van het NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum). Daarnaast opereert SIMgroep optimaal als strategisch partner. Iedere instantie kan zo gebruikmaken van onze ruime kennis en ervaring.”

 

Eén herkenbaar portaal

SIMgroep levert haar diensten aan 250 Nederlandse gemeenten en andere instanties binnen de decentrale overheid, zoals waterschappen en ISD’s. Ook is de groep actief in het Caribisch gebied onder meer voor de parlementen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten. “Wat ons uniek maakt,” aldus De Goede, “is dat wij, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten, met ons brede dienstenpakket een totaaloplossing voor de frontoffice kunnen bieden, waarbij alles volgens beproefde standaarden met elkaar is geïntegreerd.”

Gerelateerde berichten...