Is uw medewerker wel digitaal vaardig?

Al ben je nog zo goed op Facebook en kun je swypen met de snelheid van het licht, zolang je met twee vingers kromme zinnen typt en geen idee hebt van de risico’s en impact van digitale communicatie, ben je nog verre van digivaardig en -wijs.

 

Werknemers verprutsen 8 procent van hun tijd aan computerproblemen en gebrekkige digitale vaardigheden, zo bleek enkele jaren geleden uit het onderzoeksrapport Control Alt Delete van de Universiteit Twente. Dat het beter moest, was duidelijk.

En nu? We zijn niets opgeschoten. Werkend Nederland verdoet nog steeds 8 procent van de tijd aan problemen in het digitale verkeer.

 

Onwetendheid

Voor de helft gaat het om ict-problemen, zoals een vastlopend systeem of haperende internetverbinding. De andere helft betreft onwetendheid en inefficiënt computergebruik. Slechts een kleine minderheid kan bijvoorbeeld een alineastijl toepassen in een Word-document of een grafiektype veranderen in een spreadsheet. Vaardigheden die in veel werksituaties van pas komen. Bekende voorbeelden van inefficiënt computergebruik zijn onlogisch opslaan of kwijtraken van bestanden, onnodig printen of het direct checken van elk mailtje dat binnenkomt.

 

Kostenpost: 19 miljard

Het productiviteitsverlies als gevolg van computerproblemen en onwetendheid, zo blijkt uit eerdere onderzoeken, kost Nederland jaarlijks 19 miljard euro! Dat is meer dan de kosten voor ziekteverzuim. Wat opvalt is dat werknemers hun vaardigheden schromelijk overschatten, terwijl ook werkgevers zich onvoldoende bewust zijn van de problemen. Ontoereikende vaardigheden worden in een steekproef vaker gezien bij lager opgeleiden. Zij ervaren gemiddeld 2,5 keer per week een serieus ict-probleem. Collegiale hulp blijkt de meest efficiënte oplossingsmethode. Verheugend is dat 63 procent van de werknemers uit de onderzochte groep hulpvaardig is.

 

Mooie onderwijstaak

Volgens experts zou een Europese standaard een belangrijke stap kunnen zijn in digitale alfabetisering. Werkgevers doen er goed aan initiatieven op dit gebied te steunen en hun personeel verder op te leiden en bij te scholen. En tot slot is er natuurlijk een grote rol voor het voortgezet onderwijs, het startpunt voor arbeidzaam Nederland. Het begrip digital natives impliceert dat de jongste generaties ongeveer met e-skills ter wereld komen. Dat idee is inmiddels ruimschoots achterhaald. Al ben je nog zo goed op Facebook en kun je swypen met de snelheid van het licht, zolang je met twee vingers kromme zinnen typt, nog geen plaatje in een powerpoint krijgt en geen idee hebt van de risico’s en impact van digitale communicatie, ben je nog verre van digivaardig en -wijs.

Ook daarvoor moet je, net als voor wis- en aardrijkskunde, echt wat doen.

Er staat nog wat te gebeuren, kortom. Het digitale universum kent geen tolpoortjes, geen maximumsnelheid, geen vangrails. Ontwikkelingen in het elektronisch domein razen in een slopend tempo door. Nederland moet scherp zijn om bij te blijven. Met bewustwording, opleiding en certificering.

 

Europees Computer Rijbewijs®

Met ECDL toetst en bewijst uw medewerker dat hij veilig en efficiënt verschillende computertoepassingen kan gebruiken. De ECDL-examens sluiten nauw aan bij de dagelijkse praktijk en worden doorlopend geactualiseerd. Neem een kijkje op www.ecdl.nl voor een overzicht van de examens, lesmateriaal of een opleider bij u in de buurt.

Wilt u de opleidingsbehoefte van uw medewerkers verkennen voordat uw medewerkers met een opleidingstraject starten? Wilt u weten welke ontwikkelrichting de juiste is voor welke medewerker? Of hebt u andere wensen op het gebied van ict-onderwijs en/of examinering in uw organisatie? ECDL biedt maatwerk op het gebied van assessments, examinering en opleidingsadvies. Wij gaan graag met u in gesprek.
Bel 033 – 750 10 99 of stuur een e-mail naar info@ecdl.nl.

X