Integrale en flexibele oplossing

Info Support sociale domein

De diverse decentralisaties binnen de zorgwereld hebben grote gevolgen voor de werkwijze van gemeentes. Gerrit Bredewoud, commercieel manager bij Info Support, typeert de wijzigingen in de AWBZ als ‘een enorme kanteling’. “Eerst gingen we centraliseren en nu zijn we weer aan het decentraliseren. Gelukkig kunnen wij dat met onze oplossingen goed ondervangen.”

 

Met de beweging rond de drie decentralisaties – Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet – wordt alles weer kleinschaliger en komt het dichter tegen gemeentes aan te liggen. Nog afgezien van de verregaande consequenties voor de betrokken mensen, veranderen ook de administratieve processen en zijn er andere rapportages nodig om op kwaliteit en kosten te kunnen sturen. Bredewoud signaleert dat veel gemeentes nog niet of onvoldoende geëquipeerd zijn om het werk op de nieuwe manier te gaan doen. “Info Support heeft nu c2GO ontwikkeld, een flexibel opgebouwde SaaS-oplossing die ondersteuning biedt in het werken met de drie decentraliserende wetgevingen.”

 

Modulair

Het bijzondere van c2GO is dat het modulair is opgebouwd en ook als zodanig kan worden ingezet. “Dat betekent dat het de gemeente ondersteunt, ongeacht de fase waarin zij verkeert”, vertelt Bredewoud. “De gemeente kan alleen kiezen voor de module Jeugdzorg of een portaalfunctie om de burger te laten participeren. Maar men kan ook het volledige systeem inzetten ter ondersteuning van de drie decentralisatiewetten. Zo kan het een integraal klantbeeld samenstellen van een probleemgezin, waar een multifocale aanpak nodig is. Stel dat de vader een drankprobleem heeft, moet leven van een uitkering en een van de kinderen in dit gezin is aan de drugs. Dan heb je dus binnen één gezin te maken met Jeugdzorg, de Wmo en de Participatiewet. Als een van de weinige aanbieders in de markt biedt Info Support daar met c2GO een innovatieve en geïntegreerde oplossing voor. Het ondersteunt de afhandeling van alles waar een gemeente mee wordt geconfronteerd bij multifocale probleemgezinnen.”

 

Bewezen functionaliteit

Het systeem is ook in te zetten aan de kant van de zorgaanbieder. Deze moet nu factureren aan de verschillende gemeentes, in plaats van te declareren bij hun zorgkantoor. “Eigenlijk wil de zorgaanbieder daar zo weinig mogelijk mee te maken hebben”, weet Bredewoud. “Die wil gewoon kwalitatief goede zorg verlenen tegen zo laag mogelijke kosten. Ons systeem biedt ook hier oplossingen die ervoor zorgen dat de facturatiestroom richting de gemeentes goed verloopt.”

Het systeem bestaat uit een verzameling van best-of-breed oplossingen die zich al ruimschoots hebben bewezen. Bredewoud: “Voor die facturatie maken wij bijvoorbeeld maximaal gebruik van de technologie van VECOZO, hét landelijk communicatiepunt voor de zorg. Die handelt via haar elektronisch declaratieportaal jaarlijks voor ongeveer 70 miljard euro aan zorg-gerelateerde declaraties af. Info Support en VECOZO werken al jarenlang samen – wij hebben zelfs de software voor het moederbedrijf van VECOZO gebouwd. Daarom kunnen we het zo snel integreren in ons systeem. En onze ondertekening van het nieuwe KING convenant borgt richting gemeentes afspraken over standaardisatie, transparantie, continuïteit en flexibiliteit.”

 

Gerelateerde berichten...