Machine learning en big data-analyse zorgen voor nieuw tijdperk

Ian Trump, security expert bij LogicNow

Het klinkt als een utopie: een beveiligingsoplossing die niet alleen voorspelt waar je netwerk zal worden aangevallen, maar meteen de best mogelijke oplossingen voor je op een rijtje zet. Een beveiligingsoplossing die machinaal leren mogelijk maakt en prescriptieve analyses uitvoert. Zo’n oplossing zou een enorme verandering in it-dienstverlening en voor it-professionals betekenen.

Een dergelijke oplossing is er. De oplossing is niet alleen beschikbaar voor grote ondernemingen met een flink it-budget, maar ook voor het midden- en kleinbedrijf. LOGICcards, de nieuwe toevoeging aan het beheerplatform van LogicNow, biedt MSP’s het inzicht dat zij nodig hebben op basis van geavanceerde data-analyse en collectieve intelligentie.

Ontwikkelingen bepalen het aanbod

IT-dienstverlening blijft zich ontwikkelen. Eens in de zoveel tijd betekent dit een grote verandering waardoor de dienstverlening en het aanbod van MSP’s op de schop gaan. De grote veranderingen begonnen ooit met een helpdesk waar klanten terechtkonden voor hulp of informatie. De it-dienstverlener zat te wachten op een telefoontje van de klant, om vervolgens een afspraak te maken en het technische probleem op te lossen. Het zogenoemde break/fix-model was geboren.

De volgende doorbraak ontstond toen it-dienstverleners ook vanaf een andere locatie toegang kregen tot netwerken. Het werd hierdoor mogelijk om meer geavanceerde ‘Managed Service Provider’-diensten aan te bieden. Een decennium later was het de beurt aan op cloud-gebaseerde technologie en mobility. Hiermee ontstond een markt voor meer strategisch georiënteerde MSP’s. En nu staan we aan de vooravond van de volgende ontwikkeling binnen de it-dienstverlening.

Nieuwe mogelijkheden

Data-analyse, collectieve intelligentie en machinaal leren worden de nieuwe pijlers van it-dienstverlening. Deze factoren bieden MSP’s en it-afdelingen de mogelijkheid om een nieuwe strategie uit te rollen en hun bedrijfsvoering verder te ontwikkelen. Wanneer de kansen van machinaal leren optimaal worden benut, zal dit een grote en positieve impact hebben op de toegevoegde waarde van de MSP voor zijn klant. Door middel van geavanceerde data-analyse kan de MSP immers een geheel nieuw dienstenpakket aanbieden, gebaseerd op verschillende trends binnen de sector.

Machine learning biedt tevens de mogelijkheid om een uitkomst te bieden in het alsmaar groeiende aantal endpoints binnen een bedrijfsnetwerk. De groei van endpoints en devices binnen een bedrijfsnetwerk, zorgt ervoor dat het netwerk steeds complexer wordt om te beheren. Daarnaast vergroot dit het risico op nieuwe zwakke plekken in de beveiliging van het netwerk, omdat er steeds meer devices en punten in de gaten moeten worden gehouden. Machine learning helpt met het detecteren van deze bedreigingen.

LOGICcards

Aan perspectieven geen gebrek om data-analyse, collectieve intelligentie en machinaal leren in te zetten om zo de it-dienstverlening drastisch te veranderen.

In die perspectieven voorziet LOGICcards. Na achttien maanden van ontwikkeling, wordt LOGICcards als grote implementatie aan het beheerplatform toegevoegd. LOGICcards bundelt de verzamelde, actuele data van meer dan twaalfduizend MSP’s, zestigduizend engineers, 175 duizend netwerken, twee miljoen endpoints, en miljarden datapunten en e-mails die elk jaar worden verwerkt. Dat is een ongelooflijke hoeveelheid data waaraan, door middel van tal van analyses, nauwkeurige inzichten kunnen worden ontleend.

Deze data worden geanalyseerd door middel van prescriptieve analyse: een analyse die inzichten biedt waarmee de MSP acties kan ondernemen. Inzichten die geen mens zou kunnen herleiden uit de grote hoeveelheid data.


Oplossingen die resultaten weergeven over de bedrijfsvoering, maken gebruik van descriptieve analyse: het beschrijven van wat er heeft plaatsgevonden. De volgende stap is voorspellende analyse: een vooruitzicht op wat er gaat plaatsvinden. LOGICcards gaat echter nog een stap verder en biedt de gebruiker een prescriptieve analyse. Hier wordt niet alleen bepaald wat er staat te gebeuren, maar worden ook aanbevelingen gedaan over welke actie hieraan moet worden verbonden voor een optimaal resultaat. Daarnaast zorgt het machinaal leren ervoor dat het systeem het gedrag van de gebruiker leert herkennen. Hierdoor kan het systeem de relevantie en impact van de aanbevelingen na verloop van tijd verfijnen.

De praktijk

In de praktijk betekent dit dat it-dienstverleners notificaties binnenkrijgen over potentiële beveiligingsproblemen, voordat deze optreden. Deze notificaties worden gebaseerd op het beveiligingssysteem, de apparaten en eerdere beveiligingsdreigingen binnen het bedrijfsnetwerk, en worden vergeleken met de enorme hoeveelheid data van alle gebruikers van het beheerplatform. Vervolgens geeft LOGICcards aanbevelingen hoe deze problemen kunnen worden opgelost. Enkele voorbeelden van deze prescriptieve analyses zijn:

  • Preventief: door middel van de data van software binnen de netwerken van alle klanten van LogicNow, wordt er een analyse gemaakt van zwakke plekken van de software binnen het persoonlijke bedrijfsnetwerk. Vervolgens doet LOGICcards een aanbeveling over de software.
  • Detectief: het detecteren van ontbrekende software of updates binnen het bedrijfsnetwerk, gebaseerd op vergelijkbare netwerken. Daarnaast detecteert LOGICcards voortijdig storingen bij devices.
  • Mogelijkheden: LOGICcards bepaalt mogelijkheden om de omzet te verhogen, door bijvoorbeeld aanbevelingen te doen over betere oplossingen.

Deze voorbeelden geven de waardevolle informatie weer waarmee de beveiliging onmiddellijk kan worden verhoogd, incidenten kunnen worden afgewend en mogelijke incidenten kunnen worden voorspeld. Deze informatie wordt in een eenvoudig format geïmplementeerd in het Remote Monitoring en Management dashboard.

De positie van LogicNow

LogicNow is het enige bedrijf dat deze capaciteiten in huis heeft: alle leden van de LogicNow-community, meer dan twaalfduizend in totaal, hebben nu toegang tot de machinaal leren-oplossingen. Zo kunnen zij hun voordeel doen met de collectieve intelligentie van alle leden, hun netwerken en hun collega’s.


Het zijn spannende tijden voor MSP’s, en de nieuwe beschikbare oplossingen zorgen ervoor dat hun bedrijven een nieuw tijdperk in de it-dienstverlening tegemoet treden.

[Kadertekst]

LOGICcards verandert de manier waarop it-dienstverleners diensten bij hun klanten kunnen aanbieden. Het geeft toegang tot actueel inzicht in data die is vergaard via alle devices die door it-dienstverleners worden beheerd, en geregistreerd zijn binnen het MAX RemoteManagement-platform.

Deze collectieve data, die tot stand zijn gekomen via de community van it-dienstverleners, stelt de it-dienstverlener in staat om zijn diensten op grote schaal te verbeteren. Daarnaast kan hij meerwaarde bieden aan de klant zonder grote investeringen en tijdsinspanningen die data-analyse en machine learning normaal gesproken vereisen. De combinatie van een wereldwijde community van it-dienstverleners en een op cloud-gebaseerde architectuur, geeft LogicNow de mogelijkheid om deze functies te leveren.

LOGICcards helpt it-dienstverleners meer informatie uit hun operationele dashboard te halen. LOGICcards biedt de it-dienstverlener tevens actiegerichte, actuele data die aangepast kunnen worden aan de unieke omgeving en omstandigheden van elke it-dienstverlener. Deze inzichten blijven zich ontwikkelen door de interactie met individuele it-dienstverleners, de community en trends binnen de industrie.

[eind kader]

 

Gerelateerde berichten...