SYSQA: “De leverancier moet kunnen excelleren”

Groot geworden vanuit hun testexpertise, ligt de focus bij SYSQA de laatste jaren steeds meer op het zeker stellen van toegevoegde waarde voor opdrachtgevers. IT moet een enabler zijn voor de business en daar moet het kwaliteitsmanagement zich dan ook op richten, zeker bij uitbesteding van IV-ontwikkeling en -beheer. Manager Business Development Bert Hogemans: “We roepen niet langer als testers vanaf de zijlijn wat anderen niet goed hebben gedaan, maar voegen waarde toe aan de oplossingen.”

Het functioneel testen wordt vaker door leveranciers gedaan. “Daarmee verandert onze betrokkenheid richting regievoering en quality assurance,” aldus Hogemans. “Met als doel de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te bevorderen en de leverancier in staat te stellen te excelleren.” Dit vereist inzicht in de business en de doelstellingen van de klant.

 

Kunst

“Het helder krijgen van de opdracht is voor veel opdrachtgevers nog een hele kunst,” weet Product Manager Johan Zandhuis. “Wanneer onduidelijk is aan welke eisen het resultaat moet voldoen, dan bestaat het risico dat gulden middenwegen worden gekozen in de hoop iedereen een beetje tevreden te stellen. Daarmee is niemand echt geholpen. Daarom benoemen we de risico’s van vage wensen en onduidelijk opdrachtgeverschap in een zo vroeg mogelijk stadium. We adviseren hoe het beter zou kunnen en ondersteunen daarbij.” Het is tevens belangrijk om tijdens het project blijvend te toetsen aan de precieze opdracht en vooral het doel in het vizier te houden. “Ook dat is een kunst op zich.”

 

Paradox

Zandhuis licht toe dat SYSQA soms pas wordt aangehaakt bij acceptatietesten. Daarmee laten opdrachtgevers besparingskansen liggen. “Het project heeft de grootste invloed op exploitatiekosten en business-opbrengsten van een systeem. Maar de meeste kosten worden gemaakt tijdens beheer. Dat staat bekend als de beheer-paradox. Beheer heeft echter vaak weinig betrokkenheid bij projecten. Bij inbeheername valt er weinig meer te sturen.” Gelukkig wordt SYSQA steeds vaker in een vroeg stadium bij projecten betrokken. Hogemans: “Aan de voorkant van het traject valideren we dan de business-case. Daarbij controleren we ook of de vraag die wordt gesteld aan de markt wel scherp genoeg is. Leveranciers laten zich in aanbestedingen vaak verleiden te antwoorden met ‘Ja, dat kunnen wij,’ ook wanneer dat in het geheel niet zeker is.”

 

Commercieel

Om de kans op succesvolle samenwerking te vergroten, besteedt SYSQA ook aandacht aan de business-case van de leverancier. “Daar wordt zelden of nooit naar gekeken,” vertelt Zandhuis. “Uit hun business-case blijkt de mate van bereidheid om het doel van de opdrachtgever te realiseren. Dit maken wij bespreekbaar tussen beide partijen.” Hogemans voegt hieraan dat de opdrachtgever niet vies moet zijn van het winststreven van de leveranciers. “De commerciële drijfveer van de leverancier is namelijk een succesfactor voor de opdrachtgever. Dat wordt wel eens over het hoofd gezien.”

Natuurlijk wordt er ook nog getest. “Het testen beslaat nog steeds 60 tot 70 procent van al het werk binnen onze opdrachten,” vertelt Hogemans. “Het is echter niets meer en niets minder dan een van de kwaliteitsmaatregelen. Het daadwerkelijke testen vloeit voort uit al die andere aspecten van projectvoering, je dekt er risico’s mee af.”

 

Gerelateerde berichten...