“Partnering zit in ons DNA”

Partnering
Marga Reuver, algemeen directeur van Espresso gridpoint. Foto: Steven Scholten

Espresso gridpoint levert zijn private clouddiensten uitsluitend via samenwerking met businesspartners. Een bewuste keuze, legt algemeen directeur Marga Reuver uit. Te vaak ziet zij het elders misgaan, met alle schadelijke gevolgen van dien. In gesprek met een gedreven vakvrouw.

 

Snelheid, performance, betrouwbaarheid, beschikbaarheid, security, flexibiliteit, compliancy, wendbaarheid, state-of-the-art hardware en dito software, alleen betalen voor wat je gebruikt. Ziedaar de voordelen op een rijtje van cloud computing. Cloud zoals cloud bedoeld is. De voordelen zijn groot en evident. Maar wie die voordelen wil pakken, moet eerst goed nadenken en weloverwogen keuzes maken. Want wie zonder nadenken richting de cloud springt, krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Dat is – in het kort – de boodschap van Marga Reuver, algemeen directeur van Espresso gridpoint, leverancier van private cloud-oplossingen. De onstuimige groei die haar bedrijf doormaakt, toont aan dat die visie hout snijdt. “Het afgelopen jaar zijn wij ontploft”, glimlacht Reuver, “en dat heeft alles te maken met hoe wij kijken naar de cloud en hoe wij samenwerken met onze businesspartners.”

Reuver ziet om zich heen nog te vaak organisaties die zonder nadenken in zee gaan met grote public cloud-leveranciers zoals Amazon, Google of Microsoft. “Maar realiseer je je wel dat je op die manier je primaire bedrijfsprocessen en ook je data in het mandje legt van grote en ongrijpbare derde partijen? En reken je ook niet rijk qua prijs. Want na afloop van dat driejarige contract, dat vooraf zo goedkoop leek, kun je niet meer weg, en ben je aan de goden overgeleverd.”

 

Voorlichtingsprogramma

Reuver beschouwt het als haar missie om bedrijven die willen migreren naar de cloud bewust te maken van de verschillende keuzemogelijkheden en hun implicaties. “Daarom hebben wij een voorlichtingsprogramma en handleiding voor onze klanten ontworpen”, zegt ze. “Dat begint ermee dat we samen kijken welke verschillende cloud-oplossingen er voorhanden zijn, public, private of een combinatie.”

De moraal van het verhaal: als je controle wilt houden over je bedrijfsprocessen en je data, en als je maximale flexibiliteit, performance en veiligheid wilt hebben, dan is een zorgvuldige selectie van cloud-leveranciers van levensbelang. “Leg ook niet al je eieren in één mandje”, waarschuwt Reuver, “en voorkom een vendor-lockin. Zorg dat je altijd weer weg kunt als het niet bevalt.”

Op dit moment ziet Reuver wat zij ‘een ware Exodus’ noemt van organisaties die al vroeg zijn gemigreerd naar de cloud en die nu ontevreden zijn. “Bij hen ontbreekt het vooral aan flexibiliteit en kennis”, vertelt ze. “De huidige cloud-leverancier snapt het primaire proces, hun business niet, en daar lopen ze nu keihard tegenaan.”

 

Kennis is het toverwoord

Kennis is het toverwoord hier, aldus Reuver. Naast kennis van de technologie die wordt gebruikt, doelt ze vooral op kennis van specifieke marktsegmenten, met de bijbehorende klant- en bedrijfsprocessen. “En daarop is precies onze bedrijfsfilosofie gebaseerd. Daarom werken wij altijd intensief samen met businesspartners voor eindgebruikers.” Deze partnering-filosofie doordesemt het hele optreden van Espresso gridpoint. Reuver: “Partnering zit in ons DNA. Dat is waarom wij ons ‘verstrengelen’ met onze businesspartners.” Dat verstrengelen – het embedden en daarna op de markt brengen – gaat overigens niet altijd zonder slag of stoot. “Wij raken daarmee de kernprocessen in de organisaties van onze klanten, leggen soms de vinger op een zere plek en dat doet dan pijn en kan tijdelijk tot stress leiden.” Maar het resultaat is altijd een nog strakkere performance en dienstverlening, die optimaal gebruikmaakt van de flexibiliteit en voorspelbaarheid van cloud computing.

“In de samenwerking met onze businesspartners zijn we voor hen een soort bedrijfsadviseur”, zegt Reuver. “We raken de kern, het hart, van hun business, en we maken hen sterker.”

 

Klanttevredenheid

Het uitwisselen en overdragen van kennis staat in de samenwerking centraal. Reuver vertelt dat Espresso gridpoint elk kwartaal met de klant overlegt. Op de agenda staan dan onder meer de ontwikkelingen in de markt en support cases. De voornaamste doelstellingen zijn het verhogen van de service aan eindgebruikers, het optimaliseren van de infrastructuur en, waar mogelijk, het verhogen van de marges. “In de publieke cloud gebeurt dat allemaal niet”, aldus Reuver.

Applicaties zijn daarbij volgens Reuver een verhaal apart. “Vaak gebruiken onze businesspartners branche-specifieke applicaties. En daar wil nog wel eens wat mee aan de hand zijn, bijvoorbeeld dat ze traag zijn of slecht functioneren.” Bij public cloud-leveranciers luidt de boodschap dan: ‘Daar kunnen wij u niet bij helpen, daarvoor moet u bij de ontwikkelaar zijn.’ Zo niet bij Espresso gridpoint, vertelt Reuver. “Wij doen altijd de troubleshooting en gaan, in samenwerking met de businesspartner en indien nodig, in overleg met de applicatieleverancier. Want klanttevredenheid is het enige wat telt.”

 

 

Top vijf prioriteiten Espresso gridpoint in 2017

Voor ISV’s (Independent Software Vendor):

  • Microservices
  • Monitoring

Voor businesspartners:

  • Connectiviteit (onder meer richting public clouds)
  • Security (ongoing)
  • Business continuity

 

Over Espresso gridpoint

Espresso gridpoint biedt met haar private cloud-diensten nadrukkelijk maatwerk aan. Dat wil zeggen: hoogwaardige expertise en advies, flexibiliteit, transparantie en – last but not least – security. Espresso gridpoint werkt uitsluitend via businesspartners. Dit vanuit de filosofie dat er op die manier een keten – ofwel ‘eco-systeem’ – ontstaat die gezamenlijk maximale toegevoegde waarde (marktkennis, functionaliteit, flexibiliteit, transparantie) levert tegen een optimale en vaste prijs per maand. Ieder zijn eigen vak en expertise en samen sterk voor de eindgebruiker, is de visie.

Het assortiment van Espresso gridpoint omvat een Virtual Datacenter (VDC), Virtual Desktop Infrastructure (VDI) – ook in ‘private label’ versie – en andere diensten, zoals Secure filesharing, Disaster Recovery en Backup services. De onderneming beschikt over een eigen infrastructuur, verdeeld over meerdere datacenters en een backup locatie. Espresso gridpoint gaat er prat op dat zij al ruim zes jaar lang een beschikbaarheid van 99,99 procent levert.

De businesspartners van Espresso gridpoint zijn softwarebedrijven (ISV’s), resellers van hardware- en softwareproducten, system integrators en ict-distributeurs. Deze businesspartners kennen hun klanten (eindgebruikers) en de sectoren waarin zij opereren door en door. De tientallen businesspartners van Espresso gridpoint zijn actief in onder meer het midden- en kleinbedrijf, de grootzakelijke markt, de industriële automatisering, CAD/CAM, de gezondheidszorg, lagere overheden en het onderwijs.

Espresso gridpoint is selectief in het kiezen van haar businesspartners. Ze moeten uitblinken in kennis van hun klanten en de markten van die klanten. Samen met de businesspartners is Espresso gridpoint in staat om business development voor specifieke sectoren te doen, zoals industriële automatisering, onderwijs, gezondheidszorg enzovoort. Daarbij kan het ook gaan om het zo slim mogelijk migreren van legacy-applicaties naar de cloud.

Gerelateerde berichten...

X