Succesfactoren voor een geslaagd cliëntportaal

Casestudy: Zorggroep Sirjon over eigen regie en cliëntparticipatie

Zorggroep Sirjon is een aanbieder van gehandicapten- en ouderenzorg in reformatorisch Nederland. Bauke de Jong, manager zorg bij Zorggroep Sirjon en projectleider van het Pluriform Cliëntportaal vertelt: eigen regie, cliëntparticipatie en informatiebeveiliging waren voor Sirjon de belangrijkste aanleiding voor de inzet van het Pluriform Cliëntportaal.

“We merkten dat de manier waarop cliënten en hun netwerk mee willen doen in het zorgproces is veranderd”, vertelt De Jong. “Er is meer behoefte aan interactie. Daarnaast zijn de visie van de overheid en van onszelf op cliëntparticipatie de laatste jaren veranderd. Tot slot is ook informatiebeveiliging een belangrijke reden voor het gebruik van het portaal.”

 

Bepaal de toegang

“Voordat je live gaat met het cliëntportaal is het belangrijk dat je nadenkt hoe je met gevoelige informatie omgaat”, aldus De Jong. “Wie mag meelezen? Wie niet? Met wie deel je wat? De cliënt bepaalt mede wie er toegang kri­jgt. Als er een curator of mentor is, bepaalt die de toegang, waar mogelijk samen met de cliënt. Dit blijft een spanningsveld. Wat doe je bijvoorbeeld met ouders die toch toegang willen, terwijl de cliënt dat niet wil? Natuurlijk willen we onbevoegden geen toegang geven, daarom moet je iedere casus individueel beoordelen.”

 

Houd het simpel

Volgens De Jong ervaren de meeste cliënten het gebruik van het cliëntportaal als simpel. “Maar dat geldt niet voor iedereen. Samen met Adapcare hebben we het portaal nog eenvoudiger gemaakt. Je ziet nu dat nieuwe cliënten meteen gebruik kunnen maken van het cliënt­portaal. Daarnaast introduceren we bij de intake het gebruik van het portaal als heel vanzelfsprekend.

 

Rapporteer eerlijk

Toch vinden veel mensen het spannend dat de geschreven rapportage gedeeld wordt. Maar, waarom zou je niet eerlijk zijn over dingen die mis zijn gegaan? De cultuur moet zijn dat je fouten mag maken.”

 

Ga in gesprek

De Jong benadrukt het belang om van tevoren met je teams te bespreken hoe je rapporteert. “Wat is objectief rapporteren volgens het team? Ga hier met elkaar over in gesprek aan de hand van voorbeelden. Daarnaast betrekken wij de leden van de cliëntenraad bij het hele proces. Wij zijn nu met een pilot begonnen om vervolgens het Pluriform Cliëntportaal stap voor stap uit te rollen. Inmid­dels zijn alle teams opgeleid en hebben we veel enthousiaste collega’s die het gebruik onder cliënten en mantelzorgers uitdragen.”

Sinds 2012 werkt Sirjon Zorggroep met Pluriform Zorg, het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) van Adapcare.

Lees de gehele casestudy en het interview met Bauke de Jong van Zorggroep Sirjon op www.adapcare.nl

Bezoek ons tijdens de beurs Zorg & ICT op standnummer C046.

 

Gerelateerde berichten...