Waaier van diensten maakt langer thuiswonen mogelijk

VSS LIFEconnection: zorgeloos verbonden

 
De gezondheidszorg verandert. In de toekomst zullen ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen en er moet meer met minder. En het liefst op een eenvoudige en goedkope manier. Door het toepassen van slimme technieken ontstaan er efficiënte oplossingen om het leven comfortabeler te maken. Verkerk Service Systemen introduceert VSS LIFEconnection, het persoonlijke platform voor service, welzijn, veiligheid en zorg.

VSS LIFEconnection is een online platform dat een efficiënte en prettige samenwerking creëert tussen cliënt, familie, mantelzorgers en professionele zorgverleners voor zowel intramurale als extramurale woonvormen. Het platform brengt een specifiek verzoek naar de juiste persoon of dienst door melding naar een smartphone, tablet, (vaste) telefoon of meldbank. Met het plaform kan een gebruiker een netwerk van allerlei verschillende hulpverleners om zich heen bouwen. Voor iedere behoefte kan een dienst inclusief de afhandeling daarvan worden vastgelegd of aangepast. Een ideale situatie in een sterk veranderend zorglandschap.

 

Mevrouw van Dam

Hoe zoiets eruitziet? Laten we bijvoorbeeld mevrouw van Dam nemen. Zij is 75 jaar, woont zelfstandig en maakt gebruik van VSS LIFEconnection via een handzaam touch screen scherm dat in de woning aanwezig is. Vooraf is in samenspraak met haar kinderen en de mantelzorgorganisatie een persoonlijk profiel opgebouwd met diensten die voor haar van belang zijn. Door middel van duidelijke buttons zijn deze via de touch screen gemakkelijk te bedienen.
Mevrouw van Dam heeft wat hulp nodig bij het innemen van haar medicijnen. Met één druk op de touch screen zet ze daarvoor nu een keten in werking. Haar specifieke vraag is gekoppeld aan vooraf ingestelde hulpverleners. Hulpverlener A krijgt een melding op haar smartphone maar is druk bezig en kan niet helpen. Hierna wordt de vraag automatisch doorgezet naar hulpverlener B. Zij heeft wel tijd en accepteert en organiseert het verzoek. Diegene die het verzoekt afhandelt, notificeert niet alleen de gebruiker, maar automatisch ook de andere contacten die aan het vraagtraject gekoppeld zijn. Op die manier krijgt mevrouw van Dam gegarandeerd haar medicatie en wordt er geen dubbel werk gedaan.

 

Netwerk van hulpverleners

Een gebruiker van VSS LIFEconnection kan op deze manier een netwerk van hulpverleners om zich heen opbouwen. Dat kunnen buren zijn, familie, verenigingen, mantelzorgers en zorgorganisaties. Zij staan allemaal klaar om specifieke behoeftes te vervullen op het gebied van sociaal contact, veiligheid, comfort en zorg en dat met elk een specifieke manier van afhandelen. Aan elke dienst is namelijk een traject te koppelen: naar wie moet de vraag gestuurd worden? Op welke manier en via welk communicatiemiddel moet de hulpverlener de vraag ontvangen? Wie is er op dat moment beschikbaar? Wie is er in de buurt? Wie is het meest geschikt voor deze vraag?
Het gebruik van een dienst inclusief de afhandeling kan worden vastgelegd in een statusoverzicht waardoor het gebruik gemakkelijk inzichtelijk wordt. Aan de hand hiervan kan desgewenst ok het profiel weer aangepast worden.
Martin Wervenbos, manager van Verkerk Service Systemen: “De behoefte van een mens veranderen en VSS LIFEconnection verandert net zo makkelijk mee. Zo behoud je de regie over je eigen leven met de zekerheid van snelle hulp.”

 

Cloud

Het VSS LIFEconnection online platform dat werkt via een private cloudomgeving die speciaal ontwikkeld is voor de gezondheidszorg. Elke organisatie heeft een eigen, unieke, maximaal beveiligde cloud, waarin alle specifieke verzoekafhandelingen worden bewaard. Alleen de organisatie heeft toegang tot deze gegevens. Deze gang van zaken waarborgt de continuïteit en de veiligheid aangezien de processen via een cloudomgeving aan de hoogste eisen van webveiligheid voldoen en regelmatig worden gecontroleerd.

 

Statusoverzicht

Door het speciaal ingerichte statusoverzicht wordt gebruik gemakkelijk inzichtelijk. Vooraf kan worden vastgesteld wie als ‘regisseur’ optreedt en wie het gebruikersoverzicht van een gebruiker mag inzien. Dat kan iemand van een zorgorganisatie zijn, maar ook een familielid In het statusoverzicht kan bijvoorbeeld de doorlooptijd van een melding worden bekeken. Ook blijkt daaruit wie wanneer een melding heeft afgehandeld en hoe vaak bepaalde applicaties worden gebruikt.

 

Pakketten

Gebruikers van VSS LIFEconnection kunnen zelf de diensten samenstellen die voor hen van belang zijn. Voor het gemak zijn er drie basispakketten gevormd die vol zitten met diensten die volledig aansluiten op de behoeftes anno 2014.

 

Pakket Service en Welzijn

Door middel van beeldbellen is het mogelijk te communiceren met buren, vrienden of familieleden over de hele wereld. Daarbij hoeft alleen op de foto gedrukt te worden van degene die men wil spreken én zien. Daarnaast is het hierdoor mogelijk om op een gemakkelijke manier contact te leggen met mensen met gelijke interesses. In de geïntegreerde agenda kan men zelf afspraken invoeren. Familieleden en mantelzorgers kunnen deze afspraken via internet in de agenda plaatsen. Herinneringen, bijvoorbeeld voor het innemen van medicijnen, kunnen eenvoudig worden toegevoegd met behulp van de agenda.

Wanneer hier behoefte aan is, kan men zich vermaken met het spelen van spelletjes op het aanraakscherm. De gebruiker heeft de beschikking over standaardspelletjes, maar kan ook spelen tegen meerdere gebruikers via het internet. Internetten wordt eenvoudig gemaakt door het gebruik van buttons van favoriete websites.

 

Pakket Veiligheid en Woongemak

Veiligheid in huis is een groot goed. De verschillende beveiligingscomponenten uit dit pakket dragen daaraan bij:

 

  • Video-deurintercom en deurontgrendeling
  • Videocamera om de omgeving rondom de woning in te gaten te houden
  • Inbraakdetectievoorzieningen met doormelding naar bijvoorbeeld familie of een meldkamer
  • Rookmelders voor snelle detectie van een mogelijke brand
  • Elektronische toegangsverlening
  • Draadloze alarmzender met plaatsbepaling

 

Om gebruikers in staat te stellen zo lang mogelijk comfortabel en zelfstandig te wonen kunnen aan het LIFEconnection platform domoticafuncties worden toegevoegd. Zij verhogen het woongemak. Deze functies worden ingeschakeld via een button op de touch screen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Bedienen van verlichting, zonwering en gordijnen
  • Automatische oriëntatieverlichting in nachtsituaties
  • Openen van deuren met een elektronische sleutel

 

Pakket Zorgalarmering en e-Health

Het systeem kan worden voorzien van zorgcomponenten. De gebruiker heeft hierdoor een optimaal functionerende zorgoplossing van het hoogste veiligheidsniveau. Een voorbeeld van een geschikt zorgcomponent is de eigen fabricaat alarmzender van Verkerk Service Systemen. Deze draadloze alarmzender wordt om de pols of hals gedragen, waardoor in noodsituaties gemakkelijk een alarmoproep kan worden gedaan. De abonnementhouder kan vooraf zelf bepalen naar wie het alarmsignaal standaard verzonden wordt. Enkele mogelijkheden op het gebied van alarmering:

  • Alarmering via vaste button op de touch screen
  • Draadloze alarmzender van eigen fabricaat
  • Melding naar meldbank, mantelzorger of instelling
  • Draadloze alarmzender met plaatsbepaling
  • Koppeling aan e-Health systemen

 

Het platform biedt legio mogelijkheden om veilig, verzorgd en langer comfortabel thuis te wonen op basis van betaalbare, beschikbare en veilige internettechnologie. VSS LIFEconnection zorgt ervoor dat gebruikers zorgeloos verbonden zijn.

 

Meer informatie over VSS LIFEconnection kunt u vinden op www.verkerkgroep.nl

Gerelateerde berichten...