Standaardisatie schept ruimte

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat standaardisatie de keuzevrijheid inperkt. Niets is minder waar. Standaardisatie schept juist ruimte voor flexibiliteit. Als de processen op hoofdlijnen goed zijn gestructureerd – dus als duidelijk is wie wat wanneer moet doen –, ontstaat er meer autonomie voor de manier waarop dit gebeurt. Wat betekent dit in de praktijk?

Organisaties moeten vandaag de dag steeds sneller kunnen reageren op wijzigende omstandigheden. Doordat een nieuwe concurrent bestaande businessmodellen op zijn kop zet, door wijzigende wet- en regelgeving, door veranderende klantwensen. Door processen wereldwijd te standaardiseren kunt u sneller op deze veranderingen inspelen. U wordt een ‘adaptive enterprise’.

Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat het softwareplatform dat uw operationele processen ondersteunt snel kan worden aangepast. Ook dat is eenvoudiger bij een grote mate van standaardisatie, want dan kunnen deze aanpassingen worden gerealiseerd door een andere configuratie.

Continue verbetering

Organisaties die hun operationele processen end-to-end digitaliseren, kunnen bovendien beter gebruikmaken van de inzichten die medewerkers op de werkvloer opdoen. Het is immers eenvoudig om het proces op basis van hun feedback aan te passen. Verbeteringen worden meteen op alle locaties doorgevoerd. Zo voorkomt u dat verschillende vestigingen hetzelfde wiel uitvinden.

Wereldwijde standaardisatie is mooi, maar dat moet meer ruimte bieden voor lokaal ondernemerschap. Ieder land kent immers zijn eigen wet- en regelgeving, zijn eigen gewoontes en manieren van zakendoen. Door alleen op hoofdlijnen te standaardiseren en te digitaliseren, kan ieder land de precieze invulling van ondersteunende processen lokaal bepalen.

The proof of the pudding

Het digitaliseren van de processen op hoofdlijnen betekent bovendien dat medewerkers meer vrijheid krijgen om het werk op basis van hun ervaring en professionaliteit uit te voeren. Het systeem legt immers alleen vast wat ze wanneer in welke vorm moeten opleveren, maar het schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Dat kunnen medewerkers zelf bepalen.

Organisaties als KLM, NS, Vopak en Nutreco digitaliseerden volgens deze principes operationele processen met iCOLOGiQ EQMS. Zo stroomlijnt KLM zijn wereldwijde auditmanagement met deze software. Kwaliteit en veiligheid zijn door uniforme processen beter gewaarborgd. De NS Groep gebruikt EQMS voor haar veiligheidssystemen en voor het innovatieprogramma MijnIdee. Vopak past de software toe om met één centraal gemanaged veiligheidssysteem alle terminals te bedienen met de juiste processen en rapportages. Animal Nutrition van Nutreco, heeft haar wereldwijde leveranciersbeoordelingen met iCOLOGiQ EQMS gestandaardiseerd, gedigitaliseerd en voorzien van workflow.IqologiQ grafiek standaardisatie

Wat is iCOLOGiQ EQMS?

Een Enterprise Quality Management System (EQMS) is gericht op het beheren van bedrijfsprocessen en content voor organisatorische processen. Organisaties kunnen met een EQMS-platform hun ondersteunende processen die niet zijn geautomatiseerd middels ERP, CRM, HRM of een financieel systeem, digitaliseren en voorzien van workflow. Voorbeelden zijn processen rondom kwaliteit, veiligheid, verbetermanagement, risicomanagement en compliance. iCOLOGiQ heeft ruim 20 jaar ervaring met het ontwikkelen van dergelijke systemen. Tot de klantenkring behoren verder bedrijven als Bayer, NedTrain, Vopak, Abbott en KLM.

Gerelateerde berichten...