Digitale handboeken nieuwe stijl: flexibel en dichtbij

Veel organisaties in de zorg moeten hun informatievoorziening stroomlijnen. Relevante kennis en informatie moet voor elke medewerker direct beschikbaar zijn. Voor primaire informatie, zoals patiëntgegevens zijn hier al systemen voor, denk aan elektronische patiëntdossiers en cliëntinformatiesystemen. Dit is echter lang niet alle informatie binnen zorgorganisaties. Er bestaat misschien wel een nog grotere hoeveelheid aan ondersteunende informatie.

Denk bijvoorbeeld aan alle zorgprotocollen, werkinstructies of HKZ-procedures. Een zorgorganisatie heeft al gauw honderden protocollen die men moet kunnen publiceren, beheren en wijzigen. Tel daarbij nog verschillende werkinstructies en handboeken op en je zit al gauw aan een onoverzichtelijke hoeveelheid informatie en documenten.

Van protocollen tot notulen
In sommige gevallen gaat het om nog meer informatie; ook andere afdelingen binnen een zorgorganisatie (zoals HRM, financieel, legal, communicatie en ICT) hebben hun eigen procedures, instructies en informatie die ze documenteren en beheren. Daarnaast hebben veel organisaties nog hun interne nieuws, notulen, afspraken en beleidsplannen die beheerd moeten worden. Zorgorganisaties hebben eigenlijk altijd wel ‘iets’ voor het beheren van deze ondersteunende informatie. Variërend van een interne mappenstructuur op een interne server of een intranet, tot aan kostbare documentmanagementsystemen of BPM-systemen. Er zijn veel verschillende producten op de markt.

Het juiste systeem
Applicatie- of ict-beheerders lopen hierbij tegen verschillende zaken aan. Tijdrovende implementaties, kostbare gebruikerstrainingen en praktische zaken zoals de actualiteit van de informatie, versiebeheer, wijzigingen en updates eenduidig kunnen doorvoeren. Juist bij informatie die van levensbelang is binnen zorgorganisaties, zoals zorgprotocollen of specifieke werkinstructies, is het de hoogste prioriteit dat deze informatie altijd up-to-date en voor de juiste medewerkers toegankelijk is. Het juiste systeem kan al deze informatie presenteren op een snelle, flexibele en praktische manier. De tijd van lange ict-implementaties en bijbehorende kostbare consultancy of gebruikerstrainingen zijn, wat ons betreft, voorbij. Zulke systemen moeten geen last zijn, maar moeten juist flexibel zijn. Ze moeten uw medewerkers helpen in hun dagelijkse werkzaamheden. Vooral systemen voor deze ondersteunende informatie moeten makkelijk te begrijpen zijn, zodat medewerkers zich kunnen richten op wat er echt toe doet: zorg verlenen.

M1406.ZORG.p24.screenshot

Scienta: handboeken nieuwe stijl
Met deze gedachte is Scienta ontwikkeld. Scienta is uw persoonlijke omgeving in de cloud voor alle informatie die hierboven genoemd staat; van zorgprotocol tot beleidsplan en van receptionist tot arts. Software waarmee informatie in verschillende handboeken gepresenteerd wordt op een eenvoudige, krachtige en mooie manier, zodat het dichtbij uw medewerkers komt te staan. Medewerkers kunnen binnen een half uur met Scienta werken zonder lange implementatietrajecten of dure trainingen, maar met excellente service. Scienta heeft zich bewezen als de oplossing voor handboeken in de zakelijke dienstverlening en zet nu een nieuwe toon in de zorgsector.

Benieuwd? Kijk eens op www.scienta.nl/zorg voor meer informatie over Scienta in de zorg.

 

Gerelateerde berichten...