Ecare: Nieuwe uitdagingen voor de zorg-ICT

De zorgsector is continu in beweging. Dit dwingt zorgorganisaties tot snel aanpassen en reageren. De zorg-ICT heeft daarnaast ook te maken met de snel ontwikkelende ict-infrastructuur.

Steeds meer applicaties worden via een SaaS-constructie aangeboden, terwijl veel zorgorganisaties vaak nog een uitgebreid en kostbaar eigen netwerk hebben.Een ‘koppelingsnachtmerrie’ is het gevolg. Kortom, de zorg-ICT staat voor een aantal nieuwe en grote uitdagingen.

Hoe ga je deze uitdagingen aan? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet eerst duidelijk worden welke rol ICT speelt binnen de zorg. Is dit alleen een ondersteunende rol en is een cliëntendossier bijvoorbeeld slechts een administratief hulpmiddel? Of levert ICT ook een inhoudelijke bijdrage aan de zorgverlening en is een cliëntendossier ook een tool om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en efficiënter te maken? ICT heeft zonder twijfel een ondersteunende rol, maar kan wel degelijk ook een inhoudelijke bijdrage leveren aan de kwaliteit en efficiëntie in de zorg.

De vraag is nu: hoe gaat de zorg-ICT de nieuwe uitdagingen aan? Hoe behoudt het de ondersteunende rol en draagt het inhoudelijk bij aan een hogere kwaliteit en efficiëntie van de zorgverlening?

Samenwerkingspartners

Hiervoor heb je samenwerkingspartners nodig met de juiste intrinsieke motivatie, die begrijpen waar zorg-ICT over gaat en die nadenken over de langere termijn. Een softwareleverancier moet dus verder gaan dan alleen het leveren van verschillende software-oplossingen. Ecare helpt de zorgverlening van zowel intramurale als extramurale zorgorganisaties in de care sector efficiënter en kwalitatief beter te maken. Een geïntegreerd organisatie- en ict-beleid en zelforganisatie leiden, met de juiste kaders, tot kwaliteitsverbetering en efficiënter werken. Vanuit deze visie ontwikkelt Ecare SaaS-oplossingen ter ondersteuning en verbetering van het gehele zorgproces.

Ondersteunen en inhoudelijk verbeteren

Het Cliëntkompas is het innovatieve Elektronische Cliënten Dossier van Ecare voor de intramurale en extramurale care sector, gebaseerd op het Omaha System. Dit classificatiesysteem, dat onder meer door branchevereniging Actiz is erkend als een zinvolle informatiestandaard voor de (wijk)verpleging, is volledig geautomatiseerd in het Cliëntkompas. Dit is een goed voorbeeld van de ondersteunende en inhoudelijke rol van zorg-ICT.

Ondersteunend, omdat zorgprofessionals met het Cliëntkompas de zorgplannen op kunnen stellen en de beschikking hebben over het zorgdossier, werkinstructies, standaarden en protocollen gebaseerd op een geclassificeerde zorgstandaard. Een groot voordeel van het digitaliseren van gegevens uit het zorgproces, is dat er veel data worden gegenereerd die met behulp van health intelligence inzicht geven in de geleverde zorg.

Door het automatiseren van het Omaha System is het daarom mogelijk om de kwaliteit van de zorg te verbeteren met behulp van rapportages en meetinstrumenten om de zorg meetbaar te evalueren. De data uit het Cliëntkompas kunnen overzichtelijk gevisualiseerde informatie geven op de niveaus van de cliënt, de medewerkers, het team en de organisatie.

Vaststellen zorgbehoefte

Voordat het zorgplan kan worden opgesteld, moet de zorgbehoefte van een cliënt worden bepaald. Door de nieuwe wet- en regelgeving die sinds 1 januari 2015 van kracht is, is dit in de extramurale sector nu de verantwoordelijkheid van de (wijk)verpleegkundigen. Hiervoor is Indicis ontwikkeld.

Met deze applicatie kunnen (wijk)verpleegkundigen assessments afnemen om in gemiddeld 20 tot 40 minuten efficiënt en goed onderbouwd de zorgbehoefte van een cliënt vast te stellen. Ook in Indicis is het Omaha System volledig geautomatiseerd om de kwaliteit van de assessments te waarborgen. Het assessment resulteert in een samenvatting (pdf) met alle relevante informatie over de cliënt en een tijdsindicatie voor planning, administratie, facturatie, verantwoording en doorverwijzing.

Deze informatie is de basis voor het zorgplan in het Cliëntkompas. Gebruik je een andere methodiek voor het realiseren van zorgplannen? Dan kan Indicis hieraan worden gekoppeld, want de applicatie is ook stand alone te gebruiken.

Communicatie

Evenals andere branches bewegen zorgorganisaties zich steeds meer richting netwerkorganisaties. Een goed samenwerkend netwerk van zorgprofessionals komt de zorg voor cliënten ten goede. Met name in grote zorgorganisaties met veel teams kan een goed communicerend netwerk een uitdaging zijn.

Om de communicatie binnen een zorgorganisatie beter te ondersteunen, is WeLinked ontwikkeld. Dit is een interne community en een kennisplatform. Medewerkers kunnen hier onder andere kennis en informatie met elkaar delen. Doordat WeLinked ook beschikbaar is als widget kan het aan de andere Ecare-oplossingen worden toegevoegd. Zo kunnen gebruikers de belangrijkste functies gebruiken zonder eerst de applicatie WeLinked te openen. Dit vergroot de gebruikersvriendelijkheid en adoptie van het communicatieplatform. Een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde van zorg ICT.

Backoffice

In zorgorganisaties gaat het om het verlenen van zorg. De grootste investering in zowel tijd als financiële middelen moet ten behoeve zijn van het primaire zorgproces. Dit betekent echter niet dat dit ten koste moet gaan van de kwaliteit en efficiëntie van de backoffice. Ook deze processen moeten goed verlopen om het primaire zorgproces mogelijk te blijven maken. Ecare heeft daarom modules ontwikkeld voor planning, registratie, facturatie en declaratie. Maar waarom zou je dat werk zelf blijven doen? Zijn daar niet juist de meeste schaalvoordelen te behalen? Met de shared services van Ecare besteed je de cliënt-gerelateerde administratieve werkzaamheden uit, zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Meer tijd voor het primaire zorgproces dus.

ICT-infrastructuur

Eén van de uitdagingen voor de zorg ICT is het snel veranderende applicatielandschap. Dit betekent dat ICT flexibel, schaalbaar en bovenal betrouwbaar moet zijn. Alle applicaties van Ecare zijn gebaseerd op SaaS. Hiermee kan de zorg ICT eenvoudig meegaan in de ontwikkelingen binnen de zorgsector. Toch bestaat het applicatielandschap van zorgorganisaties vaak nog uit veel verschillende softwarepakketten die los staan van elkaar. Een financieel pakket voor de boekhouding, een HRM pakket voor de medewerkersregistratie en een ECD voor de cliëntregistratie. Dit leidt tot dubbele handmatige invoer, fouten en extra administratieve lasten. Met Connectivity-as-a-Service (CaaS) van Ecare is het mogelijk om de verschillende pakketten aan elkaar te koppelen en zo de gegevensstromen tussen de systemen te automatiseren.

 

Gerelateerde berichten...