Sint Pieters en Bloklands Gasthuis implementeert CareConnect

“Goede zorg borgen met domotica”
Betrouwbaar, uitbreidbaar en gebruiksvriendelijk. Dat is de domotica-oplossing waar Sint Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort voor gekozen heeft. “CareConnect helpt ons om met een beperkte bezetting betrouwbare en hoogwaardige zorg te verlenen,” zegt Manager Zorg Henriët Iestra.

Op 30 juni 2014 opende de locatie Davidshof van Sint Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort na een ingrijpende renovatie de deuren. Het monumentale pand biedt een kleinschalige, comfortabele en veilige woonplek aan 58 cliënten met dementie en 28 cliënten met somatische aandoeningen. Domotica ondersteunt de zorgprofessionals bij hun werk. Het Gasthuis koos voor CareConnect van Croon Elektrotechniek. Manager Zorg Henriët Iestra: “Wij wilden een domotica-oplossing die ons helpt om met een beperkte bezetting betrouwbare en hoogwaardige zorg te verlenen.”

 

Comfort en veiligheid staan voorop

Met CareConnect is veel mogelijk. Comfort en veiligheid staan daarbij voorop. Accountmanager Erik Fisscher van Croon somt een aantal mogelijkheden van het systeem op: “Een bewoner kan middels een deur-videosysteem communiceren met een bezoeker. Verlichting die gestuurd wordt door bewegingssensoren helpt een cliënt in het donker zijn weg naar de badkamer te vinden. Een cliënt kan met een afstandsbediening de zonwering, gordijnen, verlichting of de deur bedienen. Ook kan hij via de tv beeldbellen met de familie. Of een zorginstelling kan een mantelzorger op afstand inzicht bieden in bepaalde aspecten van het zorgdossier.” Uiteraard maakt ook een alarmeringssysteem deel uit van CareConnect: bewoners kunnen een alarmmelding doorgeven via een knop op een beeldscherm, een trekkoord in de badkamer of een halszender. Voor bewoners die daar niet toe in staat zijn kunnen cameratoezicht of bewegingsmelders een optie zijn. Brand- en ontruimingssystemen en beveiligingssystemen (zoals toegangscontrole) kunnen met CareConnect geïntegreerd worden: CareConnect is daarin een open, merk-onafhankelijk systeem.

 

Flexibel en modulair uitbreidbaar

Een klant hoeft niet direct het hele systeem te implementeren. Erik-Jan Wurkum, werkzaam voor de afdeling Technische Automatisering van Croon: “De behoefte van de zorginstelling is leidend en de techniek ondersteunend. Het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis heeft onderzocht aan welke functionaliteiten behoefte was. Die elementen hebben we in CareConnect opgenomen.” Henriët Iestra: “Wij hebben gekozen voor een basisuitvoering. Dat betekent dat er in de cliëntkamers een interface is geïnstalleerd voor de communicatie tussen cliënten en zorgprofessionals. Ook hebben we een trekkoord voor alarmmeldingen in de badkamers, zijn er hals- en deuralarmen en bewegingsmelders. Verder is er een voordeurvergrendeling, zodat onze cliënten niet ongemerkt het pand kunnen verlaten.” Maar CareConnect is flexibel en modulair uitbreidbaar. Mocht het Gasthuis dat willen, dan kan het op een later moment bijvoorbeeld kiezen voor oriëntatieverlichting of, naast telefonie ook data-overdracht via PGSM laten plaatsvinden. Wurkum: “Denk daarbij bijvoorbeeld aan videobeelden van bewoners op de handset van de zorgverlener.” Ook kan het Gasthuis op een later moment de dashboard-applicatie (zie kader) aanschaffen. Iestra: “Dat kan ons bijvoorbeeld laten zien dat een cliënt onrustig wordt, zodat we de zorg daar op af kunnen stemmen. Ook helpt het ons de personeelsplanning te optimaliseren.” Het Gasthuis overweegt deze functie later toe te voegen.

 

Dynamiek zorg vereist flexibiliteit

De mogelijkheid om het systeem uit te breiden is zorgbreed van belang, aldus Wurkum: “De zorg is voortdurend in verandering. Zorginstellingen zien bijvoorbeeld dat hun cliënten steeds zwaardere zorg nodig hebben. Ook krijgen ze vaker de verantwoordelijkheid voor cliënten die zorg aan huis of in kleinschalige woonvormen ontvangen. Ook de rol en het verwachtingspatroon van de mantelzorger veranderen. Zorginstellingen zoeken een systeem dat om kan gaan met zulke veranderingen, zodat ze ook in de toekomst adequate zorg kunnen bieden. CareConnect kan dat.” Croon volgt de ontwikkelingen bij landelijke en lokale overheden, woningcorporaties en zorgverzekeraars op de voet, zodat CareConnect goed aansluit bij de vragen uit de praktijk.

 

Bedieningsgemak

Omdat verschillende mensen CareConnect moeten begrijpen, is gebruiksvriendelijkheid noodzakelijk. Daarom heeft Croon bij het ontwerp van de interface in de woonruimte van de cliënt veel aandacht besteed aan de ergonomie van het beeldscherm. Alle knoppen zitten op een logische plek en zijn goed te bedienen. Ook voor de zorgmedewerkers is het belangrijk dat het systeem laagdrempelig is. Iestra: “Al onze collega’s moeten bijvoorbeeld een bewegingsmelder of halsalarm kunnen inlezen zonder dat ze daarvoor een beroep op onze technische dienst of de leverancier moeten doen.”

 

Implementatie

Het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis had van begin af aan de intentie om domotica toe te passen, vertelt Iestra: “Anderhalf jaar geleden vonden de eerste gesprekken plaats. We hebben onze wensen in kaart gebracht en een programma van eisen opgesteld. Gaandeweg is dat technisch verder ingevuld..” Wurkum: “We hebben een gedetailleerd functioneel ontwerp opgesteld en dat persoonlijk gepresenteerd aan het Gasthuis en de medewerkers. Dat gaf ons de kans om vragen direct te beantwoorden en opmerkingen mee te nemen in een definitief document.”

De uiteindelijk installatie nam drie maanden in beslag. Iestra: “Momenteel ligt bij ons de focus op het vaardig worden met de techniek: Croon heeft ons instructie gegeven en bij de ingebruikname begeleid. Nu moeten we ook zonder Croon de interface kunnen bedienen en functies installeren.”

Binnenkort interviewt Croon de bewoners en zorgverleners, om te horen of CareConnect helemaal tegemoet komt aan de wensen. Iestra: “Het Gasthuis bestaat nu 650 jaar en blijft zich professionaliseren. Deze domotica-toepassing past daar helemaal bij.”

 

 

Dashboard voor real-time stuurinformatie

Een van de opties van CareConnect, is een online dashboard dat stuurinformatie real-time inzichtelijk maakt. Het dashboard geeft bijvoorbeeld weer hoeveel meldingen er per cliënt of per afdeling geweest zijn, of de oproepen bewust of onbewust waren en hoe de zorgvraag is afgehandeld. Zo kan de zorginstelling de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van zorg optimaliseren op basis van objectieve gegevens. Ook kan de zorginstelling aan derden, zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg of de familie, laten zien welke zorg verleend is. CareConnect maakt rapportage eenvoudig.

Gerelateerde berichten...