Toekomstige zorg kan niet zonder ICT

zorg

2015 zal starten met een aantal grote veranderingen voor de zorg. Grote delen van de AWBZ zullen worden overgeheveld naar gemeentes, waarmee een algemene trend naar verregaande decentralisatie wordt ingezet. Dit is naar de mening van Yvo Hoeke, directeur van NetSourcing, nog maar het begin.

In 2015 wordt een belangrijke stap gezet in de decentralisatie van de zorg. In de praktijk zal dit betekenen dat veel professionals steeds meer op zichzelf aangewezen zullen zijn om een steeds groter takenpakket zelfstandig uit te voeren, en tevens directer bereikbaar te zijn voor cliënten. ICT zal niet alleen de professional maar ook mantelzorgers moeten gaan helpen om op elk moment over de juiste applicaties en informatie te beschikken om hun werk te doen en beslissingen te kunnen nemen. Gedwongen door de omstandigheden (dalend budget en minder tijd) zal slimme en creatieve ICT hierin de oplossing moeten brengen.

 

Een schone lei

De grote veranderingen bieden juist de kans om nu eens niet vanuit de bestaande situatie te redeneren, en rekening te houden met bestaande werkwijzen, maar juist op een andere wijze aan de slag te gaan. Waarom niet helemaal opnieuw beginnen, echt met een schone lei? Dit is de enige manier om toekomstvast oplossingen te bieden en tevens tegemoet te komen aan de vaak grote bezuinigingen. Wat moet je anders met een budgetkorting van 30 tot 40 procent? Dat is ook onze boodschap: als je de zorg anders gaat organiseren, doorspek dan alle processen met ICT. Dat geldt niet alleen voor de zorg, maar ook voor bijna elke andere organisatie. Doe je dat niet dan kun je in de toekomst onmogelijk voldoende efficiënt en effectief werken. Wie op de traditionele wijze blijft werken, gaat het naar ons idee heel erg moeilijk krijgen. Overdrachten via een handgeschreven schriftje of informatie aan elkaar doorbellen of zelfs nog per post versturen. Kijk maar eens naar hoeveel stappen er zitten in het proces van bijvoorbeeld medicatieverstrekking aan cliënten en hoeveel informatie er hoe vaak wordt overdragen aan deelnemers in dat proces. Daar kun je met slimme en creatieve inzet van ICT nog heel veel fouten voorkomen en heel veel besparingen behalen.”

 

Schaalgrootte

Nog altijd beschouwen veel mensen ICT als een kostenpost. Daardoor kijken ze altijd waar ze op ICT kunnen besparen. “Dat is meer dan spijtig,” vindt Hoeke. “Door op één plaats een investering op ict-gebied te doen, kan dat op heel veel plaatsen in zowel de eigen organisatie als ook de keten leiden tot grote kostenbesparingen. Deze besparingen zijn in de praktijk veel groter dan het niet doen van die ene ict-investering. Hij noemt als voorbeeld beeldzorg in de thuiszorg. “Hierdoor kunnen professionals meer cliënten zien in de zelfde tijd en is de ervaring van de kwaliteit van de zorg bij cliënten beter.” De komende tijd zullen bovendien slimme apps en oplossingen komen die continue metingen kunnen verrichten en waarden kunnen doorgeven aan zowel de gebruiker zelf als ook een betrokken professional. Dit zal er naar de mening van Hoeke voor zorgen dat veel intensiever een vinger aan de pols kan worden gehouden, zonder dat de professional hier meer tijd aan kwijt zal zijn. Om te kunnen overleven, moeten dit wel slimme en schaalbare ict-oplossingen zijn vanuit een werkelijke behoeftevraag en niet vanuit een technology-push. Een grote stap zou er naar de mening van Hoeke nog gemaakt kunnen worden, doordat de ICT zichzelf verregaand gaat automatiseren. Hier heb je dan wel échte schaalgrootte en kennis van de werkwijze van de zorg voor nodig om dit te kunnen realiseren. Waarom doen vele organisaties allemaal gelijksoortige werkzaamheden op het zelfde tijdstip en profiteren zij niet van een gemeenschappelijke oplossing die betaald moet worden op het moment dat hij wordt gebruikt?

 

Uitbesteden

De zorg wordt steeds kleiner georganiseerd om die persoonlijk gebonden zorg goed af te kunnen stemmen op de wensen van de cliënt. Daar is dus onvoldoende schaalgrootte om de investeringen voor eigentijdse ICT te kunnen dragen. “Enerzijds is er dus de noodzaak tot ondersteuning van slimme ICT,” analyseert Hoeke. “Anderzijds ontbreekt het bij veel organisaties aan de benodigde schaal om dat zelf zo professioneel te kunnen organiseren als de zorg vraagt. In dit spanningsveld voorzien wij de komende tijd veel ontwikkelingen. Het uitbesteden van bepaalde diensten die niet langer tot de kerncompetentie van de zorginstelling horen, is al jaren geleden begonnen.” De razendsnelle wereldwijde ontwikkeling van cloud computing versterkt deze trend en zorgt ervoor dat steeds meer organisaties zullen overgaan tot uitbesteding van (delen van) hun ICT, zeker ook in 2015. Organisaties hoeven daardoor niet langer te investeren en kunnen flexibel beschikken over hun ICT. Dit betekent dat zij betalen naar gebruik en niet langer vastzitten aan investeringen die zij in ICT hebben gedaan, die de volgende dag alweer verouderd zijn. De concentratie van veel organisaties kan daarmee worden verplaatst naar de steeds persoonlijkere zorgwensen van veel cliënten.

 

Ronde tafel

Als de wens van de cliënt écht veel belangrijker wordt, betekent dat ook dat we de informatievoorziening als zodanig moeten gaan organiseren. Dat wil zeggen, we maken een ronde tafel-conferentie met alle betrokkenen bij de zorg voor een cliënt, en niet zoals vandaag de dag nog vaak het geval is, elke discipline op zijn eigen eiland. In het voorbeeld van de medicatieverstrekking rondom een cliënt gaat het daarbij om het afbreken van alle zuilen en iedereen die informatie te laten delen die voor het proces noodzakelijk is. “Aan die ronde tafel zitten dan alle zorgzuilen,” vertelt Hoeke, “zoals de huisarts, de apotheek, thuiszorg enzovoort, die dan met elkaar communiceren zonder dat informatie overal wordt gedupliceerd en opgeslagen. Daar zijn nieuwe en veelbelovende technologieën voor, die zullen zorgen voor vergaande optimalisatie en transparantie. Als nu de cliënt ook nog eens in staat wordt gesteld om alle informatie van zijn eigen ronde tafel zelf te beheren, dan gaan we écht stappen maken! Dat is wel de ultieme vorm van decentralisatie. De cliënt die daartoe in staat is, bepaalt dan welke participant op welk moment toegang krijgt tot welke gegevens. Wij zien hier nu de eerste ontwikkelingen en spelen hier op in door organisaties in de zorg faciliteiten te bieden om informatie slim te verbinden en te kunnen delen. Vandaar de ronde tafel.”

 

NetSourcing

NetSourcing is een professionele ict-partner die zich richt op de branches Zorg, Welzijn en Veiligheid. Door alle risico’s weg te nemen rondom implementatie en professioneel beheer van ict-infrastructuren wordt u volledig ontzorgd. NetSourcing helpt u de meest optimale ict-oplossingen te realiseren zodat u op de veranderende marktbehoeften kunt inspelen.

 

 

 

Gerelateerde berichten...