Hoe technologie de zorgsector helpt focussen

We zijn te gast bij Yvo Hoeke, grondlegger en directeur van ICT full-serviceprovider NetSourcing, opgericht in 2001 en inmiddels 75 mannen en vrouwen sterk. Gevraagd naar zijn visie voor 2016 op het gebied van ICT binnen de zorgsector toont hij zich voor alles bescheiden. “Wij zijn geen visionairs in de zin van toekomstvoorspellers. We denken natuurlijk wel vanuit een telkens veranderend heden constant met onze klanten mee richting de toekomst. Maar in een zorgmarkt die zo sterk in beweging is, steken we vooral hier en nu onze handen uit de mouwen. Dag in dag uit verzetten we een bulk werk zodat die duizenden zorgprofessionals gewoon hun werk kunnen blijven doen en kunnen vertrouwen op de ICT.”

De ontwikkelingen in de ICT gaan razendsnel, dat zien we in alle aspecten van ons leven. Hoeke: “De zorgsector verandert zelf ook en wij hebben dan ook alle capaciteit nodig om te begrijpen hoe de zorg écht werkt, om werkelijk het verschil te kunnen maken. Om die ontwikkelingen te kunnen toepassen, focussen wij ons volledig op zorg, welzijn en veiligheid.”

NetSourcing bestaat uit specialisten, dedicated to zorg. Hoeke vertelt enthousiast verder, het is duidelijk dat de zorgsector hem na aan het hart ligt. “Binnen de zorg focussen we ons op thuiszorg, verzorgings- en verpleeghuizen, jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg, gehandicaptenzorg, kraamzorg, onderdelen van de GGZ, onderdelen van de eerstelijnszorg voor huisartsen, en zaken die te maken hebben met de revalidatiecentra en de algemene ziekenhuizen. Aan al deze facetten binnen de zorgsector verlenen wij onze diensten, en die concentreren zich rondom twee thema’s: de gebruiker van ICT, wie dat ook is, en de locatie waar de gebruiker werkt. Zo simpel is het in feite, maar tegelijk dus ook zo complex, want makkelijke vragen hebben in de praktijk nogal wat voeten in de aarde. Wij realiseren ons terdege hoe belangrijk de informatievoorziening voor onze klanten is. De impact is enorm als bijvoorbeeld een applicatie voor de jeugdgezondheidszorg, waarop consultatiebureaus draaien, niet werkt. Als je beseft hoeveel mensen op allerlei locaties in het land dan niet hun werk kunnen doen, en hoeveel artsen, verpleegkundigen, moeders en vaders met kinderen dan zitten te wachten. Dat hebben wij goed tussen onze oren.”

Tvo Hoeke

Yvo Hoeke

Toegevoegde-waarde-perspectief

In 2016 wordt de zorgsector opnieuw geconfronteerd met aanzienlijke bezuinigingen die de hele zorgmarkt dwingen om nog nadrukkelijker na te denken hoe met ICT om te gaan. Hoeke: “Vaak zien wij dat er wordt geredeneerd vanuit een kostenperspectief. Als je sec op die manier kijkt, dan geeft de doorsnee zorginstelling een beperkt stuk van het totale budget uit aan ICT. Door slechts het beperkte ict-budget verder te optimaliseren, wordt het verschil voor de organisatie als totaal niet gemaakt. Dat is vrijwel verwaarloosbaar”

“Door niet vanuit een strikt ict-kostenperspectief te kijken hoe je alleen je ICT efficiënter kunt regelen, maar je te focussen op de toegevoegde waarde die ICT kan bieden voor de totale organisatie, kunnen veel grotere voordelen voor de organisatie worden behaald. Denk hierbij aan het koppelen van systemen, het ondersteunen van de workflow van bedrijfsprocessen, en het naadloos uitwisselen van informatie met andere organisaties: dat zijn belangrijke onderwerpen om écht te profiteren van de voordelen die ICT kan bieden. Dan voorkom je dubbel werk en lopen processen veel beter. Als je op basis van het HR-systeem weet wanneer iemand in dienst komt, in welke functie en welk team of welke afdeling, dan kun je toch direct zorgen dat alle noodzakelijke ict-middelen zijn geregeld? Waarom dan nog weer zaken dubbel doorgeven of handmatig regelen? Hetzelfde geldt voor cliënten die in zorg komen. Als je weet welke zorg iemand nodig heeft en je weet waar iemand woont, kun je veel zaken automatisch regelen en kun je ook direct zorgen dat er een communicatieportaal is voor zowel professionals als mantelzorgers. Dit zijn pas écht besparingen waarmee de zorg iets opschiet. Dus terugkomend op de focus op ict-kosten, is het veel waardevoller om te kijken naar wat je écht kunt optimaliseren dóór de inzet van ICT. Dat is veel en veel belangrijker. Daar zit de werkelijke winst.”

Alles draait om de mens

Wat betekent een en ander voor de toekomst? Hoeke: “Vaste werkplekken veranderen en worden mobiele devices, applicaties worden anders gebruikt, en samenwerking is de sleutel geworden in de informatievoorziening. Of dit nu is binnen de organisatie, de samenwerking met ketenpartners of participatie van cliënten, we zien dat verkokering wordt aangepakt en communicatie steeds meer via portalen verloopt.” Hoeke vertelt vervolgens dat de razendsnelle ontwikkeling van het internet of things en de juiste interpretatie van de grote hoeveelheden informatie van grote invloed zullen zijn op de zorgsector. “Juist op deze punten zal ICT een grote meerwaarde kunnen hebben om de zorg écht te verbeteren. Het kan ervoor zorgen dat alle betrokkenen veilig en altijd op het juiste moment op het door hun gekozen device kunnen beschikken over de juiste informatie om hun werk te doen.”

Dit is de rol die Hoeke ook ziet voor NetSourcing in de komende jaren. “De integratie van alle applicaties, informatie op de verschillende devices en de juiste ondersteuning van de gebruikers is een steeds complexer spelletje. Zeker als dit ook moet voldoen aan alle wet- en regelgeving omtrent beveiliging van privacygevoelige gegevens, zal het in toenemende mate het werk zijn voor specialisten. Helemaal nu de participatie van cliënten c.q. patiënten en eventuele mantelzorgers steeds groter wordt, wordt ICT steeds meer georganiseerd rondom een mens van vlees en bloed, en niet zoals vroeger vanuit en rond een organisatie. Dit verandert steeds sneller en vraagt ook om andere ICT en andere ondersteuning. Al zijn dit vanuit technisch perspectief grotendeels dezelfde ict-diensten, de wijze waarop het ondersteund wordt is wezenlijk anders.”

 

 

Gerelateerde berichten...