ParaNICE Web: transparant en toekomstgericht

De zorgsector is aan grote veranderingen onderhevig. Duidelijk is dat de rol van paramedische disciplines binnen – maar ook buiten – het ziekenhuis steeds belangrijker wordt. De paramedische beroepsgroep vormt de spil van de zorg in de komende jaren. Interdisciplinaire uitwisseling van gegevens is hierbij essentieel.

NICE Software is al 20 jaar partner van ziekenhuizen en zorginstellingen met haar applicatie paraNICE. Vijf jaar geleden ontwikkelde het bedrijf de paraNICE Web Extensie, de mobiele variant van paraNICE. De gekozen richting om de software voor paramedici webbased en mobiel beschikbaar te maken, is de juiste gebleken.

Webbased applicatie: goed vooruit gezien
“De tijdige ontwikkeling richting de webapplicatie was een juiste beslissing”, aldus Hanneke van den Heuvel, directeur en oprichtster van NICE Software BV. “In 22 van de 50 paraNICE-ziekenhuizen wordt de paraNICE Webapplicatie al gebruikt. Fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, diëtisten, psychologen, maatschappelijk werkers, et cetera, registreren via het intranet van het ziekenhuis en met behulp van mobiele apparatuur. De paramedici kunnen onafhankelijk van de plaats waar ze zich bevinden, intra- of extramuraal, hun registratie verrichten.”

“De webtechnieken bieden voor nu en de toekomst ongekende mogelijkheden”, zo schetst Van den Heuvel. “Webintegratie maakt het eenvoudig mogelijk om hoofd- en deelsystemen te laten samenwerken. Wat ons betreft blijven de verwijzend specialisten in hun vertrouwde centrale EPD werken, terwijl de paramedische behandelteams in hun registratie volledig ondersteund worden door paraNICE. Met webintegratie hebben de verwijzend specialisten volledige inzage in het paramedische deel van het zorgtraject. Zo blijft het centrale EPD leidend, maar is transparantie over en weer gewaarborgd.”

Verwijzers kunnen hierdoor in hun eigen EPD zogeheten dashboards raadplegen, waarin voor hen relevante gegevens van de paramedische groep verschijnen. Denk hierbij aan informatie met tijdsbesteding voor de patiënt per paramedische discipline, of het vooruit geplande multidisciplinair werk binnen een Oncologische Revalidatie DBC. De verwijzers kunnen deze informatie constant dynamisch en actueel inzien, ongeacht het centraal gebruikte EPD (zoals Hix, Epic, SAP of X-Care). Door de webtechnieken kan men besparen op de traditionele HL7-koppelingen.

Met het paraNICE-EPD wordt voldaan aan vakinhoudelijke paramedische registratie, conform richtlijnen van de paramedische vakverenigingen. Een bibliotheek met procedures en meetinstrumenten wordt door NICE Software beschikbaar gesteld. Bij het samenstellen van het paramedisch EPD hoeft een afdeling dus niet van voor af aan te beginnen. In gezamenlijk overleg met de VGPN (Vereniging Gebruikers ParaNICE Nederland) ) is afgesproken dat niet ieder ziekenhuis het ‘bekende’ wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Streven naar één centraal systeem niet meer van deze tijd
Van den Heuvel: “De tijd van streven naar één uniform systeem voor alle onderdelen van de registratie in de zorg, is voorbij. Waar het om gaat is dat systemen met elkaar praten; de uitwisselbaarheid van systemen voegt meer toe dan het gegeven dat alles in één systeem staat.”

Het management van een ziekenhuis zal zich bewust moeten zijn van het feit dat de paramedische groep de schakel is tussen de klassieke en de nieuwe zorg. De patiënt verblijft korter in het ziekenhuis, maar de zorg stopt niet binnen de muren. Een ziekenhuis heeft vele kansen om in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen van deze tijd. De inzet van de paramedische groep is bij het bepalen van een visie en strategie van het ziekenhuis een belangrijk onderdeel. Tweedelijnszorg en samenwerking met huisartsen moeten onderdeel zijn van deze visie en strategie.

De paramedische beroepsgroep, waarbij het multidisciplinair samenwerken, plannen, registreren en overleggen al vele jaren een complex maar vaststaand proces is, wordt het kloppend hart binnen en buiten het ziekenhuis. De paramedicus is bij uitstek geschikt om een rol op zich te nemen van centraal aanspreekpunt binnen het zorgtraject van de patiënt. De paramedicus communiceert met de verwijzend specialisten en met de patiënten zelf, maar ook met de tweedelijns zorg en huisartsen.

Hanneke van den Heuvel, directeur van NICE Software BV te Eindhoven: “Registratie in één centraal systeem is een utopie. Creëer een totaalbeeld van de patiënt door alle systemen te laten fungeren als één, niet door te streven naar registratie in één systeem.”

eHealth wordt medebepalend
Vroeger begon het zorgproces in het ziekenhuis, tegenwoordig begint het al daarvoor. Door de patiënt zelf aangeleverde informatie, afkomstig van thuismetingen, wordt een nieuwe ingang voor ziekenhuisopname. Preventie en voorbereidingen rondom opnames en operaties worden steeds belangrijker. eHealth gaat hierin een belangrijke rol spelen. De veelheid aan mogelijkheden (apps, websites, video-instructies, thuisoefeningen, et cetera) moet echter ‘controleerbaar’ en ‘patiëntgericht’ ondersteuning bieden.

Dit is nog niet het geval. Het initiatief voor informatie-inwinning ligt vaak nog bij de patiënt zelf. Bovendien wordt hij of zij vaak afgeleid door niet-relevante informatie en bepaalt de patiënt zelf of instructies al dan niet worden gelezen. NICE Software is van mening dat de patiënt direct en controleerbaar moet worden geïnformeerd.

eCoaching
Een nieuwe paraNICE eCoaching-tool maakt het mogelijk om alleen relevante, diagnose-specifieke instructies direct bij de patiënt te bezorgen. Op een vooraf in te stellen moment ontvangt de patiënt de informatie op zijn of haar mobiele apparaat. Instructievideo’s met geïntegreerde links naar foldermateriaal zorgen voor meer uitleg en voor rechtstreekse interactie met de patiënt, maar ook controlevragen als ‘Heeft u de instructie begrepen?’ of ‘Heeft u de oefening zonder pijn kunnen uitvoeren?” kunnen worden gesteld. Hierdoor weet men zeker dat de patiënt écht is voorbereid, dat de instructie is ontvangen en dat het inhoudelijke deel is begrepen. De informatie wordt gedoseerd, gestructureerd en persoonsgebonden aangeboden. Deze nieuwe eHealth-ontwikkeling zal een grote efficiencyslag brengen. Samen met een partner zal NICE Software in december hiervoor de eerste pilots in drie ziekenhuizen starten.

Waar het proces voor de arts eerder of tussentijds actief stopt, zal het proces bij de paramedische groep juist blijven doorgaan. Paramedici zijn het visitekaartje van de instelling, van het ziekenhuis. Zij vormen ook de brug naar buiten toe. De groep maakt onderdeel uit van alle behandelprocessen en zorgpaden.

Volop taken, juist voor de paramedische groep. Het proces stopt niet in het ziekenhuis, maar gaat door buiten de muren!

 

ParaNICE

Over NICE Software
NICE Software biedt ICT-oplossingen voor de paramedische beroepsgroep binnen ziekenhuizen & zorginstellingen. De applicatie paraNICE is in meer dan 50 instellingen een bewezen toegevoegde waarde voor registratie, stuurinformatie, multidisciplinaire planning, facturatie, declaratie en paramedische dossiervoering. Integratie in het centrale (ziekenhuis)systeem is standaard onderdeel.

 

Gerelateerde berichten...