Halen we wel het maximale uit het EPD?

Het afgelopen jaar is er veel te doen geweest over het Elektronisch Patiënten Dossier. Met name veiligheid, privacy en de administratieve rompslomp vormen de belangrijkste ‘pijnpunten’. Helaas blijven vaak de voordelen onderbelicht. We leven op stapels gegevens, maar halen we er wel het maximale uit?

Onze digitale wereld biedt veel kansen, maar de kern van uw IT is bepalend voor de uiteindelijke succesfactor. Onderzoek over ‘Opbrengsten van het EPD’ verwijst naar wat de ondersteuning bij dossiervorming (Clinical Data Repository, CDR) oplevert en naar (Computerized Physician Order Entry, CPOE) waar de aanvragen van de specialist om gaan. Bij deze onderzoeken is gekeken naar de financiële voordelen die het EPD zou hebben. Naast bovenstaande zaken is er sprake van betere registratie, wat direct gevolgen heeft voor de effectiviteit van declareren. Beter declarabele uren is de meest directe vorm van financieel voordeel dat het moderne EPD oplevert.

M1406.ZORG.p18.werkbureau

Eenvoud en flexibiliteit
Bezien vanuit de gebruikersgroep gaat het ook om zachtere variabelen die bepalend zijn voor succes. De informatie die verzameld wordt moet eenvoudig te verrijken zijn en de controle op de kwaliteit van informatie is bepalend voor de bruikbaarheid. Gebruiksgemak heeft dus echt een hoge prioriteit. Niet een scherm met honderd meldingen, maar eenvoudiger oplossingen; ‘less is more’. Niet de input, maar meer de throughput en output kunnen de gebruiker ondersteunen in het proces. Informatie kan terugkomen in zowel brieven, e-mail, koppelingen met andere EPD’s, verwijzingen/aanvragen, metingen en klantenportaal. Flexibiliteit is rendabiliteit. Ons EPD moet een moderne taal spreken. Niet alleen de programmeertaal, maar meer de taal van de specialist. Geen taal die het handelen ondoorzichtigmaakt. Kwaliteit is overzicht en eenvoud.

Goede communicatie
In de praktijk gaat het ook om transcriptie, waarbij het gebruik van het EPD de oudere variant ruimschoots overstijgt. De mogelijkheid om geautomatiseerde communicatie met interne en externe behandelaren en betrokkenen te regelen, zelfbehandeling en klantenportalen te koppelen, interdisciplinaire en EPD invulling te kunnen genereren, biedt meer dan een tijdsbesparing. Het biedt tevens reductie van fouten, vermindering van belasting van de patiënt en een efficiencyslag in diagnosticeren. Hier geldt als regel: ‘hoe meer we kunnen communiceren, des te beter zullen we excelleren’. We willen meer met ons EPD kunnen, dus het EPD ontwikkelt door procesondersteunende taken te krijgen. Beleid vertaalt zich in de zachte kant van de instelling in de vorm van luxe zorgpaden. De processturing kan de workflow van de volledige instelling finetunen. Dit genereert business-informatie door het EPD en registraties die een betrouwbare graadmeter kunnen zijn om voorspellende waarde toe te voegen aan uw proces. Hiermee wordt het EPD een modern patiëntendossier. Stelt u maar voor wat er allemaal mogelijk is indien uw EPD uw rechterhand wordt. Dankzij het overzicht krijgt u macht over de situatie.

Intrinsieke kracht
De voorspellende waarde kan ook in het behandelproces een onderdeel vormen om kennisondersteunend te werken. ‘Evidenced based’ of ‘best practice’ ervaring kan de kwaliteit ten goede komen en daarmee fouten reduceren. Ervaring kan vastgelegd worden in processen en hiermee voorspellend worden gebruikt. Het biedt een propositie voor de innoverende instelling met de mogelijkheid zelfevaluerend te kunnen handelen vanuit intrinsieke kracht. Voorspellende waarde heeft ook effect op de planning van de instelling en beleid ten aanzien van inkoop en personeel. Wat is er niet allemaal mogelijk als we de informatie verzameld over jaren kunnen gebruiken om onze inzichten in de toekomst te kunnen aanpassen? We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar de tuning van de organisatie valt of staat bij voldoende inzicht in de zachte en harde kant van de processen.

Conservatieve software
Aangezien het EPD de ruggengraat is van de zorginstelling, is de operatie voor aanpassing of vervanging een uiterst secure aangelegenheid. Diegene die hier genoegen neemt met de reeds verouderde standaarden zal tegen ernstige compatibiliteitsproblemen aanlopen en tegen het gebrek aan elastisch vermogen van de software. Dit brengt extra kosten met zich mee en zal de overstap jaar na jaar moeilijker maken. Aangezien we het niet meer accepteren dat we de auto met een slinger starten, moeten we in de zorg de slinger ook maar eens verbannen. Ieder modern bedrijf steekt aanzienlijk veel resources in innovatie, zodat de techniek aansluit bij de modernste opvattingen van de tijd. Binnen de zorg is conservatieve software helaas meer regel dan uitzondering. Data moeten echter verplaatsbaar, elastisch, flexibel, bruikbaar en herbruikbaar zijn. We willen alle EPD gegevens kunnen gebruiken voor alles: communicatie, evaluatie, meting enzovoort. Hiervoor moet het systeem beschikken over de mogelijkheden om de gegevens via de juiste protocollen, die op maat van de instelling worden geformaliseerd, output te kunnen laten produceren. Dit is op bestuurlijk niveau, managementniveau, behandelaarsniveau, ict-niveau en zeker ook patiëntniveau een manier om geïnformeerd te worden. De patiënt wil graag zien hoe het er met zijn behandeling voor staat en welke zaken voor zijn zorgtraject van belang zijn. Zo wil de behandelaar zijn gegevens kunnen matchen, meten, toevoegen, wijzigen en registreren. Alles rondom de patiënt, maar ook het eigen functioneren kan inzichtelijk gemaakt worden en proces-gestuurd of ondersteund worden. Voor managers en bestuur is het noodzakelijk dat ze de tools hebben om op de hoogte te zijn van wat er precies gebeurt in de instelling.

Intelligentie en passie
De generieke oplossing voor het ontwikkelen van een modern EPD gebeurt in een hyper elastische omgeving van Asterisque. Experts uit de zorg hebben samen met ict-professionals de omgeving Asterisque ontwikkeld. De uitgangspunten bij het ontwikkelen waren eenvoud en gebruikersgemak. Alle complexe structuren worden onzichtbaar en de gebruiker moet weer eenvoudig kunnen werken. Eén systeem waarin alles gekoppeld is en waar de gebruiker met zo min mogelijk handelingen alles registreert en beheert. Dit houdt dus ook in dat er geen systemen naast elkaar gebruikt dienen te worden. Naast gebruiksgemak dus ook besparing door eenvoud. De naam Asterisque symboliseert het kleine sterretje dat voor grote gevolgen zorgt. Het is een ware held, die op magische wijze, intelligentie en passie verbindt door eenvoud. Wij geloven dat we de zorg weer eenvoudig kunnen maken.

Gerelateerde berichten...