“Wij maken het makkelijker én leuker!”

Mobiel platform verhoogt werkplezier en productiviteit zorgmedewerkers

 

“De Belastingdienst zegt dat ze het makkelijker kunnen maken, maar niet leuker. Nou, met onze software doen wij beide. Wij verlossen zorgmedewerkers van enorm veel administratieve rompslomp, zodat ze meer tijd aan hun echte werk, het verlenen van zorg, kunnen besteden. Zo maken wij hun werk niet alleen makkelijker, maar ook echt leuker!” Aan het woord is Hans van der Last, directeur-eigenaar van Aenova, ontwikkelaar van innovatieve software voor de zorg. “Dat zeggen wij niet alleen zelf, onze klanten zeggen het en ervaren het, en dat is het belangrijkste.”

De software-oplossingen van Aenova richten zich op het stroomlijnen en integreren van zorgprocessen. Flexibel en mobiel werken, daar draait het om. Daarbij staat altijd de individuele zorgmedewerker centraal. Wat heeft die nodig op het moment dat zij aan het bed of in het huis van de cliënt verschijnt? Welke informatie moet zij bij de hand hebben en welke informatie kan ze ter plekke vastleggen naar aanleiding van het contact? Alles zo overzichtelijk en simpel mogelijk. Geen dubbel werk, geen overbodige informatie. Eenvoudige formulieren, mobiliteit, snelheid, efficiëntie, flexibiliteit.

Uitdagingen

“Wij zien een aantal grote uitdagingen in de zorgmarkt”, zegt Hans van der Last, “en met onze software spelen wij daarop in. Allereerst is er natuurlijk de vergrijzing. In de afgelopen zestig jaar zijn we gemiddeld tien jaar ouder geworden. Het toenemende aantal ouderen legt druk op de zorg.” Daarnaast ziet Van der Last een groeiende financiële druk op de Nederlandse zorg. “In veertig jaar tijd zijn de kosten voor de zorg gestegen van € 6,5 miljard naar nu een kleine € 100 miljard, zo’n 16 tot 17 procent van ons BNP. Dat is gigantisch.” De zorgsector is met zo’n 1,5 miljoen zorgmedewerkers ook nog eens verreweg de grootste werkgever in Nederland. “En dan hebben we het alleen nog maar over de mensen die een betaalde baan in de zorg hebben, dus niet over de vele vrijwilligers en mantelzorgers.”

Kortom, de zorgpopulatie groeit, de kosten groeien, het aantal zorgmedewerkers en zorgverleners groeit. “We hebben slimme technologie en automatisering nodig om meer en betere zorg te verlenen tegen lagere kosten. Onze software maakt dat mogelijk.”

Ontevreden zorgmedewerkers

Een probleem dat met dit alles samenhangt is de groeiende arbeidsontevredenheid van zorgmedewerkers. Door de toenemende demografische en financiële druk, neemt ook de druk van zorgverzekeraars en overheid toe om de zorgverlening administratief te verantwoorden. Zorgmedewerkers zijn steeds meer tijd kwijt aan administratie en verantwoording. Dat vergalt hun werkplezier en dus hun motivatie. En hun arbeidsproductiviteit gaat omlaag. “Volgens een recent Nivel-onderzoek is bijna driekwart van de zorgmedewerkers ontevreden met zijn werk als gevolg van de administratieve last. En ruim zeventig procent ervaart een te hoge werkdruk”, weet Van der Last. “Onze software-oplossingen richten zich op het stroomlijnen en integreren van zorgprocessen. Wij stroomlijnen worktime, workflow en workforce.”

RIBW Brabant

RIBW Brabant is een regionale zorginstelling met zo’n 560 medewerkers, die zich richt op begeleid wonen voor mensen met een ernstig psychiatrische aandoening. Van der Last: ” RIBW Brabant heeft TotalMobile onlangs ingevoerd. De zorgmedewerkers zijn uitgerust met iPads en gaan daarmee bij hun cliënten langs. Ze hebben ter plekke toegang tot alle backoffice systemen die voor hen van toepassing zijn. RIBW Brabant rapporteerde na een korte inwerkperiode al een productiviteitsstijging van zo’n 15 procent. Zo hebben zij dus 50-60 medewerkers ‘vrijgespeeld’. En die percentages en aantallen staan nog los van het toegenomen werkplezier van de zorgmedewerkers.”

Ook diverse andere zorginstellingen, met name in de Care, hebben inmiddels hun weg naar TotalMobile van Aenova weten te vinden. “Wanneer we TotalMobile bij een opdrachtgever invoeren, kijken en redeneren we altijd vanuit de individuele zorgmedewerker en vanuit de zorgprocessen van de klant”, vertelt Van der Last. “Samen met de opdrachtgever richten we het platform zo in, dat uitsluitend de relevante informatie beschikbaar komt, en dat de medewerker op simpele wijze eenvoudige en toegankelijke digitale formulieren kan invullen.”

Slachtofferhulp Nederland

Slachtofferhulp Nederland is een grote organisatie met 460 vaste medewerkers en 1300 vrijwilligers. “Voor hen is planning van medewerkers en vrijwilligers essentieel. Alles draait daar om de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen, ook in onverwachte situaties.” Mede dankzij TimEnterprise is Slachtofferhulp Nederland daartoe nu goed in staat, en kan het bovendien gemakkelijk verantwoording afleggen aan de overheid. Andere vooraanstaande opdrachtgevers, naast vele kleinere zorginstellingen, zijn het Erasmus MC, UMCG en zorgverzekeraar CZ.

Blije medewerker

Van der Last: “Met onze software richten we ons op het proces en zorgen we ervoor dat de medewerker centraal wordt gezet. Door onze oplossingen kunnen zorgmedewerkers zich richten op wat ze écht leuk vinden. We vinden het belangrijk dat de medewerker een prettige gebruikservaring heeft en met behulp van onze software meer plezier in het werk krijgt. Want een blije medewerker is een productieve medewerker”.

 

TotalMobile
TotalMobile is de totaaloplossing van Aenova voor mobiel werken. TotalMobile is een app-platform dat via eenvoudige koppelingen kan worden aangesloten op ieder backoffice systeem, bijvoorbeeld een ECD, financieel-, planning- of HR-systeem.
Met TotalMobile kunnen zorgmedewerkers altijd en overal mobiel werken, ongeacht bedrijfsproces, platform of apparaat. TotalMobile zorgt ervoor dat de zorgmedewerker meer tijd aan de cliënt kan besteden en minder tijd aan administratie. Door de mogelijkheid om op locatie, zowel on- als offline, digitale formulieren in te vullen, actuele cliëntinformatie op te vragen, nieuwe informatie vast te leggen, en om bijvoorbeeld direct foto’s en een handtekening toe te voegen. Via een eenvoudige koppeling is het ECD raadpleegbaar en kan het met een druk op de knop geactualiseerd worden. Het enige wat zorgmedewerkers hoeven mee te nemen is een tablet of ander mobiel apparaat. Ter plekke doen ze al hun administratie. En met de nieuwste uitbreiding ‘Optimise’ wordt de medewerker optimaal gepland. Zo weet hij niet alleen wat hij moet doen, maar ook precies wanneer. De productiviteit stijgt, de investering verdient zichzelf snel terug en het werkplezier van de zorgmedewerkers neemt weer toe.

TimEnterprise
TimEnterprise helpt organisaties bij het slim en effectief plannen, controleren en sturen van arbeidstijd. Medewerkers kunnen, binnen de afspraken, zelf bepalen waar en wanneer ze werken. Managers kunnen via het platform hun resources monitoren, sturen en plannen. Zo ondersteunt TimEnterprise de ambulantisering en flexibilisering van de zorg.

Hans van der Last, directeur-eigenaar van Aenova

Hans van der Last, directeur-eigenaar van Aenova

 

Gerelateerde berichten...