“Onze klanten moeten met een big smile achter hun beeldscherm zitten”

De Next-level User Experience van Pantheon Automatisering

Dat Pantheon Automatisering al sinds decennia staat voor betrouwbare en robuuste oplossingen voor ERP, Finance en HRM mag genoegzaam bekend heten. Minder bekend maar minstens zo belangrijk, is het feit dat Pantheon alles op alles zet om voor zijn gebruikers een werkelijk superieure User Experience te realiseren. Wat is de ratio achter deze inspanning en hoe pakt de automatiseerder dit aan? In gesprek met Pantheons marketing manager – tevens hoofd front-end – Roel Krikke en commercieel directeur Hans Siekerman.

“Van oudsher is Pantheon de kampioen van de functionaliteit”, zegt Hans Siekerman. “Onze oplossingen op het terrein van ERP, Finance, HR en CRM staan bekend als betrouwbaar, no-nonsense en optimaal beschikbaar. En dat zijn ze ook!” Maar die vanzelfsprekende kwaliteit en robuustheid zijn volgens Pantheon niet langer voldoende om de markt optimaal te bedienen. “Daarom zijn we keihard bezig om de slag te maken naar een geweldige User Experience”, vertelt Roel Krikke.

Gebruikers zijn inmiddels bij uitstek ervaringsdeskundig, omdat zij iedere dag werken met User Interfaces, denk alleen al aan Microsoft Windows, het menu van de interactieve tv thuis, de smartphone en het touchscreen in de auto. “Datzelfde gemak, diezelfde toegankelijkheid en overzichtelijkheid verwachten, nee, eisen zij ook van hun zakelijke apps en toepassingen”, zegt Krikke. “En geef ze eens ongelijk.”

Direct vanaf het eerste gebruiksmoment roept de gehele UI van een applicatie een bepaald gevoel, een bepaalde ervaring, op bij de gebruiker. “Wij willen dat dat gevoel positief is, en dat onze gebruikers met een big smile achter hun scherm zitten”, vertelt Siekerman. “Onze oplossingen moeten niet alleen functioneel goed zijn, maar ook ‘lekker werken’.”

Daarom is een dedicated front-end team van ontwikkelaars bij Pantheon Automatisering fulltime bezig om deze klantervaring te optimaliseren, onder leiding van Roel Krikke. Want behalve marketing manager is Krikke tevens hoofd front-end. Veelzeggend, aldus Siekerman: “Deze slag moet geslagen worden in de nauwst mogelijke samenwerking met de markt, in voortdurende dialoog met onze klanten.”

 

Van ontwerp naar gebruiker

Pantheon begint het proces intern, met de eigen medewerkers die in samenwerking met het front-end team de eigen HRM- en ERP-oplossingen testen en verbeterpunten aandragen. In de onderzoeksfase zijn eerst meerdere prototypes gemaakt. Een multidisciplinair team ontwikkelt deze vervolgens verder uit in een iteratief ‘scrum’- proces; steeds korte sprints, met korte overleggen en snelle deelopleveringen. Binnenkort zullen ook enkele key-klanten bij het testen worden betrokken.

“Het draait allemaal om toegankelijkheid, schaalbaarheid, flexibiliteit en beschikbaarheid”, zegt Siekerman. “Het realiseren van de optimale User Experience doen we heel dicht op de markt, door goed te luisteren naar onze klanten en ons op hun wensen te organiseren.” Het zal allemaal gaan leiden tot aanzienlijk minder kosten, minder operationeel werk, meer productiviteit. Siekerman: “We voeren al dertig, veertig jaar orders in. Maar dat gebeurt allang niet meer op dezelfde manier. De markt eist steeds meer functionaliteit, en daarbij moet het steeds simpeler, intuïtiever, sneller… Met dat ontwikkelproces zijn wij nu volop bezig. Met als doel: een superieure User Experience.”

 

 

Gerelateerde berichten...