“Ik wil disruptief zijn”

In gesprek met Darren Tebbitt, Managing Director Benelux van Altares Dun & Bradstreet

Wie Dun & Bradstreet zegt, zegt big data. Want eigenlijk is big data al vanaf de start van de onderneming in 1841 de core business van Dun & Bradstreet. “Nog steeds is de belangrijkste vraag of ondernemingen betrouwbaar zijn, of je zaken met ze kunt doen”, zegt Darren Tebbitt, Managing Director Benelux van Altares Dun & Bradstreet. “Wat dat betreft is er niets veranderd. De grootste verandering zit hem in de snelheid en de hoeveelheid van de data en informatie die op ons afkomt. En dat is precies waar wij onze klanten mee helpen. Om waarheid en betekenis te vinden in big data.”

Tebbitt: “Een paar weken geleden had ik een ontmoeting met een CIO van een relatief grote Europese onderneming. Ik vroeg hem naar zijn grootste uitdaging. Hij zei: ‘Ik heb vier verschillende financiële systemen, twee CRM-systemen en zeven Europese markten die allemaal hun eigen processen gebruiken. Ondertussen zegt mijn CEO: ‘Zonder correct inzicht in onze KPI’s kan ik het bedrijf niet leiden om groei te realiseren’. In eerste instantie concludeerde deze CIO dat hij één groot systeem nodig had om dit allemaal te managen. Dat is de meest gemaakte fout. Want je spendeert vele miljoenen euro’s aan dat nieuwe centrale systeem, waar je alle data in stopt, maar wat ga je dan doen? De data zijn nog steeds vervuild, en een goed proces om het te managen ontbreekt nog. Of het nu gaat om nieuwe data die binnenkomt, bestaande data, of data die eruit gaat.”

Tebbitt adviseerde deze CIO een master data managementplan op te stellen. Met hulp van de referentiedatabase van Altares Dun & Bradstreet werd de data gematcht en opgeschoond. Tebbitt: “Zo hebben we 30 procent duplicaten uit zijn data gehaald. Het master dataplan bracht governance, een proces, en schone, eenduidige data. De onderneming weet nu beter met wie ze daadwerkelijk zaken doet en hoe ze groei kan realiseren. Daaromheen kan men gaan bouwen aan een nieuw master data platform.”

 

VR-experience

“Als data een werkelijke kracht zou zijn, dan zouden wij verpletterd worden”, zegt Tebbitt. “De hoeveelheid informatie die op dit moment alleen al omgaat in jouw en mijn smartphone is enorm. Voeg daarbij alle informatie die via wifi en andere platforms en devices door dit kantoor stroomt, onze interactie, en de interactie tussen verschillende devices, en je hebt het werkelijk over een oceaan van gegevens. Het gaat om een enorm aantal bewegingen, een enorme sociale activiteit.”

De uitdaging voor ondernemingen is, vooral vandaag de dag, om betekenis te geven aan data. Daarom biedt Altares Dun & Bradstreet op de Big Data Expo een VR-experience aan. Zo kunnen bezoekers als het ware ‘rondlopen en rondkijken’ in hun eigen bedrijfsdata. Tebbitt: “Op de Big Data Expo willen we al die bewegingen en al die data zichtbaar maken voor mensen op een manier die gemakkelijker en beter te begrijpen is dan via de traditionele Excelsheets en Access-queries. Door het zichtbaar te maken via VR wordt het ook gemakkelijker om de juiste beslissingen te nemen. Ondernemingen kijken naar big data sets en ze bevinden zich in big data omgevingen, maar niemand weet hiervan optimaal gebruik te maken.”

 

Partnerships

Dun & Bradstreet slaagt erin om vooraan te blijven lopen met de nieuwste ontwikkelingen. Om dat op een goede manier te doen heb je slimme medewerkers nodig, meent Tebbit. “En hele goede partners. Wij werken samen met een groot aantal ondernemingen, van groot tot klein.” Recent maakte Dun & Bradstreet een groot partnership bekend met Microsoft. Daarnaast werkt het bedrijf o.a. samen met Google, Salesforce.com, Tableau en diverse analytics-bedrijven. Maar ook met grote internationale klanten om de dienstverlening te verbeteren. “We gaan steeds meer samenwerken met nieuwe bedrijven, startups, die betere technologieën hebben dan wij”, vertelt Tebbitt. “Het zijn niet de traditionele spelers in onze markt die mij angst inboezemen. De grootste bedreiging voor mij zijn die twee entrepreneurs die iets op hun zolderkamer ontwikkelen, wat mijn business compleet onderuit kan halen. Daarom wil ik disruptief zijn!”

 

Top 5 trends

Tebbitt benoemt een aantal dominante trends in het huidige businesslandschap:

  • CEO en CIO ‘fuseren’
    De traditionele scheiding tussen de functies van CEO en CIO valt steeds meer weg; doelen, taken en verantwoordelijkheden bewegen naar elkaar toe.
  • Van negatief naar positief
    Het zakelijke klimaat is de laatste jaren veranderd van pure risicovermijding en voorzichtigheid, naar het zoeken naar groei, het benutten van kansen en positieve energie.
  • All mobile
    De technologische trend richting mobiel maakt het mogelijk dat ook consumenten en ZZP-ers via een simpele app over marktdata kunnen beschikken.
  • Blockchain
    Een erg veilige manier om zaken te doen, die de tussenpersoon overbodig maakt. Zal onder meer grote invloed hebben op de muziekindustrie en financiële dienstverlening.
  • Toptrend nummer 1: Data
    Zoals The Economist dit voorjaar al schreef: de belangrijkste grondstof van deze aarde is niet langer aardolie, maar data.

 

Dun & Bradstreet in het kort

Dun & Bradstreet, opgericht in 1841 in New York, is actief in meer dan 200 landen. Dun & Bradstreet verzamelt, verrijkt en analyseert voor haar opdrachtgevers – ondernemingen en overheden – bedrijfsinformatie. De database van Dun & Bradstreet bevat informatie over meer dan 275 miljoen ondernemingen, die vanuit meer dan 30.000 bronnen wereldwijd worden verzameld. De database wordt per dag meer dan vijf miljoen keer geüpdatet.

Om een eenduidige beeld van ondernemingen te krijgen hanteert Dun & Bradstreet het zogenaamde D-U-N-S Number (Data Universal Numbering System) Dat is een uniek nummer bestaande uit negen cijfers, dat wordt toegekend aan elke onderneming en businessunit in de wereld. Dit nummeringsysteem werd in 1963 door Dun & Bradstreet ontwikkeld om het standaardiseren van zakelijke informatie mogelijk te maken.

In de Benelux en Frankrijk is Dun & Bradstreet actief onder de merknaam Altares Dun & Bradstreet. Reeds in 1902 opende Dun & Bradstreet een kantoor in Nederland. Daarmee was Nederland een van de eerste internationale takken van Dun & Bradstreet. Op het hoofdkantoor in Rotterdam werken ongeveer honderd medewerkers.