E-health integreren in de werkprocessen met NetSourcing CONTACT

Zowel de politieke, als de technische ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat e-health in de afgelopen tijd volwassen is geworden en de hype voorbij is. De praktijk heeft, al dan niet in pilot-situaties, bewezen dat e-health een significante bijdrage kan leveren om kwalitatief goede, toegankelijke en doelmatige zorg.

<einde lead>Het kabinet gaat de ondersteuning en de langdurige zorg vanaf 2015 anders organiseren.

De minister en staatssecretaris zien voor de toekomst drie mogelijke manieren van huisvesting voor ouderen en mensen met een beperking, namelijk thuis wonen, wonen in een kleinschalige extramurale woonvorm en wonen in een intramurale voorziening. De meeste mensen willen in hun eigen omgeving blijven wonen. Dat is alleen te verwezenlijken als zij samen met professionals en mantelzorgers door techniek ondersteund worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan initiatieven als online (beeld)spreekuren, online toegankelijkheid van delen van het ECD of het logboek bij de cliënt thuis, zorgdomotica, telemonitoring, gezondheidsapps, videocommunicatie en zorg en ondersteuning op afstand.

 

White label dienst

NetSourcing zorgt al vijftien jaar als gespecialiseerde serviceprovider dat zorgprofessionals het verschil kunnen maken door de inzet van techniek die hen dient. Aanvankelijk concentreerden wij ons op volledige ontzorging door het overnemen van het beheer van de backoffice ICT, zoals ECD’s, planningssystemen en de volledige communicatie-infrastructuur. Inmiddels breidt zich dit in hoog tempo uit naar het faciliteren van de relatie tussen cliënt, professional en mantelzorger.

In een markt die in toenemende mate door financiën wordt geregeerd wordt het steeds moeilijker voor zorgorganisaties om zich op inhoud te onderscheiden.

NetSourcing heeft daarom een dienst ontwikkeld, CONTACT genaamd, die organisaties de mogelijkheid biedt om e-health te integreren in de werkprocessen en ook om nieuwe diensten aan te bieden en zich al doende op zowel inhoudelijke als financiële gronden te onderscheiden van anderen.

De dienst, die volledig als white label wordt geleverd, bestaat uit de levering van een volledig geïnstalleerd en beheerd touch screen dat bij cliënten ‘thuis’ geplaatst wordt. Deze dienst omvat ook de noodzakelijke ict-infrastructuur en een volledige organisatie die in staat is om 7 dagen in de week 24 uur per dag ondersteuning te bieden.

De motor van de geboden oplossing is de touch screen agenda, die de basis vormt voor vele acties die van daaruit – al dan niet automatisch – kunnen worden gestart en gecontroleerd. In deze agenda kan de cliënt zelf afspraken maken, maar ook kan bijvoorbeeld de planning van de thuiszorg erin worden opgenomen.

Op basis van vooraf gedefinieerde vervolgstappen kan ook de monitoring van specifieke activiteiten, zoals bijvoorbeeld het innemen van medicijnen, worden gestart en gecontroleerd.

 

Tal van mogelijkheden

Naast de agendafunctie kent de oplossing de mogelijkheid om vanuit de contactenlijst beeldcommunicatie op te zetten met familie, vrienden en mantelzorgers en dat zonder dat daarvoor additionele kosten in rekening worden gebracht.

De beeldcommunicatie kan ook worden gebruikt voor contact met professionals, zoals bijvoorbeeld de thuiszorg, huisarts of specialist. Dit stelt deze professionals in staat om op afstand activiteiten te ondernemen waarvoor ze anders hadden moeten langskomen.

Voor wat betreft de sociale alarmering biedt de oplossingen twee mogelijkheden. Enerzijds kan de cliënt zelf eenvoudig een opvolging op een alarm ingegeven in het systeem, waardoor bijvoorbeeld direct na een alarm een bericht uitgaat naar mantelzorgers. Een andere mogelijkheid die de oplossing biedt is de aansluiting op een professionele meldbank voor de permanente opvolging van een alarmoproep door een zorgcentrale.Wat betreft de domotica zien we een groot aantal ontwikkelingen in de markt, waarbij niet langer alleen zorgspecifieke domotica beschikbaar is, maar ook grote partijen zoals bijvoorbeeld Google hun intrede doen. Zij koppelen de automatisering in huis aan internet en maken daardoor nieuwe oplossingen mogelijk voor een veel grotere groep en tegen aanzienlijk lagere kosten.
Onze oplossing CONTACT kan met andere oplossingen verbonden worden op basis van onder meer het Z-wave protocol. Dit is een veilig systeem waarmee zonder gebondenheid aan een specifieke leverancier zeer veel domotica-oplossingen aangesloten kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de bediening van het licht, van de thermostaat, van deuren en gordijnen of van camera’s of weegschalen.
Comfort en entertainment

In het kader van comfortdiensten voor cliënten biedt de oplossing tevens de mogelijkheid om in een eenvoudige webshop artikelen of diensten te bestellen. Ook is een module opgenomen voor het bestellen en doorgeven van maaltijden, waarbij NetSourcing koppelingen kan realiseren naar bestaande applicaties voor de afhandeling van de bestelling en levering van maaltijden.

De bovenstaande opsomming van functionaliteiten geeft een indicatie van de mogelijkheden die de oplossing CONTACT biedt en die u als organisatie in staat stelt, al dan niet samen met andere zorgaanbieders, u te onderscheiden dankzij een rijk extra aanbod van diensten.Daarnaast zijn er vele mogelijkheden om ontspanning en entertainment toe te voegen waardoor de oplossing beter aansluit bij het dagelijkse leven van uw cliënten.

Met de oplossing CONTACT stellen wij organisaties in de zorg in staat om mee profiteren van de expertise die NetSourcing heeft onywikkeld op het scheidsvlak van ICT en organisatie. ICT wordt daarbij niet slechts gezien als een kostenpost, maar ook daadwerkelijk als een ‘enabler’ om processen soepeler en efficiënter te laten verlopen.

Ook benieuwd naar wat de oplossing CONTACT voor uw organisatie zou kunnen betekenen? NetSourcing laat het u graag zien en is altijd op zoek naar nieuwe partners om dit belangrijke speelveld binnen ICT en Zorg te verkennen. Middels een pilot kunnen we samen met u vaststellen welke onderdelen van de dienst CONTACT voor u zouden kunnen werken.

NetSourcelogo

 

NetSourcing

Achterweg 44

4181 AE Waardenburg

Tel 088 077 2000

 

Gerelateerde berichten...