De economie van het geven

Hoe kennis delen tot exponentiele groei leidt

 

Praten met Hans Bossenbroek, CEO van IT-bedrijf Luminis, is praten met een gedreven visionair. Bossenboek en zijn onderneming Luminis opereren vanuit een heldere, eigenzinnige visie op de wereld en de rol die IT daarin speelt. Succesvolle eigen producten en enthousiaste klanten bewijzen dat Luminis woorden kan omzetten in daden. Een boeiend gesprek met een ‘dwarse’ IT-ondernemer over onder meer het belang van vertrouwen en het delen van kennis, experimenteren, onze ‘digifobe’ overheid en de doodsstrijd van ‘end-ups’…

 

“Stel, je moet een levensgevaarlijke berg beklimmen, waarbij je een berggids nodig hebt.” Bossenbroek is zelf een fervent bergbeklimmer. “Er staan drie berggidsen voor je, die allemaal zeggen dat ze goed zijn. Hoe maak je dan de juiste keuze? Dat doe je door met ze in gesprek te gaan, zodat je hoort over hun ervaringen. Verder door naar hun instrumentarium te kijken, en vooral: door ze in de ogen te kijken en je af te vragen: is dit een mens aan wie ik mijn leven durf toe te vertrouwen?”

Op dezelfde manier zouden organisaties een keuze moeten maken tussen verschillende IT-dienstverleners, aldus Bossenbroek. ‘Vertrouwen’ is daarbij volgens hem een kernbegrip, evenals concepten als ‘samen’, en ‘begrijpen’. “Let wel: IT is een snoeihard bètavak, maar die harde materie kan alleen succesvol worden als ze gecombineerd wordt met ‘zachte’ waarden en vaardigheden. Als er vertrouwen is…”

 

Het geld en de mond

Luminis, in 2002 mede-opgericht door ex-BSO’er Bossenbroek, is een succesvolle en snelgroeiende IT-onderneming. De onderneming richt zich op het ontwikkelen van softwaretechnologie om voor klanten vernieuwende oplossingen en exponentiële groei te realiseren. Bossenbroek: “Wij willen een verschil maken op basis van technologie en met IT de wereld verbeteren.”

De filosofie van Luminis is gebaseerd op open innovatie. De technologie wordt ontwikkeld in open source projecten, waardoor een korte time-to-market mogelijk is. Daarnaast is Luminis een netwerkorganisatie waarin de menselijk maat centraal staat. “Wij zijn een collectief van creatieve en nieuwsgierige mensen die hechten aan het delen van kennis”, aldus Bossenbroek.

Met zo’n 150 medewerkers verspreid over zes locaties, waarvan vier in Nederland, één in het VK en één in de VS, levert Luminis enerzijds consultancy en ontwikkelt het anderzijds producten voor eigen rekening en risico. Bossenbroek legt uit dat Luminis dat laatste heel bewust doet: “Zo leveren we het bewijs dat we echt goed zijn in wat we doen en doen we kennis op die we direct kunnen toepassen voor onze opdrachtgevers. We put our money where our mouth is.”

 

Vruchtbare aarde

Opvallende producten van Luminis zijn bijvoorbeeld rFactor – een van de meest geavanceerde racesimulatoren ter wereld – recent door Luminis overgenomen van de oorspronkelijke ontwikkelaars –, het interactieve en zelflerende onderwijsplatform Summar.io, en een eigen Cloud Platform. “We willen rFactor perfectioneren en naar nieuwe markten gaan brengen”, vertelt Bossenbroek. “Maar we willen ook features uit rFactor gaan combineren met ons onderwijsplatform, zodat we met Virtual Reality een werkelijk revolutionair nieuwe manier van leren kunnen ontwikkelen.”

Daarnaast ontwikkelt Luminis voor en samen met klanten – veelal middelgrote ondernemingen uit alle sectoren – nieuwe softwaretoepassingen, apps en infrastructuur-oplossingen die hun primaire business versnellen en versterken. “Niet ieder bedrijf of organisatie is geschikt om onze klant te zijn”, onthult Bossenbroek. De creatieve, synergetische, experimentele aanpak van Luminis moet wel in vruchtbare aarde kunnen vallen. “In de praktijk werken wij het best samen met opdrachtgevers die snel kunnen beslissen, vaak kleinere of middelgrote organisaties, waar mensen betrokken zijn die slagvaardig zijn.”

 

Lange lijst

Niet iedereen is dus geschikt als klant, maar als die eerste klik – het vertrouwen – er eenmaal is, dan kan het hard gaan. Dat bewijst de lange lijst succesvolle producten en projecten. Zo creëerde Luminis voor een distributeur van educatieve boeken een spectaculair efficiënte webshop, bracht het een producent van defensietechnologie op een veilige manier naar de cloud en tot opensource ontwikkeling, ontwikkelde het een ‘smart home’ thermometer voor een traditioneel energiebedrijf, realiseerde het de integratie van verschillende SAP-systemen voor een bedrijf in logistieke overslag, en bouwt het momenteel aan een geavanceerd huisartsmanagementsysteem.

 

Vernieuwende organisatie

“Het oude denken, de oude economie, heeft afgedaan”, zegt Bossenbroek. Hij doelt op het traditionele economische model waarin ondernemingen met elkaar concurreerden en bestuurd werden volgens een robuuste hiërarchie. Terwijl hij een gedetailleerde en visionaire ‘landkaart’ van deze ontwikkeling ontvouwt, vertelt hij dat we van ‘market equilibrium’ naar ‘hypercompetition’ gaan. “De vraag is nu: hoe organiseer je jezelf zodanig dat onzekerheid geen vat meer op je krijgt? Dat doe je door een wendbaar en krachtig netwerk op te bouwen en te onderhouden, waarbij de grenzen tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ vervagen, en het delen van kennis een noodzaak is.”

De werkelijkheid – en zeker de werkelijkheid van IT – is veranderlijk en grillig, vaak onvoorspelbaar. De kunst is om intelligent en flexibel mee te bewegen met wat er gebeurt en staat te gebeuren. “Follow the Innovation”, zegt Bossenbroek. Daarom creëert Luminis een kennisnetwerk met contacten in Berlijn, San Francisco en Boston, om maar een paar broedplaatsen voor innovatie te noemen. Daarom ook staat het delen van kennis bij Luminis centraal.

 

Kennis delen

Bossenbroek citeert een Afrikaans spreekwoord: “Kennis is het enige dat meer waard wordt door het te delen. Delen = versnellen. Daarom hebben wij ook Luminis Academy opgericht. En daarom organiseren we jaarlijks DevCon, een bijeenkomst voor en door de beste ontwikkelaars.” Deelname aan DevCon gebeurt op basis van persoonlijke contacten, er wordt geen reclame voor gemaakt, maar het nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje en iedereen die ‘ertoe doet’ wil erbij zijn.

Bossenbroek juicht de inspanningen van Nederland ICT toe om de overheid tot actie te bewegen. Maar hij is ook skeptisch, boos zelfs, wanneer het over de rol van de Nederlandse overheid gaat. Hij typeert onze overheid als ‘digifoob’. “Ze slaat de plank finaal mis. Het lijkt wel alsof men innovatie en digitalisering doelbewust dood wil drukken!” Bossenbroek wijst op landen als het Verenigd Koninkrijk, waar volgens hem een heel andere wind waait: “Daar begrijpt men tenminste wat innovatie is, wat het nodig heeft, en hoe je met toptalent omgaat.”

 

Net als in de reële economie, zal ook bij de overheid de wal uiteindelijk het schip wel keren, verwacht Bossenbroek: “Naast start-ups heb je ook end-ups. Organisaties die op hun laatste benen lopen en in een doodsstrijd verwikkeld zijn. Daar zijn er momenteel vele van. Maar wie begrijpt dat het delen van kennis waarde toevoegt en creëert, die heeft de toekomst.”

 

Gerelateerde berichten...