CPM4Care: Het belang van goede zorginformatie

2015 wordt voor de zorg het jaar van de waarheid. De ingrijpende veranderingen, die per 1 januari van kracht worden, zullen doorwerken tot in de haarvaten van de hele zorg. Met het veranderende financieringsstelsel wordt accurate en snelle stuurinformatie belangrijker dan ooit. Alleen de goed geïnformeerde individuele zorgprofessional of zorginstelling kan zijn doelstellingen halen.

Om deze stroom van zorginformatie adequaat te faciliteren zal business intelligence (BI) anders dan op de traditionele manier moeten worden ingezet. Hierover spreken we met Marcel Brockhoff, directeur van CPM4Care. “Doorgaans wordt business intelligence ingezet voor het management om terug te kijken naar resultaten van het afgelopen maand of jaar. Een nieuwe trend binnen de care – de sector waarin wij voornamelijk actief zijn – vraagt om meer dan alleen het kijken in de achteruitkijkspiegel. De kleine, zelfsturende en multidisciplinaire teams krijgen namelijk steeds meer beslissingsbevoegdheid. Zij zijn grotendeels zelf verantwoordelijk voor de zorgverlening in hun wijk. Dat betekent dat hun teammanagers veel informatie realtime nodig hebben, in plaats van achteraf. Snelle en kort-cyclische informatie over bijvoorbeeld het huidige ziekteverzuim en de prognose voor de komende week. Hier geven wij invulling aan, omdat de traditionele BI daar vaak niet goed voor is ingericht.”

 

Self Service BI

De informatiebehoefte in de zorg verandert met de dag. Juist daarom wil je niet dat zorgprofessionals en het hogere management afhankelijk zijn van ICT. In de visie van CPM4Care moet iedereen zelfstandig om kunnen gaan met die informatie. Brockhoff: “Informatiegebruikers kunnen zelf de standaardoverzichten aanpassen naar hun eigen specifieke wensen. Zij kunnen het beste bepalen vanuit welke invalshoek of dimensie ze naar informatie willen kijken. Daarbij kunnen ze heel fijnmazige analyses maken in het informatiesysteem tot op cliëntenniveau. De resultaten worden voornamelijk grafisch weergegeven, want een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden. Het is belangrijk dat ook de financieel niet-geschoolde teammanager overweg kan met de informatie.”

 

Het concept

Brockhoff licht het concept van CPM4Care toe. “De grijze vlakken staan voor de diverse informatiegebieden, zoals financiën, zorgproductie, personeelsinformatie en cliëntinformatie. Maar we werken bijvoorbeeld ook met informatie over kwaliteit. Door de gegevens uit deze informatiegebieden met elkaar te combineren in het datawarehouse – het zwarte gedeelte – kunnen we gebied-overstijgende vergelijkingen maken. Daaruit destilleren we harde cijfers zoals gemiddelde opbrengst per FTE, het percentage van de loonkosten ten opzichte van de opbrengsten, het percentage daadwerkelijk geleverde zorg tegenover het percentage van de geïndiceerde zorg. Maar ook zachte cijfers over zorginhoudelijke kwaliteitscriteria, zoals cliëntentevredenheid. Deze informatie wordt laagdrempelig en direct begrijpbaar getoond in dashboards of visuele weergaven.”

BI zal meer worden ingezet voor de operationele sturing, voor het hogere management én voor de teamleiders. Brockhoff: “Het wordt een actuele informatiebron, waarvoor wij al diverse applicaties hebben ontwikkeld. Deze zorgen ervoor dat de juiste informatie op de juiste plek bij de juiste persoon komt via pc’s, tablets of smartphones.”

 

CPM4Care

CPM4Care is actief sinds 2001. Corporate Performance Management (CPM) gebruikt BI als fundament om een brug te slaan tussen de strategie en de prestaties van organisatie. CPM4Care heeft ruim veertig klanten in de zorgsector, waaronder enkele grote verpleeg- en thuiszorginstellingen in Nederland.

Gerelateerde berichten...