Detacheren is mensenwerk: Intermediair wint het van de marktplaats

Al vanaf de oprichting in 2005 hanteert Q&A ICT Dienstverlening BV de slogan ‘De juiste professional, op de juiste plaats, tegen het juiste tarief’. En nog steeds geloven wij hierin. Want detacheren is mensenwerk. Helaas zien wij steeds vaker dat bij met name (semi-) overheidsinstellingen de Marktplaats populairder wordt.

Bedrijven kiezen voor de Marktplaats om freelancers en ook lokale bedrijven een kans te geven zaken te doen met de instelling en uiteraard om de economisch beste aanbieding te krijgen. Omdat er geen direct persoonlijk contact is tussen aanvrager en aanbieder geeft de aanvrager in de Marktplaats een aantal criteria op. Als je op die criteria de hoogste score haalt, wordt de kandidaat uitgenodigd voor een gesprek. Maar wat weet je dan als aanvrager? De kandidaat voldoet aan de gestelde eisen en is het voordeligst. Meer niet. Past de persoon in jouw organisatie? Heeft hij wel de juiste gegevens ingevuld? Heb jij als aanvrager wel de juiste criteria gesteld? Al deze zaken weet je pas als je het gesprek aangaat. Helaas draait dit niet zelden uit op een teleurstelling.
Persoonlijk contact

Weten wat er bij je klant gebeurt, is essentieel om de juiste kandidaat te selecteren en succesvol te plaatsen. Succesvol plaatsen is voor Q&A ICT Dienstverlening als de aanvrager én de kandidaat tevreden zijn. Als een intermediair een aanvraag krijgt, checkt hij met de klant of de gestelde eisen de juiste zijn. Uiteraard behoren hiertoe de harde eisen zoals certificeringen en opleidingen, maar zeker ook de soft skills. Geeft een percentage een goede indruk over de communicatieve vaardigheden van een kandidaat? Als hij die niet heeft, zal de kandidaat dit zeker niet uitvoerig in de Marktplaats beschrijven.

 

Te harde eisen

De intermediair doet vooraf de selectie, zodat de aanvrager geen gesprekken hoeft te voeren met kandidaten die niet voldoen. Het kan ook voorkomen dat sommige eisen te hard gesteld zijn. Zoals toen in de Marktplaats MBO-4 als opleidingseis werd gesteld. Een goede kandidaat met een HBO opleiding werd afgewezen, omdat hij geen MBO diploma had. Verloren kans dus. Dit soort missers worden afgevangen door een intermediair. Hij weet wat er bij de klant speelt, kent de organisatie en kan direct, persoonlijk met de juiste contactpersoon schakelen. Persoonlijk. Want detacheren is mensenwerk.

 

Verlengstuk van klant

Maar de intermediair doet meer. Hij zorgt onder meer voor de correcte afhandeling van de facturering, aanvraag VOG enzovoort. Hierdoor hoeft de klant uitsluitend zaken te doen met de intermediair in plaats van met diverse eenmansbedrijven of BV’s. Met meerdere bedrijven zaken doen, betekent met meerdere bedrijven afspraken maken, meer evaluaties, meer facturen. En hoe en met wie gaat de klant evalueren?

Concluderend, de intermediair wint het op punten van de Marktplaats. Om de juiste match te kunnen maken moet er gedegen inzicht zijn in wat de klant zoekt. Als intermediair ben je een verlengstuk van de klant met wie een lange termijnrelatie bestaat. Dit werkt kosten- en tijdbesparend.

 

Gerelateerde berichten...