Kwaliteit als bedrijfsstrategie

De wijsheid ‘Meten is weten’ is in de werktuigbouw zonder meer waar. Maar wat als je werkzaam bent in de zorg of als je een leverancier bent van meetsoftware? In de zorg is er bepaald geen gebrek aan kwaliteitsindicatoren en instituten en instellingen die ons daarbij helpen.

Nagenoeg alles kan gemeten worden en er zijn veel partijen in en om de zorg die wensen hebben omtrent metingen. Denk aan artsen (DICA), zorgverzekeraars, inspecties (IGZ), overheden, patiënten belangenverenigingen enzovoort.

Totale zorgbeleving

Maar is de patiënt niet de échte klant? Betekent ‘de patiënt centraal stellen’ niet automatisch: datgene doen wat voor de patiënt het beste is? En de patiënt verwacht niet alleen professionele zorgkwaliteit, veiligheid, prima logistiek zonder wachttijden, fantastische service en ook nog eens een holistische benadering tijdens de opnameperiode in een zorginstelling. Want daarna volgt in veel gevallen de revalidatieperiode, de onzekerheid of het wel allemaal weer goed komt en de eventuele geestelijke professionele begeleiding, met andere woorden de totale zorgbeleving.

Twee vliegen

Is het mogelijk om tegelijkertijd de kwaliteit te verbeteren en kosten te reduceren? Ja, dat kan. Een hogere effectiviteit en productiviteit hebben een gunstige invloed op kwaliteit. Her-operaties, heronderzoek, extra therapie, infectiebestrijding, klachten en lastige cliënten zijn allemaal uitwassen van een lage kwaliteit. Dit resulteert in een lage productiviteit wat weer leidt tot hogere kosten. Met andere woorden: fouten en slechte protocollen, methodieken en processen kosten geld en leiden per definitie tot lage kwaliteit. De organisaties die kwaliteitsmetingen willen van ziekenhuizen leveren een bijdrage aan de kwaliteit van de zorg.

Neem bijvoorbeeld de kwaliteitsregistratie voor darmkankerchirurgie van het DICA. Die leverde in twee jaar tijd een aanzienlijke kwaliteitsverbetering op en uit een analyse van Performation bleek dat dit in drie jaar tijd bij acht ziekenhuizen ook nog eens een kostenbesparing opleverde van € 2,9 miljoen. Extrapoleren we dit naar alle 92 ziekenhuizen, dan zou dat een landelijke besparing hebben opgeleverd van ruim € 30 miljoen.

Rapportages en dashboards

Het registreren van kwaliteit en het vergelijken van methodieken en protocollen – niet alleen binnen de regio, maar ook landelijk en zelfs mondiaal – levert nieuwe inzichten en betere processen op. Sturen op effectiviteit en foutloos werken verhogen de kwaliteit en leveren in het verlengde daarvan hogere patiënttevredenheid op en lagere kosten.

In de Verenigde Staten wordt al langer met kwaliteitsindicatoren gewerkt. De Mayo Clinic staat al jaren aan de top wat betreft kwaliteit en patiënttevredenheid. Kwaliteit en veiligheid is daar de bedrijfsstrategie. Er wordt voortdurend gestreefd naar innovatie en kwaliteitsverbetering. Teamtrainingen dragen bij aan het verbeteren en standaardiseren van de kwaliteit. Organisaties die op bovenstaande wijze werken maken onder meer gebruik van maandelijkse rapportages met cijfers over resultaten, veiligheid en kosten. Ze beschikken over business intelligence tools, die in overzichtelijke dashboards prestatie-indicatoren, kwaliteitsindicatoren en klantentevredenheid laten zien.

Continu verbeteren van kwaliteit en kosten reduceren

De oplossingen van Red-kite koppelen kwaliteitsregistratie aan financiële informatie. Door wekelijks de dashboards te raadplegen kan uw management de plannen toetsen, bijstellen, aanpassen en de geplande verbeteringen uitvoeren en daardoor gedragsverandering teweeg brengen.

Kwaliteitscirkel van Deming

“PDCA Process” by Johannes Vietze – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PDCA_Process.png#mediaviewer/File:PDCA_Process.png

Kwaliteitsregistratie en -controle is een continu proces dat dagelijks om aandacht vraagt. Dat betekent dat een kwaliteitsmonitoring systeem real-time de bron moet kunnen inlezen en de informatie automatisch ververst. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld direct in-/exclusie criteria online verwerkt worden, zodat de rapportages altijd actueel en accuraat zijn.

Spiegelen en vergelijken met een benchmark-ziekenhuis is altijd mogelijk. Het in context plaatsen en vergelijken van gegevens met andere zorginstellingen in Nederland of zelfs daarbuiten kan worden gerealiseerd met ‘big data analytics’ software. Ook hiermee kunnen wij uw specialisten ondersteunen.

Stem ook het streven naar optimale zorgkwaliteit af op de behoefte van de individuele patiënt en laat dat de missie van uw zorgorganisatie zijn.

Red-kite helpt; met visie op zorgkwaliteit!

Redkite PDCA_Process

Over de auteur

Coen Hoencamp is medeoprichter en directeur van Red-kite BV “Visie op Zorgkwaliteit”. Na jarenlange ervaring als o.a. global account director bij AT&T van vooral klanten in de technologie sector, zoals Apple Computer, Lucent en Philips Electronics, zet hij zich nu in voor de kwaliteit in de Nederlandse zorgsector.

Gerelateerde berichten...