Uw trein met bestemming kwaliteitstransparantie vertrekt nu!

U hebt vast wel een beeld bij een trein die net op gang begint te komen. Er moeten wat PK’s tegenaan om zo’n gevaarte in beweging te krijgen. Dit beeld komt naar voren als we denken aan de verandering van de care sector naar een markt waarin het écht gaat over de toegevoegde waarde die u als zorgaanbieder biedt aan uw cliënten.

Nederland is hard bezig om de zorg anders te organiseren. Wat in de reclamespotjes eind 2014 werd geïntroduceerd, biedt kansen om voorin te zitten in de trein en mee te sturen. Nu de eerste maanden van 2015 erop zitten, beginnen de contouren van de veranderingen die zijn ingezet zichtbaar te worden. Maar hoe zorgt u als zorgaanbieder er nu voor dat u in deze tijden bezig bent met de juiste dingen? Dat de mensen binnen uw organisatie zich bezighouden met zaken die ertoe doen? Dat u het overzicht houdt en dat u zich niet laat overspoelen door de wirwar van uitvragen vanuit financiers, maar ervoor zorgt dat u als zorgaanbieder ook uw eigen koers blijft bepalen en uw eigen doelen blijft realiseren?

Op weg naar transparantie

Het zal nog wel even duren voordat die trein in volle gang dendert over de HSL die ‘transparante zorg’ heet. Maar als het aan onze overheid ligt gaat het echt gebeuren. 2015 is het jaar van transparantie. In toenemende mate zullen de zorgafspraken worden gemaakt op basis van de toegevoegde waarde van de behandelingen voor uw cliënten.

Op dit moment is het transitiejaar halverwege. Veel gemeentes zijn nog zoekende in hun nieuwe rol en zijn blij dat ze de deadlines voor de contractering eind vorig jaar hebben gehaald. Op dit moment richten de meeste informatie-uitvragen uit die hoek zich nog op productie, uren, aantallen en cliënten. Maar daar zal het niet bij blijven. Deze uitvragen zullen worden uitgebreid met een kwaliteitsonderdeel, als dat al niet het geval is. Vanuit zorgverzekeraarsland komen de kwaliteits-uitvragen al langer bij zorgaanbieders binnen. Het is nu tijd om u klaar te maken voor de reis naar transparantie!

Hoe dan?

Onderzoek uw toegevoegde waarde! Om als zorgaanbieder te voorkomen dat u overspoeld wordt door de uitvragen uit verschillende hoeken en u teveel tijd kwijt bent met het beantwoorden hiervan, is het zaak om af en toe te focussen op wat komen gaat. Hierbij is het goed om voor te sorteren op een basis die u enerzijds in staat stelt efficiënt gegevens aan te leveren aan financiers en anderzijds zelf analyses te kunnen maken van het effect van uw behandeling bij uw cliënten en zo onderbouwd inzicht krijgt in wat u betekent voor uw cliënten!

Om uw toegevoegde waarde als zorgaanbieder te kunnen onderzoeken kunt u natuurlijk in de zorgdossiers van uw cliënten kijken en aanvinken welke behandelingen er hebben plaatsgevonden en deze vergelijken met de zorgbehoefte (indicatie) en zorgdoelen. Zo kunt u het uiteindelijke effect van uw behandelingen duidelijk krijgen en heeft u data in handen om meer generieke en betrouwbare uitspraken te kunnen doen op basis van statische spelregels. Om deze onderbouwing te krijgen is het belangrijk om gegevens gestructureerd op te slaan, zodat hierover eenduidig gerapporteerd kan worden.

Omaha System als basisstructuur

Veel zorgaanbieders onderzoeken of implementeren momenteel het Omaha System als basis classificatiesysteem voor het vaststellen van de zorgbehoefte, geleverde zorg en bereikte doelen. Een geautomatiseerd systeem gebaseerd op het Omaha System bevat cliëntendossiers met gestructureerde gegevens, in plaats van de traditionele ‘verhalende rapportage’. Werken met een ECD gebaseerd op het Omaha System levert een schat aan informatie op waar u als organisatie iets mee kunt. Denk naast het in kaart brengen van patiëntkenmerken aan het omschrijven van best practices en behandelmethodes. Kortom, uw toegevoegde waarde! Naast het vergrootten van de kennis van de eigen organisatie kan de organisatie de financier beter onderbouwd inzicht geven in het werk van de organisatie.

Door deze analyses (Health Analytics) zelf uit te voeren en niet te wachten tot financiers hierom gaan vragen en dit voor en over u doen, is dit het moment om zelf het heft in handen te nemen. Dan kunt u goed voorbereid de onderhandelingen en contractering in gaan. U kunt dan eindelijk met financiers het gesprek voeren over de kwaliteit van zorg die u levert, in plaats van over hoeveelheden en producten.

Goede bodemplaat

Door de gegevens op basis van eenheid van taal en een gestructureerde wijze op te slaan in uw assessments en indicaties en andere onderdelen van uw dossiers, bent u in staat om over meerdere cliënten gegevens te analyseren. Niet om het onpersoonlijk te maken, maar juist om voor een nieuwe cliënt op basis van de zorgvraag, vooraf al te weten wat uw toegevoegde waarde is. Het Omaha System levert namelijk de basisstructuur die zorgaanbieders in staat stelt deze (statistisch onderbouwde) analyses te maken!

Wij zijn van mening dat dit heel goed mogelijk is. Dit begint bij een goede bodemplaat, de software die u helpt de zorgbehoefte te bepalen en vast te leggen en uw cliëntdossier en zorgmomenten bijhoudt. Vervolgens is het aan u om de juiste trein te pakken waarvan het chassis bestand is tegen de krachten waar het mee van doen heeft.

Bemachtig een plekje, het liefst voorin, op de reis naar kwaliteitstransparantie. Want deze trein vertrekt echt!

Ecare

Ecare ontwikkelt software voor de zorg en ondersteunt daarmee het volledige primaire zorgproces en faciliteert de zorgprofessional in zelfsturende teams.

Gerelateerde berichten...